Gå til innhold

Trenger hjelp til å støydempe PC-en


Anbefalte innlegg

Hei jeg har en 2600+ (1,99 ghz) ell noe sånt..

twin mos 512 mb ram

80 gb western digetal kaviar

40 gb western digetal kaviar

13 gb simens (gammel)

et abit nf7 v 2.0

3 kabinett vifter

chiftech matrix (black)

 

og jeg syns at dette bråker noe fælt!

er det noen grunn til dette???

noen av delen som burde byttes ut??

den 13 gb disken fra simens skal byttes ut med en 200 gb seagate disk fra

pc utstyr.no......

 

og et kabinett fra thermaltake! Dette :dribble:

 

og kanskje skal jeg legge støydempene matter i kabinettet!! :hmm:

 

*Feilpostet og dårlig emnetittel - prøv bedre neste gang*

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det jo bare å vente til du har byttet kabinett. Men 13GB og 40GB'ene er nok ikke stille disker akkurat. DU kan ha bråkete kabinettvifter og/eller cpuvifte også.

 

Jeg ville prøvd en og en vifte for seg selv, for å høre om disse bråker eller ikke. Men den 13GB-disken vil nok bråke i mine ører i allefall.

Lenke til kommentar
noen av delen som burde byttes ut??

Kjøp en Samsung P80 disk, og kast alle de gamle. Spenn den også opp i en slik.

Kjøp en passiv chipsett kjøler til HK.

Kjøp to stillegående 120mm vifter til det kabinettet, og teip igjen 90mm hullet på sida (du trenger ikke den vifta, den vil bare bråke; evt. kjøp dette kabinettet istedet...)

Dessuten kan strømforsyningen din være bråkete (anbefaler denne fra Fortron/Source)

Hvilket skjermkort har du? Vifta kan du uansett bytte ut med en av disse.

Vifta på cpu'en kan også være slem, men der har jeg ikke fulgt med på utviklingen den siste tida, så der skal jeg ikke uttale meg... ;)

Støymatter vil nok også hjelpe, men gå til kilden av problemet først.

 

Gjør som onkel Tjohei sier du, så får du en bra maskin... ;)

Lenke til kommentar

Det kabinettet..... likte det ikke akurat..

viftene er ikke akurat de nyeste... fant de i en gamme 4 86 hehe....

men i de kabinettet som jeg tenkte på så fulger det med 3 vifter.....

og strømforsyningen min er ikke så¨gammel

 

chieftech 360 w ell no sånt....

støy matter er lurt har jeg hørt!! men det er vist noe minus med de .... noen sier at de er bly tunge og at kabinettet blir mye tyngre med de på!!

stemmer dette?? :roll:

Lenke til kommentar
men i de kabinettet som jeg tenkte på så fulger det med 3 vifter.....

og strømforsyningen min er ikke så¨gammel

De viftene som følger med er jo ikke sikkert at er spesielt støysvake, da. Se om du kan finne spesifikasjonene på dem (cfm eller kubikkmeter pr. min, rpm og db), og sammenlikn med papst sine så får du et inntrykk av hvor bråkete de er i forhold til hvor effektive de er.

 

Og det er da slik at nye ting også kan bråke... :p Sikkert en grei strømforsyning, men det er ikke sikkert de har gjort noe for å gjøre den lite støyende.

 

En annen teknikk du kan bruke, er å skru på maskinen og gå inn i BIOS. Her vil ikke maskinen bry seg noe særlig om at ting kobles ut. Så napper du ut strømmen til en etter en ting; hd'ene først kanskje, så kan du høre hvilken av de som er værst (sett også strømmen inn i en og en igjen så kan du sammenlikne). Napp ut strømmen til kabinettviftene dine, det kan være at de er bråkete også. Napp ut strømmen til cpuvifta også, det er ikke noe problem når man kun er i bios (men følg med på tempen derfra ;) ) HK og gfx vifta er litt mer tricky å koble fra, så du kan evt. bare legge fingern inntil slik at vifta stopper, og hør på forskjellen.

 

Slik kan du få identifisert forskjellige støykilder i maskinen og sammenlikne dem mot hverandre slik at du kan finne ut hva som støyer mest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...