Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Gigantiske profiler på Windows server


Anbefalte innlegg

Det er det jeg mener, profilen blir lagret lokalt. Bare sjekk Documents and settings på klientene, der vil du finne brukernavnet (domenebrukernavnet) til samtlige som benytter seg av den PC-en. Da vil det bli mange profiler lagret lokalt, og slikt tar plass på en PC. Jeg tviler på at det er det som gjør at påloggingen er treg da, men man kan ikke være sikker før man har prøvd å redusere størrelsen på profilene.

 

Lenger opp i posten skriver du at nettet består av 10 og 100 Mbit komponenter. Er disse koblet til en hub/switch som har autosense? Tenker bare at kanskje hele nettverket rusler og går på 10 Mbit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Server og ruter/brannmur, samt enkelte arb.stasj er kopla rett på ein 24-port 10/100 switch. Vidare har kontor med fleir enn ein PC fått 10 Mbps HUB, for å dela på den det eine punktet. Ein kan sjølvsagt starta å skifta ut desse med 100 Mbps-utstyr, no som dette ikkje er kostbart...

 

PS! Serveren har ikkje stor kapasitet, og det er uaktuellt å oppgradera med det første...

 

Om det her ikkje er roaming profiles (som eg no har skjønt er noko ein kan ha med Windows-server i eit domene-kontrollert nettverk), kva er det då som tek lang tid?

 

Om profildata (som altså *berre* ligg lokalt) ikkje vert kopiert til og frå server, så er eg litt nyskjerrig på å finna svar på spørsmålet her...

Lenke til kommentar
Sørg for at "My douments" og lignende er mappa om til en filserver og at de ikke ligger i selve profilen.

 

Forøvrig burde personen som fant opp "My Documents" konseptet blitt skutt!

Det burde personen som implementerte temporary internet files i internet explorer også vært!

 

Den gjør mere ugang enn å liksom spare noen ussel kb's båndbredde, og fyller opp harddisken med tusenvis av filer.

 

Windows er forresten elendig til å håndtere mapper/directories som nærmer seg 10 000 filer. Explorer.exe kræsjer konstant når man sletter, kopierer/flytter slike antall filer.

 

Roaming profiles må settes opp sikkelig dersom dette skal gjennomføres i større miljøer dersom man vil unngå probleme du har. Mitt beste råd er å prøve å unngå roaming profiles dersom dette lar seg gjøre, jeg er veldig glad vi ikke benytter det på jobben.

Lenke til kommentar

I "gamle" dager med Windows 98 *grøss* som klient var det sånn at profilen ble kopiert til og fra server. Heldigvis er det ikke sånn lenger pr. default, og man må sette opp roaming profiles for å få tatt det i bruk.

 

En annen ting jeg kom til å tenke på, hvordan er DNS oppsettet ditt? Er arbeidsstasjonene satt til å kun spørre SBS serveren? Altså at det er kun den interne IP'en til SBS'en som ligger i IP konfigen på PC-ene.

Lenke til kommentar

Husk at Outlook Express også lagrer meldingene under profilene.. Og sletter du meldinger uten å komprimere fra tid til annen så spiser den noe helt villt med plass. Sjekk hvor stor Local Settings\Application Drata\Identities er på profilen, der ligger mailene default. Har folk som ikke skjønner at mailen kan ta opp 500Mb selv om de bare har 200 meldinger i OE her hos oss (Har selv Pegasus med 15000+ meldinger, det tar 300Mb).. Du kan også flytte meldingene til en annen katalog om du vil, dette gjøres såvidt jeg husker under vedlikehold elns i verktøy-menyen til OE.

 

Skal du fikse og trikse i Group Policies kan du søke på GPMC på MS sidene, dette er Group Policy Management Console, et gratisverktøy/oppdatering til Active Directory som du kan (og bør) laste ned fra MS hvis du skal snekre group policies. Kjører selv 20 MB som maks på temp. internet files.

Lenke til kommentar

Intressant!

