Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

brokobling og to spoler


WIpER_

Anbefalte innlegg

Ok, her er saken. Jeg har en rockford fosgate 4 kanalers forsterker (551x), og en rockford he2 sub med 2x2ohms spoler.

 

til nå har jeg brokobla to kanaler og seriekoblet spolene i rf elementet (noe som gir meg 4ohm siden jeg kobler i serie). Men det er litt lite effekt, så bassen ligger ofte litt "etter" resten av musikken. Det jeg altså lurer på er som følger, kan jeg brokoble alle fire kanalene på forsterkeren, parvis altså, å koble en på hver spole?

 

Takk for svar!

Lars Olav

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

knise, brodern sprengte en he2 på en 451s (to kanalern)

 

551x gir deg 275 rms i 4 ohm eller noe, det e jo alt forlite for en sub på 400 watt rms.. Å koble slikt at hver spole får 275 rms watt hver e teoretisk mulig, men da trenger det multimeter osv. Anbefale deg ikke å gjøre det.

 

kjøp heller en mono/to kanaler til å drive den

Lenke til kommentar

ok, ¨når du sier det blir jeg plutselig skikkelig interessert. spesielt når det kommer til det å gi hver spole hver sin kanal. det er jo egentlig ikke noe grunn til at det ikke skal gå? så lenge subben får samme signal fra begge kanalene på forsterkeren?

 

når du sier jeg trenger multimeter, lurer jeg litt på hva du vil jeg skal bruke det til? er elektriker, så tilgang på multimeter (og litt kunnskap om måling) har jeg da.

 

forum er fine saker =) bra å få svar på spørsmål!

Lenke til kommentar

når du setter firekanalern på hver sin spole med samme signal så må du bruke multimeteret til å stille gain/level/juice etc nøyaktig slik at ikke ene spolen får signalet høyere enn det andre. Eg trur det e derfor, skal innrømme at eg ikke har sånn helt peilin på det der, har bare hørt en kompis si det en gan

Lenke til kommentar

jess, kunne jo kanskje tenke meg det. men så skal det sies at det er ikke bare bare å måle med et multimeter, du skal ha rimelig heftig måleinstrument for å måle det nøyaktig.

 

men det er jo ikke no problem å få det ca likt, skal teste det jeg! (har noe dynamostøy på ene kanalen på forsterkeren, går bra hvis jeg kjører lavpass) så skal dere få høre åssen det gikk=)

 

jeah =)

Lenke til kommentar

hey hey hey =)

 

bom bam brak sa det, men på en positiv måte. skal love det ble mer trøkk. kobla om å starta opp, skrudde litt opp på gain, og det ble lyd, i haugevis. kjørte litt rundt å testa, plutselig ble det stille, oi tenkte jeg. dette blir dyrt....garanti dekker vel ikke dette:p tenkte kanskje forsterkeren hadde gått varm, så jeg skrudde av en stund. skrudde på igjen, men til ingen nytte. måtte klø meg litt i hodet!

 

så slo det meg, sjekke sikringen på strømkabelen :D 30A sikringa hadde gått, var bare å bytte i en større en, å gjett om det ble lyd! kan iallefall ikke si noe annet enn at jeg fikk tyna maks ut av forsterkeren =) jeah!

 

Lars Olav

Lenke til kommentar

et problem du faar om ikke de to kanale er synkronisert er at ene spolen faar mer strom enn andre og da forandrer parametrene paa subben seg...

feks om man bare vil bruke en spole paa et dvc element skal kassa vere dobbelt saa stor som oppgitt....

 

en mulighet for aa synkronisere kanalene er aa bruke en ren tone, feks 50hz, (faas paa nettet rundt omkring, som mp3..)

spille denne rene tonen og maale paa hver spole og justere gain til det er noe likt..

et annet problem er at inngangene maa og vere rett koblet slik at ikke spolene ikke blir delt i hoyre og venstre..

 

ellers har jeg gjort dette for, uten problem ;)

 

mvh, stig.

Lenke til kommentar

mhm, justere likt er jo viktig. jeg har ikke gjort noe mer ut av det enn å stille skruene likt atlså, men det fungerer veldig bra. kan jo hende jeg måler en gang hvis jeg finner ut av det.

 

men det som er best av alt er jo at rockford forsterkeren som nå er brokoblet og belastet i 2ohm ikke blir varm en gang :D

 

hvor mye effekt har jeg på hver kanal? hvis den gir 275watt i 4ohm, dobler det seg i 2ohm ikke sant? har alltid vært sikker på dette, til jeg så noen merkelige oppgitte effekter på en eller annen bilstereoforsterker.

Lenke til kommentar

en forsterker som er beregnet for,og er stabil i 2ohm mono vil oftest doble effekten(100%) eller bare 50%... alt ettersom..

vil tro RF`n i 2ohm mono vil gi ca 300-320w...ca...

 

en billig forsterker vil ikke doble noe som helst da den bare vil koble ut :p lol....

 

mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...