Gå til innhold

Hva gjør et skjermkort?


Tdale

Anbefalte innlegg

Jeg vet jo hva det gjør, sånn i hovedsak, men:

 

Jeg driver med videoredigering, og lurer på hvor mye skjermkortet har å si for bildet jeg ser på skjermen. Når jeg ser videoklipp på monitoren i Premiere, er det ganske mye linjer i bildet når det beveger seg. Rolige bilder er mye bedre. Vil et godt skjermkort gjøre at jeg får bilder uten streker i, selv når ting beveger seg?

 

Skermkortet er fra 1999...er ikke sikker på hva slags det er, men det er to kort, som er forbundet med en kabel på utsiden av kabinettet.....TNT...eller noe?

 

Tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dersom det er to kort forbundet med en kabel, og det er fra 1999, kan det jo være et 3dfx kort. Sist jeg hadde to grafikkort hadde jeg 3dfx voodoo2, og det var rundt 98-99.

 

Dette 3dfx kortet tar seg kun av 3d ytelse, mens det andre skjermkortet tar for seg 2d grafikk (skrivebordet i windows ++)

 

Nå er vel denne teknologien på vei inn igjen (jmfr. GeForce 6800GT)

Lenke til kommentar
Du blander sammen ting her...

 

Jeg regner med teknologien du sikter til er SLI, noe som (i Voodoo2 dagene) faktisk ville si 3 grafikkort (ett for 2D og 2xVoodoo2 for 3D)

hmmm... Etter at jeg satt i mitt (ene) Voodoo 2 kort så funket Quake II særdeles mye bedre. Trengte ikke ha 2 stk, selvom det er/var mulig. Eller blander jeg nå? :blush:

Lenke til kommentar
Jeg vet jo hva det gjør, sånn i hovedsak, men:

 

Jeg driver med videoredigering, og lurer på hvor mye skjermkortet har å si for bildet jeg ser på skjermen. Når jeg ser videoklipp på monitoren i Premiere, er det ganske mye linjer i bildet når det beveger seg. Rolige bilder er mye bedre. Vil et godt skjermkort gjøre at jeg får bilder uten streker i, selv når ting beveger seg?

 

Skermkortet er fra 1999...er ikke sikker på hva slags det er, men det er to kort, som er forbundet med en kabel på utsiden av kabinettet.....TNT...eller noe?

 

Tommy

Du har nok Voodoo eller Voodoo2 i kombinasjon med et annet kost. F.eks Martox milennium G100/G200 som var ganske populære på den tiden.

 

Oppgaven til et skjermkort er å produsere et signal til skjermen. Nye kort gir bedre kvalitet og takler høyere oppløsninger enn gamle kort. I tillegg til dette skal det prosessere signalet på forhånd. Dette gjøres enten i 2D eller i 3D. Det gamle systemet ditt består av et 2D skjermkort og et 3D skjermkort. I moderne skjermkort skjer begge deler i samme kortet. Det du bruker til videoredigering er kun 2D, men det kan likevel lønne seg å oppgradere til et nyere skjermkort siden det vil gi bedre signalkvalitet og dermed bedre bilde på skjermen. Dette er hovedsaklig på grunn av bedre RAMDAC og bedre signalfiltre.

 

Utviklingen av disse egenskapene har nesten stoppet opp de siste 2-4 årene siden de er bra nok for de aller fleste. Utviklingen har derimot nesten ensidig fokusert på helt andre ting: Forprosesserig av 3D-bilder. Skjermkortet får vita av CPU'en hvordan objekter i et 3D-landskap beveger seg i forhold til hverandre, og hvilke teksturer (tapet) de skal kles med. Skjermkortet tar seg av det å sette opp alle flatene og detaljene i landskapet geometrisk i forhold til hverandre og geometrien av alle flatene på hvert objekt. Deretter tapetserer det på de riktige teksturene, skyggene og fargene på landskapet. Til slutt sendes signalet til RAMDAC'en som omformer det digitale bildet til et analogt signal som går via noen filtre og til skjermen din.

 

Når det gjelder problemet med stiper over skjermen når du redigerer så kommer nok det av CPU'en. Med et system fra 1999 så er den jo ikke akkurat rask... Dagens prosessorer er rundt 5-10 ganger så raske. (jada utviklingen går så det suser.) Harddiskene går også raskere, noe som er viktig ved videoredigering.

 

Jeg tror nok det er på tide å oppgradere til noe nytt. Selv en billig PC vil gjøre underverker i forhold til den gamle. Bare spør i "hjelp jeg skal ha ny PC" så får du nok noen greie svar.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke sikkert de linjene har noe som helst med pc'n i det hele tatt. Ville heller postet spørsmålet under "videoredigering" i "bilde og video" forumet.

 

Om det er DV-format, så er dette formatet ganske ressurskrevende, og er lett at man ser slike linjer som du beskriver. Og dette er linjer som ikke nødvendigvis eksisterer i fila, men oppstår ved avspilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...