Det vil gå noko tid før eg ser på dette igjen, men eg veit at desse maskinene mottar IP og DNS frå ein brannmur med DHCP. Denne deler ut ISPen sine DNS-server adresser. Eg kan kanskje gå inn på DHCP-oppsettet på brannmuren, og setta IP-adressa til Windows serveren som DNS1 og IP-adressa til ISPen som DNS2...

 

..eller skal Win2k SBS vidareformidla DNS til ISPen sine DNS-servere?

Lenke til kommentar

Slik som SBS er ment å fungere skal den ha sin EGEN interne IP adresse som DNS server på LAN kortet i serveren. I DNS på serveren skal det stå FORWARDERS til ISP sin(e) DNS('er). I SBS finnes det noe som heter Internet Connection Wizard (finnes under To Do i SBS Admin konsollet), den konfigurerer serverens oppsett mot Internet. Der kan du velge om det er serveren som skal være klientenes gateway mot Internet, eller om du vil ha en annen router til gateway.

 

Det finnes mange gode ressurser på nettet der du kan lære mer om Small Business Server, blant annet Smallbizserver.net

Lenke til kommentar

Takker og bukker for svar og hjelp!

 

SBS stod som gateway før (med ISDN-kort), men no er det ein separat brannmur som er gateway og DHCP-tenar. Dette sikrar nett om serveren går ned, og serveren si primæroppgåve er fil/print (men den køyrer jo faktisk aplikasjonar også - Exchange, IIS, DOS-program som startar frå ein oppmappa nettverksbokstav, osb)

 

Skal SBS ta tilbake DHCP-funksjonen, kanskje?

_må_ eg setta opp SBS med to NIC? :-s

Lenke til kommentar

Du må på ingen måte sette opp SBS med 2 NIC, men hvis du bruker bare ett så mister du en av SBS'ens store fortrinn; ISA Server 2000. Skal love deg at den er ganske så mye kraftigere enn det meste av brannmurer der ute. Men siden det er snakk om en litt eldre server her, så kan det være en fordel å la den jobbe med minst mulig :)

 

Jeg ville uansett brukt Internet Connection Wizard (ICW) i SBS til å konfigurere nettoppsettet til serveren, da denne wizarden gjør så ufattelig mye i bakgrunnen som både Microsoft og alle SBS eksperter ikke anbefaler å gjøre manuelt på SBS...

Men det blir selvfølgelig opp til deg hvor mye arbeid du vil legge i det :)

 

Jeg tror uansett at det er et litt feil SBS oppsett her som gjør at pålogging er tregt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eg ser litt meir på den her saka no, og ser at brannmuren (som står som ruter/gw mot Internett) faktisk deler ut SBS sin IP som første DNS. Vidare kjem ISPen sine DNS-adresser som DNS2 og DNS3. Likevel er det veldig lang påloggingstid for klientane.

 

Serveren står tilkopla nettverket, ikkje som kjerne/hovud-element. Går serveren ned, skal ting sviva å gå likevel. Difor gjer brannmuren ein del av nettverks-"jobben".

 

For å prøva å følga råda eg får her i tråden, har eg eksperimentert litt. DHCP-serveren i brannmuren er skrudd av og eg har kjørt ICW. Eg får ikkje DHCP i SBS til å starta. Den kom opp, men med feil LAN-IP (dei adressene som SBS hadde brukt i LAN'et, før brannmuren blei installert). Pga dette ser det ut som at DHCP i SBS stopper igjen (SBS har jo statisk IP, og DHCP på ein SBS *må* vel stemma med det som ligg på serverens NIC).

 

Eg kjem altså ikkje i mål, og fisker etter tips...

PS! ICW arbeider seg ferdig, utan å gje feilmelding...

 

Edit: Eg prøver no å legga til eit nytt Scope, som passer med dei IP-tinga som brannmuren introduserte. I vegvisaren får eg spørsmål om å spesifisera Parent domain, samt at eg kan konfigurera "scope clients to use DNS servers on your netsork". Ønskjer eg dette?

PS! SBS sitt statiske IP-oppsett består av sin eigen IP som DNS1 og ISPens DNS2

Endret av hemo
Lenke til kommentar

Eg fekk no laga det nye scop'et, og er litt usikker på om ting har hjelpt.

