Gå til innhold

Bootproblemer med pc


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har nettopp fått et utidig problem med maskinen, og det er at den nå nekter å boote.

 

Har følgende specs:

 

AK97D-400NV

XP 2500+

1GB Geil

 

Maskinen har fungert helt fint til nå. Jeg tok en restart, og maskinen vil ikke boote lenger. Alt som kommer frem på skjermen er Athlon XP 1900, etter at jeg har resatt biosen. Den teller ikke gjennom ram, eller søker etter IDE komponenter.

 

Har koblet fra alle harddisker, fdd, kabler og prøvd å starte maskinen med bare cpu og skjermkort. Kommer like langt. Jeg kommer ikke inn i bios, da maskinen "låser" seg før jeg kan trykke på DEL

 

Noen som vet hva som har skjedd? Det lyser på standby led på hovedkortet, så det får strøm. Alle komponenter starter opp når alt er koblet til, men den kommer ikke inn i selve "POST" delen av bootingen.. Power On Self Testen fungerer liksom ikke...

 

Før jeg resatte bios, så låste maskinen seg når det kom "detecting IDE drives" under oppstarten.. Nå kommer den ikke så langt engang.

 

Jeg tror det kan være noe med DVD-spilleren da jeg har prøvd å oppdatere firmwaren på den, men skjønner ikke hvorfor det ikke skal virke når alle komponenter er koblet fra?

 

Noen tips?

 

- Aluqha

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, og takk for svar...

 

Det hjalp å fjerne ene rambrikken... Da starter systemet, og det fungerer fint når den er satt inn igjen... Vet ikke hvorfor...

 

Har dog funnet ut at synderen kan være DVD-spilleren...

 

Nå fungerer systemet fint hvis jeg kobler den fra, men med en gang den er koblet til "låser" maskinen seg på "detecting IDE drives"...

 

Jeg tror kanskje firmware oppdateringen kan ha klusset med biosen til spilleren slik at maskinen liksom ikke finner ut hvilken DVD-spiller det er og da tilsynelatende låser seg?

 

Er det andre måter å kunne starte opp i DOS med dvd-spilleren aktiv slik at jeg får oppgradert den igjen?

 

Bootdisken (laget i XP) jeg har brukt til å starte opp i DOS aktiverer verken DVD-spilleren eller CD-ROM spilleren...

 

Noen som fortsatt har noen tips? :)

 

- Aluqha

Lenke til kommentar

Win98 bootdisken fungerer, og aktiverer cd-rom spilleren vertfall, men jeg kommer fortsatt ikke gjennom POST hvis jeg kobler til DVD-spilleren... Den henger seg når den søker etter IDE drives...

 

Så... Jeg regner med flashen gikk en viss plass, og firmwaren da er rotet skikkelig til...

 

Finnes det måter å få DVD-spilleren gjennom POST bootingen, slik at jeg får flashet den, eller er den nå klar for søppeldynga?

 

- Aluqha

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Tenkte jeg nå skulle komme med løsningen på mitt problem..

 

Som sagt, så klusset min første flash av DVD-spilleren til firmwaren, noe som resulterte i at den ikke ble funnet under booting...

 

Det jeg da gjorde var å koble secondary slave kabelen til min CD-ROM spiller, slik at secondary slave ble aktiv...

 

Bootet med win98SE bootdisk inn i dos og koblet fra cd-rom spilleren, og koblet DVD-spilleren til secondary slave kabelen... På den måten ble min inaktive DVD-spiller koblet til en aktiv secondary slave kabel.

 

kjørte flasheprogrammet på nytt, og alt fungerer nå som det skal..

 

:thumbup:

 

- Aluqha

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...