Gå til innhold

Ytelsestest av en relativt stor mengde CPU'er

Ice T

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere lest denne testen hos X-bit labs:

Choosing the Best CPU for Doom III

Nå har jeg i flere måneder lest enorme mengder med tråder som forteller meg at AMD64 er MYE raskere en P4 og hadde da ventet at AMD64 igjen ville ta P4, men her ble det tegnet et noe annet bilde over den "lille" forskjellen mellom disse to tilbyderene.

Jeg velger å hoppe rett til konklusjonen deres:

Conclusion

So we can draw two points from our today’s tests. First, the standard test method that measures the average fps rate when playing a demo cannot be used for a correct comparison of CPU performance in Doom 3. More precise results can be achieved in real gaming environment only. Second, our tests don’t reveal a clear performance leader among the topmost models of the Pentium 4 and Athlon 64 series. It would be imprudent to claim that a particular CPU architecture suits better for playing Doom 3: the Athlon 64 FX-53 is about as fast as the Pentium 4 Extreme Edition and the Athlon 64 3800+ equals the Pentium 4 560. We could continue drawing parallels longer, though.

The older Athlon XP CPU family cannot compete with the new Pentium 4 and Athlon 64 models anymore. In real tests we encountered situations when the fps rate got below the comfortable value of 30 with Athlon XPs. By the way, the same can be seen with Athlon 64 3000+ and 3200+ CPUs. That’s why we recommend you to use Pentium 4 models with frequencies from 3GHz up and Athlon 64 models with ratings from 3200+ up, if you want to be absolutely warranted against any accidental slowdowns.

Jeg er klar over at dette på en måte er en DoomIII sak, men kan samtidig ikke hjelpe for at jeg lurer på om det er slik det er eller kommer til å bli mellom nåværende tunge eller kommende "store" spill? Jeg mener, så vidt jeg kan lese mellom linjene her, så er det fint lite å hente av å gå 64bits før programvaren blir laget spesielt for disse typene prosessorer.

Det jeg går å venter spent på nå er når Intel vil komme med tilsvarende 64 bits prosessorer for desktop-userene her ute - jeg vil ha flere raske prosessorer på markedet til enda lavere pris en hva tilfellet er nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en dum, naiv og teit måte å teste CPU'er på.. som om man aldri i livet kommer til å spille noe annet enn DoomIII :p

Å i det hele tatt bry seg om en test om et spes program/et spes spill på en CPU syns jeg er teit. Men for all del, om du har Doom3 i autoexec kan jeg kanskje skjønne deg :p

Din kommentar på "MYE bedre med AMD64 enn P4": Først og fremst er det vel ikke noe sted hvor AMD'en er MYE lenger fram enn en tilsvarende P4, men "alltid" en liten del ;) Dessuten; se på prisene :p (AMD64 er bra ytelse til lav pris! (snakker om 2800+ her ;) ))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...