Gå til innhold

Hvor skal jeg begynne?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal ha den CRT-skjermen til LCD skjermene blir bedre og billigere.

Men det virker som det er så mange ledninger til overs. 3-4 plastposer med ting oppi som jeg ikke får brukt. Dessuten er tastaturet mitt og musa trådløse. Åssen får jeg gått inn på dataen når ikke musa eller tastaturet er installert? Eller skjer det automatisk?

Lenke til kommentar

Himmel og hav..

 

OK, det første du gjør er å åpne PC'en igjen, og plugg det USB kortet du har liggende inn i en ledig PCI slot. Så kobler du ledningen fra kortet inn i hovedkortet, der manualen sier at den skal være. Den er ofte merket med USB på hovedkortet.

 

Deretter plugger du i alle kablene der de PASSER. Passer de, så skal de der. Ikke verre enn det.

 

Det trådløse tastaturet og musa di har en basestasjon. Plugg den grønne ledningen fra den inn i den grønne runde porten i datamaskinen. Plugg den lilla i den lilla runde porten i PC'en. Deretter plugger du strømledningen som er "paret" med disse to og går til en transformater i en strømkontakt i veggen.

 

Så slår du på PC'en, og JA musa og tastaturet fungerer automatisk. Trenger ingen drivere. Alt du trenger drivere til, er å konfigurere enkelte spesialtaster når du kommer inn i Windows.

 

Når det gjelder alt det ekstra du sitter igjen med, så er dette ganske normalt. Fore ksempel følger det fremdeles med en kabel til DVD/CD-ROM'er som i gamle dager måtte kobles til lydkortet i PC'en din for at du skulle kunne spille musikk CD'er. Disse brukes ikke lenger i dag. Kast de i søpla.

Endret av Balderac
Lenke til kommentar
Himmel og hav..

 

OK, det første du gjør er å åpne PC'en igjen, og plugg det USB kortet du har liggende inn i en ledig PCI slot. Så kobler du ledningen fra kortet inn i hovedkortet, der manualen sier at den skal være. Den er ofte merket med USB på hovedkortet.

 

Deretter plugger du i alle kablene der de PASSER. Passer de, så skal de der. Ikke verre enn det.

 

Hei,

 

Det ASUS hovedkort har 4 stk integrerte USB porter - holder vel til de fleste.

Han trenger ikke å installere dei 4 xtra porter akkurat nu. Det kan da komme senere.

Da slipper han å åbne kabinettet - hvilket ikke er å anbefale på nuværende tidspunkt :roll:

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Okei. Men når jeg får startet dataen trenger jeg da ikke et virusprogram. eller trenger jeg bare dette når jeg har internett oppe? Noen tips til hva jeg kan kjøpe?

 

Har begynt å montere etter denne guiden og der står det noe om åssen man kobler skjermkabelen. Jeg har X800 som skjermkort og en CRT skjerm. Skal jeg da bruke den overgangen eller skal jeg bruke den blå?

 

Lenger ned på testen står det at man bør gå inn i BIOS og fikse en slags rekkefølge. Men ettersom Netshop har testet maskinen, trenger jeg da å gjøre dette? Har noen erfaring med dette?

 

Og av alt det som sto i den gudien endte jeg opp med å bare koble til tastatur og mus og skjermkabel. Er dette riktig?

Endret av Ozzi
Lenke til kommentar

Har du start opp dataen?

 

Hvis ikke starter du bare opp pcen med Windows cden og følger anvisningene.

 

Nei du trenger ikke et virus program, men hvis du har/ når du får internett. Bør du ha et virusprogram. (men det trenger du ikke tenke på nå)

 

Jeg kan anbefale Norton Antivirus, det funker bra.

Lykke til

 

Edit. Du trenger bare 4 kabler for og bruke pcen:Strøm kabelen,Mus,tastatur og skjerm (lyd kan jo også være greit og ha:)

 

Edit. Det er ikke sikkert du trenger å stille på noe i biosen, men i tifelle måtte dette være boot rekkefølgen,og muligens(muligens cpu frekvensen hvis den er satt under "stock" hastighet). Men jeg tror netshop har fikset dette.(det er også andre ting som kan/bør justerers) Men dette kan du ta senere, når systemet er "up and running"

Endret av Blue--Sky
Lenke til kommentar

Nå prøvde jeg å starte den men den reagerte ikke. Har alt koblet til. Det eneste jeg stusset over var at det bare fulgte med en strømkabel og den var til skjermen. Er dette grunnen? Trodde det gikk ettersom skjermen og dataen er koblet sammen. Trodde sånt skulle følge med jeg.

