bohtho Skrevet 21. september 2004 Skrevet 21. september 2004 Hei, Kan dere gi meg en anbefaling på kjøp av trådløst nettverk ? Lavest mulig pris er som vanlig viktig. Jeg har et ADSL-abonnement fra Nextgentel (så jeg har en Netopia ruter fra før). Nå trenger jeg resten for å koble to stasjonære datamaskiner opp mot internett trådløst. Ser for meg at jeg trenger en trådløs ruter/aksesspunkt og to klientkort (helst USB for enkelthets skyld). Den ene av datamaskinene er en eldre modell og jeg er ikke sikker på om den har USB 2.0. I og med at jeg gjerne ville ha gått for en 54Mbps-løsning (selvom det ikke vil være noe overføring mellom de to datamaskinene), så lurer jeg på om 54Mbps USB 2.0-kort er bakoverkompatibelt og likevel kan benyttes på denne ? Eller må jeg ha et 11Mbps kort på denne og en ruter/aksesspunkt med to radioer for å hindre at denne senker hastigheten på min forbindelse ? Jeg vil også gjerne ha muligheten for å ha en FTP-server (e.l.) på en av maskinene. Hva anbefaler dere at jeg kjøper ? Gjerne helt annen anbefaling fra grunnen av.
AKIRAx77 Skrevet 21. september 2004 Skrevet 21. september 2004 (endret) Vel, en FTP server er jo avhengig av en statisk IP, noe du bare får om du bestiller det fra NGT. Vanlig abo har ikke det. Når det gjelder utstyr finnes det jo uendelig med ting og tang. Snublet over denne pakken: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302411 Det er et PCI kort som følger med der, men da har du ihvertfall garantert god hastighet på den ene av de to. så kan du kjøpe en slik som dette for den trege gamle maskinen: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122836&cks=PRL Og alt USB 2.0 utstyr er bakover kompatibelt med USB 1, du får bare ikke den høye hastigheten. Alternativt er vel å bytte om. Sette PCI kortet i den trege gamle maskinen, og USB i den nye raske med USB 2.0. Da burde du få det beste av begge verdener. AKIRA Endret 21. september 2004 av AKIRAx24
bohtho Skrevet 21. september 2004 Forfatter Skrevet 21. september 2004 FTP-server kjører jeg allerede vha port forwarding og en dynamisk dns-tjeneste på nettet. Lurte bare på om den trådløse ruteren/aksespunktet måtte ha noen spesielle funksjoner for å videreføre dette prinsippet når jeg nå går over til trådløst ? Ang CNet-pakken fra Komplett; Er det noen fordel med PCI fremfor USB altså ? Tenkte bare at det var det samme og at USB (og 54Mbps) er litt mer fremtidssikret i og med at jeg leste at fremtidens datamaskiner kommer med PCI-Express istedetfor PCI osv. Annen informasjon som kan være nyttig i denne "likningen" er at den "gamle" maskinen står en etasje under hos husverten som bare skal sjekke mail og bruke nettbanken. Så her er ikke utstyret så viktig, bare den ikke senker min hastighet. Så at komplett ikke har den CNet-pakken på lager. Har du noen anbefalinger blant det som finnes hos http://www.netshop.no/aspx/produkter.aspx?t=879&g0=25&g1=54 ? (da jeg bor i Sandefjord og kan plukke det opp på vei hjem).
PzYkO Skrevet 21. september 2004 Skrevet 21. september 2004 Ville heller gått for denne, den har støtte for dyndns, slik at du kan få f.eks : dittnavn.homeftp.net automatisk oppdatert av routeren. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302154&cks=PRL God rekkevidde og stabil router med støtte for WDS :-) Har den selv, og har anbefalt den til mange venner, ingen klager så langt.
