Gå til innhold

Mystisk pc død


edwood

Anbefalte innlegg

Her om dagen mens jeg satt og surfet slo pc'en min seg av helt plutselig. Den hadde da stått på i en uke. Etter en stund fikk jeg skrudd den på igjen men kort tid etter slo den seg av igjen. Jeg tenkte at kanskje prosessoren var blitt for varm og at det var noe galt med boxed-kjøleren, så jeg kjøpte ny kjøler, Mist Black Silence. Men dette hjalp ingenting.

 

Jeg får liv i den i noen minutter, men så slår den seg bare av. Har også greid å oppgradere bios i den korte stunden den står på, uten endring. Jeg har:

Asus P4C800-Deluxe hovedkort

Pentium 2.8C

1024 MB Corsair 3200LL ram (har prøvd å ta ut et og et par, for å teste)

 

Biosen min gir denne informasjonen før maskinen klikker:

Vcore 1,552

3,3V 3,216

5v 5,080

12v 12,099

 

temp cpu: 33 grader celcius

temp hovedkort: 23 grader

 

hastighet cpu fan: 1864

hastighet chassis fan (2*120mm): 2008

hastighet power fan: 3000

 

Strømforsyningen er jeg usikker på hva heter, kjøpte den på microplex for 18 måneder siden (står noe flower power :roll: på den).

 

Noen som vet hva som kan være galt? Strømforsyningen?

 

På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg tenkte på her var psu'en.

 

En kompis hadde et lignende problem med sin(en han lånte av meg:P)

Her manglet det en ledning til "hovedstrømsaken" på hk.

 

Sjekk at alle desse ledningene står skikkelig i.

 

___

 

Får du loadet bios?

Kommer du deg inn i os?

Er det et fast tids inerval ? Eller random?

Lenke til kommentar
Får du loadet bios?

Kommer du deg inn i os?

Er det et fast tids inerval ? Eller random?

Får loadet bios ja.

Kommer også inn i xp.

Tidsintervallet er ikke fast. Det kan variere mellom 15 sekund og 3-4 minutt. Jeg tror jo at det er noe som blir for varmt, eller 'tror' det blir for varmt. I og med at tidsintervallet blir lengre jo lengre maskinen står avslått.

 

Os'et er nok ikke problemet vil jeg tror, iom at det skjer om jeg aldri loader os'et, men bare er i bios. Uten forvarsel slår maskinen seg bare av.

 

Har et Radeon9800pro skjermkort, men tror heller ikke det er her problemet ligger. Har ikke merket noe til 'artifacts', eller hatt andre problemer med det.

Lenke til kommentar

Skjermkortet trenger ikke å gi arifacts i windows forde om det er varmt.

Sjekk om GPU vifta går, den blir veldig fort varm dersom vifta stopper.

CPU kjøleren er normalt en ganske stor klump kobber eller aluminium mens GPU kjøleren er mye mindre og tar mye mindre tid å varme opp dersom vifta stopper.

Kan jo være skjermkortvifta er en eneste stor lodott også, det kjøler også dårlig

Lenke til kommentar

Takker for hjelpen.

 

En liten oppdatering, selv om jeg ikke har så mye nytt å melde. Prøver meg med en ny strømforsyning. Kjøpte en Fortron/Source 400W på vei til jobben i dag, og skal sette den i maskinen i kveld når jeg kommer hjem. Hvis det går greit kan jeg surfe hjemmefra igjen, og slipper å vente til jeg kommer på jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...