Gå til innhold

Ny pc som ikke vil funke


mav0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Følgende er hentet fra side 88 i brukermanualen:

 

Question 10: Sometimes I hear different continuous beeps from computer after system boots up. What do these

beeps usually stand for?

Answer: The beep codes below may help you identify the possible computer problems. However, they are only for

reference purposes. The situations might differ from case to case.

 

AMI BIOS Beep Codes

*Computer gives 1 short beep when system boots successfully.

*Except for beep code 8, these codes are always fatal.

1 beep Refresh failure

2 beeps Parity error

3 beeps Base 64K memory failure

4 beeps Timer not operational

5 beeps Processor error

6 beeps 8042 - gate A20 failure

7 beeps Processor exception interrupt error

8 beeps Display memory read/write failure

9 beeps ROM checksum error

10 beeps CMOS shutdown register read/write error

11 beeps Cache memory bad

 

AWARD BIOS Beep Codes

1 short: System boots successfully

2 short: CMOS setting error

1 long 1 short: DRAM or M/B error

1 long 2 short: Monitor or display card error

1 long 3 short: Keyboard error

1 long 9 short: BIOS ROM error

Continuous long beeps: DRAM error

Continuous short beeps: Power error

 

I tillegg står det en feilsøkingsguide på side 89-90.

 

Foreslår at du setter deg ned og leser litt i manualen.

 

En ting til: du bør absolutt legge på ny goop etter å ha fjernet kjøleren fra prosessoren, da du ikke vil oppnå optimal kontakt ved andre gangs bruk.

Lenke til kommentar

Det er bare å ta av kjøleren, så burde CPU sitte i sokkelen. Ellers har du glemt den sikkerhetspinnen...

 

Når kjøleren er av, så tørker du evt vekk den goopen som er der, hvis du har planer om å bytte. (anbefaller å bytte hvis det er orginal goop som er brukt). Tørk det av med papir/håndkle. Bruk helst isopropanol. Isopropanol er et elektronikk vennlig løsemiddel som du får kjøp i hvilken som helst male-sjappe for rundt 70kr-80kr.

Det går sikkert fint å ikke bruke det og...

 

etter at du har fjerna goop, sjekka om det er noe galt. Påfør ny goop, en liten dæsj på kjerna på CPU er nok, smør det utover. Sett på kjøleren igjen.

Lenke til kommentar
Følgende er hentet fra side 88 i brukermanualen:

 

Question 10: Sometimes I hear different continuous beeps from computer after system boots up. What do these

beeps usually stand for?

Answer: The beep codes below may help you identify the possible computer problems. However, they are only for

reference purposes. The situations might differ from case to case.

 

AMI BIOS Beep Codes

*Computer gives 1 short beep when system boots successfully.

*Except for beep code 8, these codes are always fatal.

1 beep Refresh failure

2 beeps Parity error

3 beeps Base 64K memory failure

4 beeps Timer not operational

5 beeps Processor error

6 beeps 8042 - gate A20 failure

7 beeps Processor exception interrupt error

8 beeps Display memory read/write failure

9 beeps ROM checksum error

10 beeps CMOS shutdown register read/write error

11 beeps Cache memory bad

 

AWARD BIOS Beep Codes

1 short: System boots successfully

2 short: CMOS setting error

1 long 1 short: DRAM or M/B error

1 long 2 short: Monitor or display card error

1 long 3 short: Keyboard error

1 long 9 short: BIOS ROM error

Continuous long beeps: DRAM error

Continuous short beeps: Power error

 

I tillegg står det en feilsøkingsguide på side 89-90.

 

Foreslår at du setter deg ned og leser litt i manualen.

 

En ting til: du bør absolutt legge på ny goop etter å ha fjernet kjøleren fra prosessoren, da du ikke vil oppnå optimal kontakt ved andre gangs bruk.

Han får ikke beep codes.

Lenke til kommentar
Foreslår at du setter deg ned og leser litt i manualen.

Vet jeg har gjort en stor feil, men leser så absolutt manualen. Har lest hele troubleshooting og FAQ-en i manualen, som jeg alltid gjør.

 

Husker jeg satt sammen en pc også trodde jeg det var noe galt med, men noen ganger kan det være noen kabler som sitter løst selvom du tror dem er festa.

