Gå til innhold

Prosjekt: Senke høyttalere ned fra taket


Anbefalte innlegg

Pacman' date='13/09/2004 : 00:26'] Har en viftestyring med vippe-brytere fra før.

 

Tenker muligens på å koble et rele inn på denne for å bruke dette som en bryter for en 220v motor som da senker høytalerene ned. En annen av bryterene er koblet til motsatte poler på motoren slik at de hever høytalerene igjen.

 

Så da tror eg bare at eg trenger et rele med 220v rele med 5v styrestrøm.

Til å begynne med..

 

Edit: Men det kjekkeste hadde jo vært å koblet releet til f.eks paralellporten, slik at eg kan styre den via software. Finnes det noen slike ferdige kort?

 

Edit2: Har sett på dette på overklokking.no, men er ganske forvirret enda..

http://overklokking.no/annet/hauk_2/index2.html

tror ikke det bare er å bytte polarisering på en 1fase 230V vekselstrøms motor for å endre retning, etter hva jeg kan huske fra Gk.Elektro :ermm::hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pacman,13/09/2004 : 00:26] Har en viftestyring med vippe-brytere fra før.

 

Tenker muligens på å koble et rele inn på denne for å bruke dette som en bryter for en 220v motor som da senker høytalerene ned. En annen av bryterene er koblet til motsatte poler på motoren slik at de hever høytalerene igjen.

 

Så da tror eg bare at eg trenger et rele med 220v rele med 5v styrestrøm.

Til å begynne med..

 

Edit: Men det kjekkeste hadde jo vært å koblet releet til f.eks paralellporten, slik at eg kan styre den via software. Finnes det noen slike ferdige kort?

 

Edit2: Har sett på dette på overklokking.no, men er ganske forvirret enda..

http://overklokking.no/annet/hauk_2/index2.html

tror ikke det bare er å bytte polarisering på en 1fase 230V vekselstrøms motor for å endre retning, etter hva jeg kan huske fra Gk.Elektro :ermm::hmm:

Stemmer det.

Skal man kunne snu retningen på en vekselstrømsmotor, må man ha 3fase nett og 3fase motor. Da kan man bytte om 2 av lederene for å snu retningen.

Men i dette tilfelle vil jeg anbefale en likestrømsmotor, f.eks. 12V.

Og selfølgelig ha en utveksling mellom motor og 'tråd'. Sikkert ikke umulig å finne en passe motor med utveksling..

Lenke til kommentar

Edit: <fjernet unødvendig sitering>

 

Elfa har noen bra 12V= elektromotorer med fast gir. De snurrer altså passe raskt rundt, og har veldig bra dreiemoment. Klarer sikkert å heise opp 4 høytalere i passe hastighet. Hastigheten kan du forsåvidt "regulere" med å velge riktig diameter på den spolen som snurrer opp wiren som høytalerene henger i.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...