Gå til innhold

Kritikk av www.unrealized.org


Anbefalte innlegg

Og PoleCat og arve87, jeg savner kritikk fra dere! Synspunkter? :p

Arve er i Berlin (?).

 

Jeg skal skrive laaaaaang og grunngitt kritikk når jeg får tid (forhåpentligvis i morgen), det kom en del ting i veien nå desverre, og når jeg for det første skal gjøre det, skal det gjøres riktig. ;)

 

Siden er et mesterverk til de grader, hvorfor kommer jeg tilbake til senere. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Arve er i Berlin (?).

 

Ja, hvis ikke vet jeg han er i Tyskland :)

 

 

lokaltog:

 

Siden er noe av det beste jeg har sett av web-design :)

 

Har ingenting å si bortsett fra det som allerede er sagt her, men skal prøve å finne noe å pirke på :p

 

Det er vanskelig å si hva jeg liker, for det er så og si alt sammen. Sammensetningen, fargene, alt :)

Lenke til kommentar
Elendig portfolio

Kunne du utdype kritikken din litt? Jeg ser ikke helt nøyaktig hva du synes suger i porteføljen min ut fra det du skriver. ;)

Selvsagt.

Alle de tre sidene i portfolio er dårligere designet enn unrealized. ustabil.com er dårlig, og de to andre er bare helt streite. Elendig var vel å ta i, men portfolioen skuffer veldig i forhold til hovedsiden. Man forventer liksom å finne endel bra sider, men så viser det seg at det er du, og ikke kundene som er priorieten for godt design (selvsagt ikke, men det gir portfolioen inntrykk av).

Hvis du vil forbedre deg her kan du lage noen gode firmasider som trening og legge dem i portfolio. Til senere kan du kanskje også få solgt dem. Det vil gi et mye bedre inntrykk.

 

klem fra loff209

Lenke til kommentar
Selvsagt.

Alle de tre sidene i portfolio er dårligere designet enn unrealized. ustabil.com er dårlig, og de to andre er bare helt streite. Elendig var vel å ta i, men portfolioen skuffer veldig i forhold til hovedsiden. Man forventer liksom å finne endel bra sider, men så viser det seg at det er du, og ikke kundene som er priorieten for godt design (selvsagt ikke, men det gir portfolioen inntrykk av).

Hvis du vil forbedre deg her kan du lage noen gode firmasider som trening og legge dem i portfolio. Til senere kan du kanskje også få solgt dem. Det vil gi et mye bedre inntrykk.

 

klem fra loff209

Skjønner hva du mener. :blush:

Lenke til kommentar

Sånn ja, da får detta vere første gi-kritikk-post etter berlinturen :D

 

Har sagt masse av det før trur eg, men here it goes:

+ Ryddig og oversiktlig

+ Fin typografi

+ Rolige og behagelige farger

+ Fin header

+ Svinekult system som styrer sida :D

 

- Lag litt padding i <input type="text">

- Litt ensformig og standard-kjedelig oppsett

 

Alt i alt veldig gjennomført, skriver meir om eg kommer på meir. Vi er stolte av deg, Kim André Silkebækken :D

Endret av arve87
Lenke til kommentar

Skal vi se, da kjører vi på. Har prøvd å ikke se for mye på hva andre har skrevet, og skal prøve å henge meg minst opp i det. Her har du min ærlige mening om unrealized dot org:

 

Layout/oppsett

Du har klart å gjøre noe spennende ut av et i utgangspunktet gørrkjedelig oppsett *klappe med hendene*, det er dette jeg mener folkens, når jeg sier at dersom et uoriginalt oppsett skal brukes, prøv iallefall med en ny vri av det.

Tar ikke mange sekundene for å få oversikten over hva du finner hvor. Selv synes jeg kanskje at "medlemsmenyen" burde gjøres en tanke mindre (eller kanskje ikke vises i det hele tatt) for de som ikke er medlemmer. Den har vel nemlig ingen funksjon for dem. Bare en tanke.