bertie Skrevet 21. september 2004 Skrevet 21. september 2004 (endret) du er IKKE avhengig av en statisk IP for å få ftp-server til å fungere, for ha sagt det. Det er bare å gå på www.no-ip.com eller andre lignende tjenester, der du registrerer en adresse ("hvaduvil".no-ip.com f.eks) så laster du ned et lite program, og denne oppdaterer da "hvaduvil".no-ip.com til den ip'en du har for øyeblikket. til den trådløse nettverksbiten ville jeg installert et pci-nettverkskort i den gamle maskina. Veldig enkelt, og du krever ikke noe mer installering (av programvare) enn det en usb-plug vil gjøre. Det eneste er et du må ta av kabinettveggen og sette kortet i et ledig pci-spor... Kjøp f.eks. en 3com-pakke eller noe. Kjøpte til ca. 1000 kroner for router, usb-plug og pcmcia-kort for en stund siden, men du får sikkert et pci-kort like billig. Har bare vært borti en 2(?) år gammel dlink-router og en 3com-router når det gjelder trådløst og i mitt tilfelle er det helt klart 3com'en som har vært mest stabil. bertie edit: litt sen med innlegget mitt :-) Endret 21. september 2004 av bertie
AKIRAx77 Skrevet 21. september 2004 Skrevet 21. september 2004 er litt mer fremtidssikret i og med at jeg leste at fremtidens datamaskiner kommer med PCI-Express istedetfor PCI osv. PCI var den som tokk over for ISA kortplasser. Det skjedde tidlig på 90 tallet, og ISA slotten forsvant vel ikke helt før nå de siste 2 årene. Skal vedde på at du kan finne hovedkort som fortsatt lages med ISA om du virkelig trenger det. Mitt poeng: PCI slotten vil ikke forsvinne 100% før tidligst om 5 år..men mest sansynlig vil vi ha den i godt over 5 år. Ser ut som om du har fått noen andre gode tips på bokser, så lykke til! AKIRA
L03VIk Skrevet 21. september 2004 Skrevet 21. september 2004 (endret) Gå for ukens tilbud på komplett. 795,- for en ASUS WL-500g er gibortpris. Denne har fantastisk rekkevidde, egen printserver og en USB-port som du f.eks. kan koble til et HD-kabinett e.l. og bruke til FTP-server. Eller et webkamera e.l. PCMCIA-kort ville jeg anbefale ASUS WL-100g. Også det har fantastisk rekkevidde, og er enkelt å installere osv. PCI-kort må du HOLDE DEG UNNA ASUS. WL-138g-kortet er VELDIG dårlig. (Tenker da særlig på rekkevidden). Få deg et kort som har antenne med ledning, slik at ikke antennen blir "gjemt" bak PCen. Har selv et MSI-kort som jeg har i 2. etasje, med ASUS-en i kjelleren og det fungerer utmerket... edit: Har også NGT btw. De leverer jo som kjent med router, så da stiller man inn ASUSen som access point(2 klikk) og alt vil tilsynelatende virke som før, med 10.0.0.x-IPer osv. ASUSen har forresten også 4 vanlige nettv.kontakter... Endret 21. september 2004 av L03VIk
bohtho Skrevet 21. september 2004 Forfatter Skrevet 21. september 2004 (endret) Ok, nå ble det mye her.... Først av alt; PCMCIA-kort trenger jeg ikke. Har to stasjonære pc'er. I så måte lurer jeg på hvorfor dere vekselvis anbefaler USB på den ene og PCI på den andre ? Og vil ikke et evt tregere (11Mbps-)kort på den "gamle" maskinen senke hastigheten min (med 54Mbps-kort) ? bertie: hvor kjøpte du den 3Com-pakken da ? Og blir det omtrent samme pris med ruteren og to PCI/USB-kort ? Pzyko: Ser ikke at det har noen spesiell hensikt å ha oppdateringen av dyn-dns-tjenesten i selve ruteren fremfor på maskinen ? Akirax24 og Lo3vik: Den CNet-pakken fra Komplett var veldig billig da. Hvorfor bør jeg velge Asus'en fremfor den ? Trenger jeg evt ekstra funksjoner på Asus'en ? (Asus'en er forøvrig ikke ukens tilbud lenger og koster nå kr 995) Og hva synes dere om denne pakken ? Dyr ? http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=3512 Takk for alle svarene uansett !! Endret 21. september 2004 av bohtho
PzYkO Skrevet 21. september 2004 Skrevet 21. september 2004 Var mest av praktiske hensyn, kan være greit å slippe å ha den type ting liggende på maskin :-) Visste ikke at du kjørte det på pc fra før av. Anbefalte 3Comen fordi det er den trådløse routeren jeg har best erfaring med så langt.
