Gå til innhold

Undervisningen i norsk skole


Anbefalte innlegg

Vel, FiskePinna, Einstein var jo aldri noe skolelys. Så jeg tror nok ikke du eller noen andre hadde klart å finne Einstein i jungelen av elever i 4. klasse. Antakeligvis ville Einstein blitt plassert i en yrkesrettet klasse.
Satt og ventet på denne. Sosialistene kan ikke dy seg med å dra røverhistorier. Einstein var en ganske allminnelig elev. Og alminnelige elever blir ikke luket ut i 4.kl, elitiseringen skjer senere.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, FiskePinna, Einstein var jo aldri noe skolelys. Så jeg tror nok ikke du eller noen andre hadde klart å finne Einstein i jungelen av elever i 4. klasse. Antakeligvis ville Einstein blitt plassert i en yrkesrettet klasse.
Satt og ventet på denne. Sosialistene kan ikke dy seg med å dra røverhistorier. Einstein var en ganske allminnelig elev. Og alminnelige elever blir ikke luket ut i 4.kl, elitiseringen skjer senere.

La meg gjette. Du føler selv at du tilhører eliten?

Lenke til kommentar
Vel, FiskePinna, Einstein var jo aldri noe skolelys. Så jeg tror nok ikke du eller noen andre hadde klart å finne Einstein i jungelen av elever i 4. klasse. Antakeligvis ville Einstein blitt plassert i en yrkesrettet klasse.
Satt og ventet på denne. Sosialistene kan ikke dy seg med å dra røverhistorier. Einstein var en ganske allminnelig elev. Og alminnelige elever blir ikke luket ut i 4.kl, elitiseringen skjer senere.

La meg gjette. Du føler selv at du tilhører eliten?

Sosialistknep å gå på person når man slipper opp for argumenter.

Lenke til kommentar
Vel, FiskePinna, Einstein var jo aldri noe skolelys. Så jeg tror nok ikke du eller noen andre hadde klart å finne Einstein i jungelen av elever i 4. klasse. Antakeligvis ville Einstein blitt plassert i en yrkesrettet klasse.
Satt og ventet på denne. Sosialistene kan ikke dy seg med å dra røverhistorier. Einstein var en ganske allminnelig elev. Og alminnelige elever blir ikke luket ut i 4.kl, elitiseringen skjer senere.

La meg gjette. Du føler selv at du tilhører eliten?

Sosialistknep å gå på person når man slipper opp for argumenter.

Er det et fjortisknep for når man føler seg truffet?

Lenke til kommentar
Vel, FiskePinna, Einstein var jo aldri noe skolelys. Så jeg tror nok ikke du eller noen andre hadde klart å finne Einstein i jungelen av elever i 4. klasse. Antakeligvis ville Einstein blitt plassert i en yrkesrettet klasse.
Satt og ventet på denne. Sosialistene kan ikke dy seg med å dra røverhistorier. Einstein var en ganske allminnelig elev. Og alminnelige elever blir ikke luket ut i 4.kl, elitiseringen skjer senere.

La meg gjette. Du føler selv at du tilhører eliten?

Sosialistknep å gå på person når man slipper opp for argumenter.

Er det et fjortisknep for når man føler seg truffet?

Like typisk som når man diskuterer homofili med en pissemaur og ytrer meniger som er litt for konservative får man slengt i trynet; "Mange homofobe er homofile selv." Dette er små "kvardags" sosialistiskenordmenn elsker å bruke.

Lenke til kommentar
Vel, FiskePinna, Einstein var jo aldri noe skolelys. Så jeg tror nok ikke du eller noen andre hadde klart å finne Einstein i jungelen av elever i 4. klasse. Antakeligvis ville Einstein blitt plassert i en yrkesrettet klasse.
Satt og ventet på denne. Sosialistene kan ikke dy seg med å dra røverhistorier. Einstein var en ganske allminnelig elev. Og alminnelige elever blir ikke luket ut i 4.kl, elitiseringen skjer senere.

La meg gjette. Du føler selv at du tilhører eliten?

Sosialistknep å gå på person når man slipper opp for argumenter.

Er det et fjortisknep for når man føler seg truffet?

Like typisk som når man diskuterer homofili med en pissemaur og ytrer meniger som er litt for konservative får man slengt i trynet; "Mange homofobe er homofile selv." Dette er små "kvardags" sosialistiskenordmenn elsker å bruke.

Så med andre ord "Ja", da.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Greit. :ermm:

Lenke til kommentar

Hvor mange tror dere egentlig *aner* hva de vil bli i 6-7. klasse? (Tja, var det jagerpilot jeg ville bli?) Var selv ikke spesielt skoleflink på barneskolen, men hadde gode karakterer på u-skole og VGS. At Tyskland gjør det, burde ikke være en god grunn til at vi skal gjøre det samme. (Heeeyy, Tyskland starta et par "mindre" kriger, kanskje vi skulle gjøre det samme?)