 

Typografi

Lett lesbart, god skille mellom elementene, og passelige størrelser.

Jeg har siden dag 1 syntes at det er for lite padding på hovedfeltet i forhold til teksten, og det synes jeg enda. Utenom det har jeg ikke mer å si om den saken.

 

Design

Du har klart å klemme inn flere hovedfarger enn det som er vanlig, uten at det på noen måte blir for mye. Fargene, som vel i utgangspunktet ikke passer så alt for godt sammen, gir en god "balanse" på det hele. Fargevalget får topp-karakter av meg.

 

Det er ikke til å stikke under en stol, at uten de myke kurvene, hadde denne siden blir veldig kjedelig. De gjør ganske enkelt hele designet. Nå sa jeg at jeg ikke skulle legge meg for mye opp i hva andre har sagt så langt, men kan ikke la være. Det gjelder dette med header/footer, og jeg må si, at det er noe som skurrer for meg også her. Det er rett og slett ett eller annet som ikke stemmer med footeren, den er perfekt helt til den begynner å kurve på høyresiden, så er det noe som for meg krasjer totalt. Jeg har vanskelig for å sette fingeren på det, men jeg vil tro at "klumpen" i enden der rett og slett blir for stor i forhold til det tynne partiet til venstre.

 

Logoen er veldig passende for dette designet, men ikke klikkbar. Det synes jeg så absolutt den burde være. Nydelig typografi i den, og perfekt avstand mellom tegnene.

 

Menyen er ti tomler opp, og uten tvil det jeg synes er det peneste på hele siden. Herlige menyelementer, med en frekk liten mouseover. Gjør du noe med menyen (utenom det jeg nevnte lengre oppe), skal du få med meg å gjøre! Jeg satt i 5 minutter og bare "hovret" menyen, fordi den var så nydelig. :blush:

 

Header/footer har et nøytralt og behagelig bilde, eneste jeg skal kommentere her, er at det i headeren ser ut som det står "inrlatized", på grunn av den sterke kontrasten i bølgene vil jeg tro. Ikke så farlig, bare nevner det.

 

Pollen var g00sebumps-material. :D

 

For min del, er designet veldig bra, allikevel ikke det som imponerer meg mest på denne siden;

 

Kode/semtantikk/struktur

Du har nådd SirIce-nivå innen semantikk og struktur av koden. Jeg er rett og slett imponert. Jeg liker ikke måten du skriver din CSS på, men du skal ikke ha heft av meg for det. Jeg synes kanskje bare at det blir litt for "sammenklemt" alt, men det er jo tross alt _du_ som skal lese og redigere den, ikke jeg. :p

Du har brukt elementene til det du skal, ikke brukt unødvendig masse div's (som jeg ser mange gjør, bl.a. meg selv), men holdt det rent og pent og lett forståelig.

 

Funksjoner

:ohmy:

 

Dette er noe jeg aldri kommer til å komme i nærheten av, denne form for kunnskaper er slikt jeg drømmer om å kunne, men våkner opp og finner ut at jeg ikke var Kimmer'n allikvel. Jeg kan ikke forestille meg hvor mye arbeid det ligger bak denne delen, jeg vil tro det er en veldig god del. Dette er jo slikt som ligger på "undersiden", og den vanlige bruker (*megakremt*) ikke legger merke til uten det å bruke funksjonene.

Jeg skal ikke begi meg ut på tema jeg ikke vet noe om, så jeg skal ikke si mer enn at dette var sinnsykt. Denne siden kommer iallefall til å bli ofte besøkt av meg selv, det er sikkert.

 

Kanskje kunne selve "hovesidene" for de forskjellige kategoriene vært løst annerledes. Jeg vet ikke hvordan, men det ble en anelse kjedelig med bare en liste med antall artikler bak. Men det enkle er kanskje det beste.

