Gå til innhold

Hvordan installere P4 cpu korrekt?

ThomasWH

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at dette er et ganske så oppbrukt tema, MEN jeg spør alikevel! :)

Jeg har installert flere P4 cpu'er i diverse hovedkort, men sist gikk det ikke bra. Det kom ikke noe bilde da jeg skrudde på pc'en. Fikk byttet cpu og hovedkort, så nå skal jeg prøve igjen. (det var faktisk noe galt med hoved kortet da jeg fikk det!)

Hvordan skal jeg gå frem for å installere P4 cpu'en korrekt uten å ødelegge core'n eller noe annet?

Jeg syntes det er skitlett å sette i selve cpu'en, men å sette på boxed-viften (som følger med) er litt verre. Den er TUNG og må presses ned over feste-mekanismen som sitter på hovedkortet. Jeg føler ofte at viften bli satt skjevt på, og at ting knaser og knaker når jeg vrenger over pinnene på toppen av viften for å låse viften til hovedkortet.

- Er det like kritisk å sette på viften som jeg føler at det er? Kan man ødelegge noe i den prosessen?

Håper på rask hjelp ettersom jeg skal montere P4 cpu og hovedkort sammen etterpå!

Tommy

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg syntes det er skitlett å sette i selve cpu'en, men å sette på boxed-viften (som følger med) er litt verre. Den er TUNG og må presses ned over feste-mekanismen som sitter på hovedkortet. Jeg føler ofte at viften bli satt skjevt på, og at ting knaser og knaker når jeg vrenger over pinnene på toppen av viften for å låse viften til hovedkortet.

Du må bare sette vifta forsiktig ned, og så trykke på plass feste-mekanismen uten å presse på selve vifta. Også bruker du egnet verktøy for å presse det på plass. (Mens du forsiktig holder vifta bein på CPU, UTEN å presse på annet enn festedingsen)

Edit: Også må du sette den rett vei:)

Edit2: også bruksanvisning da..

Endret av tundra
Skrevet

P4 har heatspreader, dvs en metallkappe som ligger over CPU. Denne gjør at CPU tåler MYE mer enn uten. Så dersom CPUen din har en slik (det har den hvis det er P4 eller A64) trenger du ikke bekymre deg nevneverdig.

Bare pass på å sette ting skikkelig i så burde det gå bra.

Skrevet

Riktig , det er bare å sette kjølern/vifta rette veien oppå cpu og så slå over de to armene som spenner den fast, ja disse er litt trege men det skal de være , har montert flere titalls av de der uten problem , cpuen taler mye den .

Skrevet

At dette tyder på at jeg alltid har gjort ting riktig, som jeg visste!

MEN:

Det som bekymrer meg er når man setter vifte/sink-klumpen (som er tung) ned på holderen på hovedkortet. Da må klumpen (jeg refererer til vifte/sink som "klumpen") først presses ned med fysisk håndkraft FØR man kan slå armene over slik at man hører _klikk_ x4, og deretter må klumpen presses ytterligere ned, ved hjelp ar armene, og helt på plass, tett over cpu.

Altså, jeg føler at det vanskelige er å FØRST feste klumpen til holderen på hovedkortet FØR man bruker armene. Fordi man kan ikke bare senke klumpen forsiktig ned og bruke armene, man MÅ presse klumpen _hardt_ ned for å få den på plass.

Er alle enige?

Skrevet

jeg kan ikke forstå hvorfor klumpen (som du sier) skulle måtte presses ned FØR du presser ned armen over den? Når jeg har montert slike har ikke dette vært nødvendig. Det bruker stå i bruksanvisninga at man IKKE skal presse på selve "klumpen", men kun på festearmen ellers kan CPU ødelegges. Mulig jeg tar feil, det finnes vel forskjellige typer av disse som skal settes forskjellig på.

Skrevet (endret)

Jeg har aldri presset ned på selve klumpen, men på armene!

Videre kan jeg si at klumpen faller fint ned på cpu, slik den skal. Men "bena" til klumpen faller ikke ned av seg selv. De har fortsatt en halv cm ned til hullene i festestedet på hovedkortet.

Etter at man har presset de fire bena ned i sine hull, og hørt "klikk" fire ganger, kan man låse fast klumpen med armene. Hvis man bare lar klumpen "falle" ned, og så drar armene over for å låse, skjer det ingenting, for "bena" til klumpen har da ingenting å dra seg fast i!