Eg har tatt tida på kor lenge "hat-meldinga" står å "henger" på skjermen, etter innlogging. Det ser ut til at klientar bak 10 Mbps HUB bruker 1 minutt og 45 sekund, og då kan eg sei at HUB'en har minimal aktivitet mens dette pågår. (Om eg opner eit dokument som ligg lagra på server, lyser PKT-lampa konstant, mens COL-lampa blinker sporadisk. Sånn aktivitet er det på ingen måte mens meldinga "Aktiverer..." står å lysar i mot deg på skjermen... då ser det nesten ut som om HUBen sover...)

 

Elles lurte eg litt vidare på dette med Mine dokumenter-elementet på klienten. Skal den stå til C:\Documents and Settings\Brukar\Mine dokumenter eller var det dette som kunne skapa problem?

Lenke til kommentar

Hei, sjekk hastigheten på nettverket ditt først du...

 

på 10mbit segmentene skal du få ihvertfall 7-800kbyte/s

på 100mbit segmentene skal du få ihvertfall 7-8mb/s

 

Dette gjør du enkelt ved å starte kopiering av en stor fil manuellt fra de forskjellige pc'ene og se hvordan det går. Ikke noe så irriterende som å prøve å løse problemet fra feil ende.

 

Hvis du får vesentlig lavere hastigheter så har du antageligvis et problem med autosense på huber/svitsjer

Lenke til kommentar
Hei, sjekk hastigheten på nettverket ditt først du...

Fartstesting med stoppeklokke og kopiering i Windows

 

To maskiner på hovudswitch (100 Mbps full duplex):

93,5 MB .txt-fil på 10 sek = 9,35 = 74,8 Mbps

 

To maskiner over 2 ulike 100 Mbps switcher:

93,5 MB .txt-fil på 18 sekund = 5,2 MB/s = 41,5 Mbps

 

To maskiner over 100 Mpbs switch og 10 Mbps HUB:

20 MB .txt-fil på 18 sekund = 1,1 MB/s = 8,8 Mbps

(prøvde dette siste over to ulike "greiner" i LANet)

 

Det er altså ingen problem med autosensing!

_________________________________________

 

Kva gjer eg på SBS2000 for å "sette opp serveren med forwarders til ISP'ens DNS'er"? Eg prøver no å leite på DNS (under Admin-tools) og ser... oops.. sjå her :s

Under DNS -> Servernamn, står det to Lookup Zones. Den første (Forward) peiker på domenenamnet (LAN- eller Windows-domentet) og maskiner står oppført med gamle IPar

 

Den andre (Reverse) består av ei mappe med gammal IP og fyllt med (tekst?)-filer eller peikere frå "Name" som er gammal IP og "Data" som er dns-navn til maskiner i LANet (type: maskin.domene.local)

 

Kan eg sletta eller bygga opp DNS i Windows 2000 på eit vis, eller kan eg få SBS til å gjera dette?

Lenke til kommentar

Ehm.. hjelp? (ynk)

 

Utan erfaring frå DNS-labbing, så lurer eg på om eg kan sletta alt, eller på ein eller annan måte bygga ting opp på ny.

 

Før brannmuren kom, stod SBS som GW med ISDN-kort. Då var LAN-IP: 192.168.1.1/24

 

Brannmuren introduserer nye IP-adresser i LAN, for å unngå problem med VPN-samband over LAN-LAN. Den nye LAN-IP-range'en er: 10.100.4.1/24

 

Klientane får jo ny IP frå DHCP-serveren heile vegen, så eg kan vel ikkje laga statiske DNS-entries (heiter det så?) mellom IP og klient-maskinas DNS-namn?

post-61-1096984050_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Problem løyst!

Innpå eigenskapar for DNS (ein av dei første i treet til venstre), fann eg ut at det stod til "Only accept ... from:" til feil IP (altså gamle, lixom)

 

No har eg endra den til å gjelde den nye range'en, starta serveren på ny, og kan så vidt sjå "hat-meldinga" etter pålogging!

 

(y)

Weeeeeeeee.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...