Gå til innhold

Assembly: .............................................


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Om du vil se på assemblerprogrammering, og hvorfor/i hvilke situasjoner det kan være nyttig, finner du alt du trenger her. Der finner du også komplette bøker som tar for seg læring av språket. Bøkene kan enten lastes ned i pdf format, eller du kan lese dem som HTML.

 

Selv om du ikke vil bli en assembler guru, er boken Art of Assembler, en meget god bok, som du bør bla litt i.

Lenke til kommentar

prog master: Ser du har postet et lignende spørsmål i C++ forumet? Jeg frafåder deg å gape over for mye på en gang, det kan nemlig sette seg fast i halsen din, og da kan du bli ganske lei. Les litt om de forskjellige programmerings språkene og bestem deg utifra hva du har lyst å lage og hvor seriøs du faktisk er om programmering. :)

 

Edit: Skrivesleiv.

Endret av zirener
Lenke til kommentar

Assembly er en menneskelig lesbar versjon av maskinkode (Jeg vet at dette ikke er helt riktig, men bare for at poenget skal bli litt enklere)

 

Alle andre programmeringspråk må oversettes til maskinkode, for det er det eneste prosessoren forstår.

dermed : det er ingen begrensning for hva du kan lage i assembly.

 

Jeg har hort at man pleier a programmere brikker i ASM.

Riktig, fordi brikker vanligvis har svært enkle instruksjonssett, og det er lettere å bare skrive de enkle programma du skal i assembly, framfor å skrive C bibliotek kun for det ene brikkesettet.

Lenke til kommentar

lol man kan jo lage alt i asm. Grensen går jo bare på hvor mange linjer man klarer å holde kontroll over, hvaslags biblioteker man har, og hvor god kunskap man har om bibliotekene i andre språk, og seff også hvor godt man kjenner x86 instruksjonssettet(om det er det du skal utvikle for). ASM e jo tross alt maskinkode for mennesker, og det e så å si ingenting som ikke kan gjøres der. men du må seff ha en assembler som kan brukes til det du skal mekke. Personlig syns jeg NASM og MASM gjør jobben rimelig bra.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

lett å treffe riktige taster hvertfall, siden det bare er 2 å velge mellom mener jeg :-)

 

men assembler er faktisk ganske kult egentlig, et av de morsomste fagene jeg har hatt var å programmere eeprom-er med assembler.

fikk bruk for det senere også gjennom programmering av pls-er og remoter

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...