Gå til innhold

bootloader problemer etter installasjon av SUSE9.1


Anbefalte innlegg

hei!

 

jeg tenkte at jeg skulle begynne med Linux, og da falt valget på SUSE 9.1 personal. etter mange spørsmål o.l. fra noen jeg kjenner, ente jeg opp med å tro at denne distroens bootloader (GRUB) skulle automatisk skrives over windows' sin. det gjorde den ikke. det jeg måtte gjøre for å komme inn i linux da, var å boote fra CD og velge Boot from harddisk, da kom GRUB opp.

 

men jeg ville jo ha GRUB der, ikke gjøre det på den tungvinne måten. jeg tenkte at noe var sikkert galt, og reinstalerte Linux. jeg gikk igjennom valgene under installasjonen, og så at GRUB skulle installeres på MBR som jeg hadde fått beskjed om. etter at den var ferdig med å installere, og skulle boote, måtte jeg fremdeles innom CD'n. pluss at nå var windows sin borte. når Linux booter opp, med statusbar, så blir skjermen svart etter at den er ferdig. jeg kommer ikke inn i operativsystemet.

 

jeg tenkte at da var noe galt, og kjørte XP boot CD, slettet de 2 linux partisjonene, og installerte linux på nytt. samme skjedde. har nå prøvd alle options over hva jeg kan gjøre med GRUB, men ingenting funker.

 

saken er at nå vil jeg tilbake i Windows, og jeg har ikke lyst til å installere på nytt, fordi da må jeg installere en hel haug med programmer jeg daglig bruker.

 

noen ideèr om hva jeg kan gjøre for å komme inn i Windows som allerede er installert?

hva kan være feil med Linuxen?

 

etter første installasjon av Linux fungerte alt, bortsett fra det med bootloaderen. brukte jeg ikke CD da, bootet den rett i Windows. har nå på slutten gjort det samme som jeg gjorde på starten, men Windows' bootloader er vel forlengs borte, så det funket ikke.

 

jeg har absolutt minimal kunnskap med Linux, så be gentle om dere kommer med noen skikkelige uttalelser på det punktet.

 

på forhånd takk!

 

(muligens litt feilpostet, men problemene kom etter Linux installasjon)

Endret av Dimensionx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...