 

Enig i at vi burde legge større vekt på realfag i Norge, men at vi kommer dårlig ut i en OECD test bryr meg egentlig der sola aldri skinner. Det at norske elever er selvstendige, kreative og gode på oppgaveløsning kan lett sies å være minst like viktig som hvor mye vi har pugget i våre yngre år. Muligens har vi litt forskjellig fokus på _hva_ man skal lære?

 

La folk bli gamle (og gi dem utdanning) nok til å gjøre seg opp en velfundert mening om hva man vil bli før man putter dem i bås...Og ja, jeg mener at vi alle har godt av å lære litt om mye... Kanskje muligheten for at vi åpner våre øyne og ser oss rundt bare bittelitt blir en smule større da.

Lenke til kommentar
Jeg er vel ikke direkte skoletrett, men jeg tror faktisk at man burde få velge studierettning røffelig i 7/8-klasse.

 

Haha. Velge studieretning i 7/8 klasse du liksom. Hvordan kan små drittunger som det velge hva de skal bli? Folk synes det er tidlig å velge dette i 10'ende etter som de ikke aner hva de skal bli. Jeg skal love deg at i 7/8 klasse, vet kanskje 1% av alle elevene hva de skal bli.

 

Think about it ;)

I Tyskland velger man alt i 4.klasse om man skal ha yrkesskole eller allmennskole, og det stilles tøffe krav til de forskjellige linjene. Slik luker man tidlig ut hvem som kan bli flickman og hvem som blir Goethe. Tyskland er virkelig et eksempel Norge burde ta etter.

 

Ikke mange som vet hva de skal bli på 4.klassetrinn, men det er lett og se hvem som ikke kommer til å bli Einstein for å si det slik.

Ja vel, Du velger altså så tidlig som i fjerde. Trodde det var rundt sjette, men OK, FiskePinna har nok rett. Nå har faktisk ikke tyskere generelt sett en dårligere utdannelse heller.

Er det ikke et ganske vesentlig poeng at selvom de har sikkert lik kompetanse kan det hende at færre faktisk liker jobben sin! Det er jo det som har noe å si...

 

Jeg kan banne på at det sitter en stor del av norges befolkning som heller ville jobbe med noe annet enn de gjør, og helt sikkert ville gjort den jobben bedre. Men istede er de "dømt" til å sitte med den jobben de har til de pensjonerer seg fordi de gjorde et dumt valg i tiende (med kroppen proppet av hormoner).

 

Jeg selv valgte en annen linje fordi jeg trodde det virket riktig. Det virket halvintressant og alle sa jeg ville få en god jobb av det! Det fikk jeg men jeg får skikkelig mark av å tenke på at dette skal jeg gjøre til jeg dør. Det er ikke det jeg vil, og hvis jeg skal gjøre det jeg vil måtte jeg tatt en annen linje på VGS. Jeg kan klare det nå også, men da blir det supermasse ekstra arbeid, + store økonomiske hindringer.

 

Jeg syns det er alt for tidlig å velge i 5-6 klasse, før det første har man null erfaring eller kunnskap om hva de forskjellige arbeidene går ut på.

Og det er ikke alltid slik at hvis man er god på barneskolen fortsetter man å være god, mange forbedrer seg også mye. + at i 5-6klasse har man ikke gått gjennom puberteten, noe som kan ha kraftige konsekvenser for innteresser og adferd.

Jeg tror 17-18års alderen er et passende alder å velge på. Det er da man begynner å dyrke sine egene verdier og hobbyer istede for å kun velge det andre forteller at du burde. (når hormonene legger seg til ro.)

Lenke til kommentar

Først tror jeg at man må klare å bekjempe all mobbingen som er fra og med skolestart.

Hvordan kan noen begynne å like skolen hvis det første man møter er en gjen rappkjefta dritunger?

Hvis man klarer dette så er det utrolig mange fler som kommer til å like seg på skolen. De som liker seg på skolen har lettere for å lære, og da blir heller ikke stoffet så tungt.

En annen ting er at man må bytte ut de gamle lærerene som er så utrolig gammeldagse og tørre men nytt ungt blod.

Dette kan medføre til en helt annen holdning i klasserommene, noe som igjen fører til bedre miljø og bedre læring.

Vet iallefall selv at de værste lærerene jeg hadde på skolen var de som egentlig burde vært pensjonert og sier: "Slik SKAL det være, ikke noe rom for alternativ her!"

Men igjen finnes det også mange eldre lærere som er utrolig finke, bare så det er sagt.

Uansett, et bedre miljø i klasserommet med bedre lærere, og et bedre miljø utenfor klasserommet, altså i friminuttene, tror jeg kommer til å gi barn et bedre synspunkt på skolen og læring.

Selvsagt bli man skolelei også etter noen år med skole, det sier seg jo selv. Men det er igjen noe alle går igjenom (les: nesten alle, finnes alltid unntak) og bare må komme seg over. Slik er det, og slik kommer det allitd til å være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...