Endret av Ozzi
Lenke til kommentar

Måtte ta en av pappas strømkabler. Synes det var dårlig at det bare fulgte med en strømkabel når man trenger to. Skal klage.

Men nå har jeg fått det til. Har gått igjennom Xp installasjon og sånn så nå er alt klart, nesten.

1) Jeg har jo fortsatt disse CDene til skjermen og mus/tastatur. Skal jeg installere dem? Og hvor skal jeg legge alt dette. Har jo to disker. Hva skal legges på raptor og hva skal legges på den store?

2) Da jeg prøvde å spille av en DVD-film, kom det opp en peskjed at det ikke gikk fordi jeg ikke hadde en kompatibel DVD-dekoder på maskinen. Hva betyr dette?

3) Hvordan ser jeg at ikke drivere er installert?

Endret av Ozzi
Lenke til kommentar

Det fulgte med slike DVDprogram. Men jeg lurer på hvor jeg skal legge det?

For å få mest mulig ut av diskene, sånn ytelsesmessig. Har ikke internett forresten. Uansett så må jeg få meg AntiVirus først. Men over til det viktige. Har dere en slags genelrell inndeling når det gjelder disker

Raptor (36GB): ?

Vanlige (160 GB) ?

Hvor skal jeg legge DVDprogrammet forresten?

Endret av Ozzi
Lenke til kommentar

Har ikke internett så det får jeg ikke lastet ned, men fulgte med en del CDer der det står ATI på så....

Fra Netshop fikk jeg dette svaret:

 

Det er jeg faktisk ikke helt sikker på, avhenger litt av hva som lå med. Til

skjermkortet vil jeg i hvertfall tro at det er lagt inn, det pleier vi å gjøre.

Om alt fungerer som det skal ville jeg ikke endret noe (er alltid en god regel å

ikke tukle med noe som virker i dataverdenen :-). Driver til skjerm f.eks.

pleier ikke å være nødvendig, og det som man trenger drivere og sånt til skal

være ferdig fra oss.

Endret av Ozzi
Lenke til kommentar
Det er jeg faktisk ikke helt sikker på, avhenger litt av hva som lå med. Til

skjermkortet vil jeg i hvertfall tro at det er lagt inn, det pleier vi å gjøre.

Om alt fungerer som det skal ville jeg ikke endret noe (er alltid en god regel å

ikke tukle med noe som virker i dataverdenen :-). Driver til skjerm f.eks.

pleier ikke å være nødvendig, og det som man trenger drivere og sånt til skal

være ferdig fra oss.

Javel , dette tyder på at Windows var innstallert når du fikk pc'en.

 

Måtte ta en av pappas strømkabler. Synes det var dårlig at det bare fulgte med en strømkabel når man trenger to. Skal klage.

Men nå har jeg fått det til. Har gått igjennom Xp installasjon og sånn så nå er alt klart, nesten.

Så det var litt dumt at du innstallerte windows på nytt.

Da må du installere skjerm driver (Ligger på ATI cd'en ), og driver til lyd kort (ligger på Asus cd'en)

Lenke til kommentar

I den første posten står det hva jeg har.

Jeg installerte ikke Windows på nytt. Forklarte litt feil der Jeg fulgte bare de skjermbidlene som dukket opp når jeg startet maskinen.

 

Men jeg har ennå ikke fått et bra svar på det jeg aller mest vil vite. Hav skal helst lagres på raptor og hva på den andre?

Lenke til kommentar

Okei okei. Got the point :dontgetit:

Men jeg har funnet ut nå at jeg burde få koblet meg opp på bredbåndet på denne dataen jeg sitter på nå. Kjekt når jeg skal laste ned patcher og registrere Windows (innen 30 dager) og slikt. Noen som vet hvordan jeg får gjort dette. Men før den tid så må jeg jo ha fått skaffet meg et solid Antivirus program. Noen forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...