bertie Skrevet 24. september 2004 Skrevet 24. september 2004 (endret) Når jeg kjøpte 3com'en var det sånn pakketilbud på Komplett. Ser nå at de ikke har de samme greiene lenger. Da kan nok det bli noe dyrere. Hvorfor jeg foreslo et PCI og en USB er fordi den gamle maskina di med stor sannsynlighet ikke støtter USB2, og vil dermed ikke takle maks hastighet på en "G"-usb-plugg... Ville sjekket rundt litt rundt jeg. Har ikke sjekket så mye slikt i det siste, men ville hvertfall prøvd å få samme merke på alt jeg kjøpte. Men går jo an å skaffe noe litt rimeligere enn 2000 mener jeg. bertie edit: etter å ha sjekket litt, så er vel linksys et greit alternativ. Den pakka på Netshop med router og usb-plugg, også hiver du med et pci-kort eller det du mener måtte passe til ca. 500 kroner, så havner du på 1700. er en mulighet hvertfall... Endret 24. september 2004 av bertie
bohtho Skrevet 28. september 2004 Forfatter Skrevet 28. september 2004 For de interesserte havnet jeg på en ASUS WL500g trådløs router pga ekstrafunksjonene, WPA-PSK-autentisering og AES-kryptering uten hastighetsfall, all den modifiserte firmwaren som finnes, og fordi jeg fikk den for kr874 i en ordinær databutikk(!). Kjøpte også to PCI-kort fra Elkjøp (av alle steder); Topcom Skyr@cer Pro PCI 154. Dette kortet var ganske billig, har Atheros-chipsett, og jeg leste at det funket veldig bra med Asus'en (støtter bl.a. samme kryptering og autentisering som Asus'en). Og som fremtidsforsikring så har de Super-G og Linux-støtte (gjennom MadWiFi). Funker som en drøm foreløpig.
Bjørn Vidar Johansen Skrevet 10. oktober 2004 Skrevet 10. oktober 2004 Hei, som heilt fersk i trådløs nettverk samanheng(og alt anna nettverk) fant eg fram til detta forumet. Eg har kjøpt meg trådløst utstyr for å kople saman Dreambox med ein stasjonær pc og adsl-linja. Utstyret eg har kjøpt er: Asus wl-138g (stasjonær pc) Asus wl-330g (Satelitt-tuner av typen Dreambox) Asus wl-500g (adsl-modem,telenor) Den stasjonære pcen har kontakt med wl-500g, men eg klarer ikkje å få satt opp wl-500g riktig mot internet. Sidan det ser ut som det finns folk på detta forumet som har god kjennskap til Asus håpar eg derfor på litt hjelp. Er det nokon der ute som kan hjelpa meg med å få satt oppwl-500g riktig?
Bjørn Vidar Johansen Skrevet 11. oktober 2004 Skrevet 11. oktober 2004 Hei igjen, da har eg fått etablert forbindelse fra mitt trådløse nettverk(wl-138g og wl-500g) og internett. Men eg får ikkje til å sette opp Dreamboxen(wl-330g) mot det trådløse nettverket eg allerede har etablert. Å setta opp eit nytt trådløst nettverk mellom den stasjonære pcen og Dreamboksen er ikkje noko problem,det skjer nesten automatisk. Så sit eg der da med 2 trådløse nettverk som ikkje snakkar saman. Er det nokon som har eit tips eller to?
Bjørn Vidar Johansen Skrevet 11. oktober 2004 Skrevet 11. oktober 2004 Heisan,eg oppretta eit nytt topic istaden. Fant ut at det var greiast.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå