Gå til innhold

Lage automatisk viftestyring?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg tenkte at jeg skulle lage en automatisk viftestyring. Det blir vel med tempraturfølere, og kanskje 4 vifter..

 

Meningen er at når det feks. er over 27 grader i kabinettet så skal viftene kjøre full stim, og når det er 24 grader så kjører de på 70% speed eller noe, og på 20 grader, så er det 50% hastighet, og under 19 grader: AV.

 

Forslag til skjemaer, m/ komponenter. Og hvor jeg får kjøpt saka.

 

Takk for svar! :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg tenkte at jeg skulle lage en automatisk viftestyring. Det blir vel med tempraturfølere, og kanskje 4 vifter..

 

Meningen er at når det feks. er over 27 grader i kabinettet så skal viftene kjøre full stim, og når det er 24 grader så kjører de på 70% speed eller noe, og på 20 grader, så er det 50% hastighet, og under 19 grader: AV.

 

Forslag til skjemaer, m/ komponenter. Og hvor jeg får kjøpt saka.

 

Takk for svar! :love:

virker fett

Lenke til kommentar

Jeg velger å gjøre dette i to poster for å gjøre det oversiktig.

 

 

Først antar jeg følgende.

 

1. Viftens hastighet er proposjonal med spenningen. dvs. hvis spenningen halveres så halveres også hastigheten.

 

2. Viftens terskelspenning antar jeg ligger i 3V området. (jeg aner ikke hva denne spenningen er på, men på 3V er viften så godt som av)

 

3. Jeg antar også at luftsirkulasjon inni kabinettet er bra slik at temperaturen er homogen inni kabinettet, dvs. samme temperatur alle steder i kabinettet.

 

 

 

Så vil jeg bruke følgende:

 

1. Jeg vil bruke en NTC/PTC som sensor. Disse komponentene er ulineære komponenter så vi må velge dem med omhu.

 

2. Jeg vil bruke LM338 som kan levere 5A og spenningen kan justeres i følge denne formelen:

V_ut = V_R1 + V_R1(R2/R1)= 1.25(1+R2/R1)

Endret av ddd-king
Lenke til kommentar

Ta en titt på denne siden:

 

Automatisk viftestyring

 

Denne justerer viftehastighet etter temperatur og "temperatur nivået" kan justeres med et potemeter.

 

Har lyst til å bygge en slik selv, men jeg har ikke peiling på hvilke komponenter jeg trenger (har søkt på Elfa uten å skjønne forskjellen på div komponenter).

 

Setter stor pris på det, hvis noen med litt elektro peil kan sette opp en innkjøpsliste til meg.

Lenke til kommentar

Setter opp en tabell for hvilke spenninger viften skal ha i forskjellige temperaturer, så kan man se på likningen til å lete etter en NTC/PTC som tilfredstiller kravet vårt:

Siden det er 1.25V spenningsfall over LM318 kan vi maks få ut 12-1.25= 10.8V minimum spenning ut er bestemt av V_R1 = 1.25V

 

 

TEMP................Spenning...........R2/R1....................

27C..................10.8V................8.60......................

24C..................7.55V................6.05......................

20C..................5.54V................4.32......................

19C..................<4.0V...............<3.2......................

 

Dette er koblingskjemaet vårt (Jeg har modifisert kretsen for å tilfredstille kravene over så verdier på R2 og R1 er ikke nødvendigvis den samme):

 

Shit: LM338 koster 100kr :( du kan gå for LM317T som koster 11kr

LM317T 50 st/rör 73-120-77 10,70

LM338K 100 st 73-302-93 97,00

 

h6792.jpg

 

 

SISTE PUNKT: på jakt etter en PTC som gir økning i resistans med temperaturen

 

Hvis vi velger R1=240Ohm

da skal

R2(27C)=2K

R2(24C)=1.45K

R2(20C)=1K

R2(19C)<0.8K

 

Så nå leter vi etter en slik PTC på elfa. Kan hende at vi må paralellkoble noen stykker for å få en slik rask senkning i ressistans :)

Endret av ddd-king
Lenke til kommentar

Motstandene følger denne formelen:

R (T)= R*exp( A + B/T + C/T^2 + D/T^3)

A,B,C og D finner du i tabell 3 i elfa. Disse er konstanter som er avhengige av materialet motstanden er laget av.

 

Jeg har plottet dette inni Mapple (et matteprogram) men kan ikke få R(20)/R(27) til å bli større enn 1.3.

 

ideelt skulle vi hatt 8.6/3.2 = 2.7. Da ville vi fått akkurat den spesifikasjonen beskrevet over.

 

Jeg er usikker på hvilken NTC jeg skal velge. Kan noen lete litt?

Lenke til kommentar
Først antar jeg følgende.

 

1. Viftens hastighet er proposjonal med spenningen. dvs. hvis spenningen halveres så halveres også hastigheten.

Er ikke helt sikker, men jeg vil tro at det ikke stemmer helt...

Når du halverer spenningen, vil også strømmen bli halvert, altså blir effekten en fjerdedel... vil derfor tro at vifta får mer enn halvert turtall.... :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...