Det er akkurat selve på-plass-pressingen av BENA til klumpen jeg ikke liker. Skal man prøve å presse alle 4 bena ned på likt, eller?

Endret av ThomasWH
Skrevet

Bytter hovedkort og cpu på min maskin nå, men kom på at jeg ikke har kjølepasta, må jeg ha det? Også på vifta sitter det en svart lapp eller no under, skal den være der eller må jeg ta den bort?

Håper på et kjapt svar :) klarer ikke å vente på å få fyyrt igang pc'en :love:

Skrevet
Bytter hovedkort og cpu på min maskin nå, men kom på at jeg ikke har kjølepasta, må jeg ha det? Også på vifta sitter det en svart lapp eller no under, skal den være der eller må jeg ta den bort?

Håper på et kjapt svar :) klarer ikke å vente på å få fyyrt igang pc'en :love:

Den "svarte lappen" er intels økonomi-løsning på kjølepasta og skal IKKE taes bort med mindre du selv skal påføre kjølepasta. Det er altså snakk om å ENTEN bruke "den svarte lappen (:D)" eller egen-innkjøpt thermal paste.

Forhåpentligvis kan du bare kjøre på nå...;)

Skrevet

Har skrudd på pc'en nå.. men den ville ikke kommer inn i windows. Så han sa at jeg kanskje måtte installere windows på nytt. Holder på med dette nå. Eller hva annet kan det være?

Skrevet

:dontgetit: Kan vi ikke holde oss til temaet som var startet av meg?

Jeg venter fortsatt på svar om dette med "bena" til viften, som man MÅ bruke makt for å klikke ned på feste-mekanismen på hovedkortet.....

Skrevet
:dontgetit: Kan vi ikke holde oss til temaet som var startet av meg?

Jeg venter fortsatt på svar om dette med "bena" til viften, som man MÅ bruke makt for å klikke ned på feste-mekanismen på hovedkortet.....

Den er grei..

Man MÅ ikke bruke makt. Min datt rett på plass ;) også klikka jeg den på bare. også satt den. På begge hovedkortene, og begge cpu'ene ;) Kanskje du setter den feil vei?

Skrevet (endret)

Nei de eneste bena som jeg vet om der er jo de som går gjennom hovedkortet og holder ramma fast og er det de han mener så ja da skal de trykkes på plass før man setter i selve kjølern , men denne delen er jo som regel ferdig montert på hk når det kommer .

Iallefall finnst det en detaljer guide her på forumet , les den .

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=9369&side=6

Endret av Snekker`n
Skrevet

AHA!!!

Se på bilde nr 3 og 4, og les teksten.. Det er DETTE jeg snakker om!

Først setter man driten ned, og så _MÅ_ man "klikke" på plass det hele FØR man sveiver over armene som LÅSER alt!

Er alle enige nå, og skjønner hva jeg mener? :D

Det er "klikkingen" jeg ikke liker! :\ Føler at det er HER det kan skje feil! Ved at man feks. klikker på plass to ganger på SAMME side, istedenfor å klikke på plass først i et hjørne, og så gjøre det samme på motsatt side på andre siden!

Skrevet (endret)

Hehe, jeg tror jeg skjønner. Det er snakk om den sorte festerammen som henger over kjøleren. Den skal kneppes i 4 hakk på festerammen i HK. Ja, det er mulig den er litt treg. Men press de ganske enkelt ned på en side om gangen. MEN jeg vil anta du er fuckt deluxe hvis du har vippet låsearmene til feil side _før_du gjør dette. Og utifra beskrivelsen så høres det nesten slik ut... Hvis du har gjort det, kan jeg tenke med at du vil få store problemer.

Edit, hvis det er en kjøler uten låsearmer, som den på bildet, må man trykke den ned i kryss som beskrevet. Men du sa du hadde låsearmer, og da er det mindre viktig da rammen er "løs" over kjøleren til du låser den.

Endret av Arctic
Skrevet

jeg sliter alltid når jeg skal ta av kjøleren fra de 4 sorte festene

må lirke og vrenge på de før den går ut av hakkeene og jeg kan løfte av hele kjøleren

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...