Gå til innhold

DVI-kabel for 20,1"


mlists

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg ny LCD, en Viewsonic VP201B. Kjører nå analogt signal på grunn av at jeg ikke har DVI på denne PC-en... enda.

 

Regner med at bildet blir hakket bedre med DVI, spesielt med tanke på at det er en høy oppløsning vi snakker om. 1600x1200.

 

Det var en såkalt single-link DVI-kabel med skjermen. Nå har jeg hørt litt snikk-snakk om dual-link kabler. Er dette noe som gir stort utslag ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva vil det si? Dualk-kabel?

 

Vil det si at man har i DVI-I og Analog samtidig eller er jeg helt på jordet? :-P

 

EDIT : En annen ting jeg lurer på.

 

Jeg sitter nå med et GeForce 4 Ti4600. Vil jeg merke en betydlig forbedring i bildekvaliteten på Viewsonic’s VP201B hvis jeg også oppgraderer til 9800 PRO?

Endret av danandre
Lenke til kommentar

Tja spiller det det så mye rolle egentlig om man har singel eller dual link dvi kabel... :roll:

 

Så lenge man ikke har noen enorm oppløsning så er vel ikke behovet så enormt heller da. Men kjøper man dual link så er man sikker da. Men en singel link dvi kabel av god kvalitet vil også holde vil nok jeg tro da...

 

Digital Display Working Group sier dette da

 

Dual Link Dual Link DVI supports 2x165 MHz (2048x1536 at 60 Hz, 1920x1080 at 85 Hz). A dual link implementation utilizes all 24 of the available pins.

 

Single Link Single Link DVI supports a maximum bandwidth of 165 MHz (1920x1080 at 60 Hz, 1280x1024 at 85Hz). A single link implementation utilizes 12 of the 24 available pins.

Lenke til kommentar

Dual link vs Single Link: Don't believe the "hype" some websites are using about dual link cables being superior to single link cables. A single link cable is 100% as good as a dual link cable for single link equipment which covers about 99.5% of current equipment, including HDTV's, Projectors, Plasma Screens, and High Definition Set top Boxes. If your equipment does not specifically state it is Dual link in its specifications, it almost certainly is not. A better quality cable is a better quality cable, and single and dual link has nothing to do with quality. On the other hand, if both devices being connected support Dual links, then a dual link cable is the proper cable for the application, and you will have the capability of much greater resolutions and refresh rates. A properly designed Dual link cable should have no negative effects when used with single link equipment.

"Since it is Digital, Quality does not make a difference": This is false. DVI does not have any error correction. While you can get away with lower quality cables for short lengths, lower quality cables will have an increasing amount of errors with increasing length. Since the quality of implementation of DVI transmitters and receivers varies widely in equipment, the best reasonably priced cable should be used to ensure the best possible video quality.

Lenke til kommentar

Tintin berre for å legge til ein liten ting.

Det stemmer det utklippet ditt, det einaste som ikkje er heilt nøyaktig er antallet einheiter det ikkje passer til.

Grunnen til dual kablene er at båndbredden i singel ikkje takler oppløysninger på 1600x1200, men 1280x1024 går fint.

Slik oppløysning er det berre dataskjermer i 20" klassen som har og dermed "treng" dualkablene.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...