 

(Jeg har ikke hatt noen som helst problemer med skjemaer som jeg ser andre har nevnt, men det virker på andre som det er litt tull der.)

 

Konklusjon

Hadde dette vært i ilderkast perioden, ville jeg her delt ut min første sekser. Det er et par småting som _jeg_ gjerne ville fikset på, men det er helheten som teller, og helheten overbeviser meg gang på gang. Dette er et imponerende stykke arbeid, det står respekt av, og som mein deuche freund arve sier, vi er stolte av deg.

:w00t:

 

----------------------

 

Til slutt tar jeg meg lov å kommentere noe som ble sagt her ang. portfolioen din:

 

Jeg må nok si meg delvis enig med hva loff209 sier. Dette er på ingen måte en overbevisende portefølje, og du må vite at folk først og fremst konsentrerer seg om hva de ser på skjermen, nemlig designene, og ikke all den fantastiske serverside-delen som sikkert ligger bak. Jeg synes kanskje faktisk at det hadde vært bedre å vente litt, til du hadde fått enda mer arbeid å vise frem, med å legge den ut. Nå er jeg kanskje stygg med deg her, men iallefall ærlig. Jeg ville ikke valgt deg på grunnlag av den porteføljen som ligger der nå. Sånn, da var det sagt. Beklager, men jeg måtte bare få det ut.

 

Var det en grei review eller?

 

(med forbehold om skrivefeil og feilformuleringer, jeg er stuptrett)

Endret av PoleCat
Lenke til kommentar
Var det en grei review eller?

Helt topp!

 

Skal ta tak i mye av det du nevner her, når jeg ser på det nå så er jeg jo enig i det meste. Porteføljen er gone, venter med den til en annen gang. Ingen grunn til å skremme vekk potensielle kunder! :blush:

 

Ang. medlemsmenyen - den synes ikke for de som ikke er medlemmer? Hvis den gjør det så er det noe rart i veien med login-scriptet mitt! :D

 

Som nevnt skal jeg ta tak i noe av det negative og gjøre noe med det.

 

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)

Lenke til kommentar
Ang. medlemsmenyen - den synes ikke for de som ikke er medlemmer? Hvis den gjør det så er det noe rart i veien med login-scriptet mitt! :D

Beklager så meget, my bad. :blush:

 

Er så vant med å logge meg inn for hver gang (på jobben, dumme IE that is), så jeg tenkte ikke mer over det. Du har helt rett, den vises ikke når jeg logger meg ut.

Lenke til kommentar
En liten ting som har med scriptinga å gjøre...

http://www.unrealized.org/artikler/ så vises antall 1 om det er en artikkel, men ingenting om det er 0.

http://www.unrealized.org/tipstriks/ så vises antall 0 når det er 0.

 

Bare en liten ting som burde vært likt på disse 2 sidene. :yes:

Dette er bare noe jeg eksperimenterte med i sta. Tror nemlig ikke at jeg skal ha kategoridelen for artikler og det der _akkurat_ sånn, så det er foreløpig på eksperimentstadiet.

 

Edit: om jeg beholder det slik det er, mener dere at det burde stå 0 eller ingenting hvis det ikke er noen artikler under emnet? (jeg synes det ble litt rotete og overflødig)

 

Edit2: har byttet ut footer. Stilig eller ikke? :)

Endret av lokaltog
Lenke til kommentar
Edit: om jeg beholder det slik det er, mener dere at det burde stå 0 eller ingenting hvis det ikke er noen artikler under emnet? (jeg synes det ble litt rotete og overflødig)

Jeg likte best at du hadde 0. Tenk så rart det blir under tips og triks når det står antall og ingenting under...

Uansett så er det nok ikke tomt lenge. :)

Edit2: har byttet ut footer. Stilig eller ikke?

Nice! :thumbup: Footer bør være lavere enn header, og nå kom det tydeligere frem.

Endret av need4sms
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...