 

Jeg brukte bare ett eksempel bilde på hvilken kabel som satt løs når jeg satt sammen.

 

Har sjekket alt av kabler ;)

Lenke til kommentar

Nå fikk vi vite at det var defekt CPU, og den ble sendt tilbake. Fikk ny CPU i dag, vi hadde på goop, og satte på kjøleren etter manualen.

 

Satte så på alt av kabler, og skrudde på pc-en. Akkurat samme problem, ikke noe skjermbilde og den oppstartslyden kommer ikke. Alt surrer og går som det skal...

 

Nå blir jeg skikkelig frustrert, og lei meg siden den ikke starter.

 

Det oransje lyset lyser ved RAM-sloten.

 

Noen som har noen ideer?

Lenke til kommentar
Kan være en ide å teste hovedkortet. Hvis alt er kjøpt samme sted så kan du sikkert få de til å teste.

Ja, det jeg tenkte. Men har kjøpt kabinettet og strømforsyningen hos Microplex. Resten er kjøpt hos Netshop. Tror dere Netshop vil teste da? Og blir det ikke fryktelig mye i porto?

Lenke til kommentar

Hei

Har akkurat samme problemet med en brukt maskin jeg netopp har overtatt. Maskinen starter vifte og disker, men ikke noe på skjerm eller tastatur. Får heller ikke slått av maskinen uten å trekke ut kabelen.

Har prøvd bytte av skjermkort, og RAM samt resatt CMOS. uten noe virkning, Nå du har funnet svaret mav0 er det fint om du legger fasiten ut her.

 

Jo Eirik

Lenke til kommentar

Jeg har et tilsvarende problem, og det hadde vært supert om noen har tips til hva jeg kan gjøre...

 

Jeg har en AMD 64 2800, og et GA-K8NS hk. (360W PSU)

 

Da jeg prøvde å starte maskinen begynte bare viftene å gå, og etter to sekunder slo de seg av igjen. Så koblet jeg fra alle hdene, og da skrudde ikke viftene seg av igjen, men ellers skjedde ingenting. Så prøvde jeg å ta ut lydkort og skjermkort (og koblet inn hdene igjen), og da begynte faktisk hder og cd-rom å jobbe, men så skrudde maskinen seg av igjen...

Har prøvd å skifte ut RAMen, men det virker helt tilfeldig om viftene stopper eller går. Ingenting annet skjer.

 

Hadde også dette problemet med at CPUen ble sittende fast under vifta da jeg tok den av igjen, men jeg har satt sikkerhetspinen i, så jeg vet ikke helt hvorfor dette skjer. Jeg har nå hvertfall satt inn CPUen på nytt, og det skjer ingen forandringer av den grunn.

 

Får ingen beep codes, og speakeren er definitivt koblet riktig i.

Endret av powderfinger
Lenke til kommentar
Jeg har et tilsvarende problem, og det hadde vært supert om noen har tips til hva jeg kan gjøre...

 

Jeg har en AMD 64 2800, og et GA-K8NS hk. (360W PSU)

 

Da jeg prøvde å starte maskinen begynte bare viftene å gå, og etter to sekunder slo de seg av igjen. Så koblet jeg fra alle hdene, og da skrudde ikke viftene seg av igjen, men ellers skjedde ingenting. Så prøvde jeg å ta ut lydkort og skjermkort (og koblet inn hdene igjen), og da begynte faktisk hder og cd-rom å jobbe, men så skrudde maskinen seg av igjen...

Har prøvd å skifte ut RAMen, men det virker helt tilfeldig om viftene stopper eller går. Ingenting annet skjer.

 

Hadde også dette problemet med at CPUen ble sittende fast under vifta da jeg tok den av igjen, men jeg har satt sikkerhetspinen i, så jeg vet ikke helt hvorfor dette skjer. Jeg har nå hvertfall satt inn CPUen på nytt, og det skjer ingen forandringer av den grunn.

 

Får ingen beep codes, og speakeren er definitivt koblet riktig i.

En kamerat hadde et lignende problem med kliss nytt utstyr og det var hovedkort som var defekt. Jeg kjenner to stk. som kjøpte seg AMD64 systemer samme dag (forskjellige hovedkort) og begge hovedkort var defekte. På support på en av webshopene innrømte de at det var en del defekte hovedkort i omløp om dagen.. :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...