Gå til innhold

Hvor mye overklokking?


Cl3v3land

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Jeg har en Pentium 4 1.6Ghz og vil gjerne overklokke litt. Er litt usikker på avkjølingen. Hvor mye kan jeg klokke?

OK.. hva med å si resten av HW? Det er lurt dersom du vil ha noen råd..

Hvor mye du kan overklokke er veldig avhengig av HK (brikkesett), minne.. og faktisk i mindre grad av CPU..

De aller fleste Intel CPU'er (P4 ihvertfall) kan klokkes gankse så langt..Det er faktisk lettest å klokke de med lavest "rating"/multiplier..

På mitt MSI 875p Neos system kan jeg klokke fra 2.6 til 3.15 (FSB fra 200 til 240) uten problem.. Må da sette minne asynkront til DDR333--slik at det blir DDR400 pga. overklokkingen..

Men så har jeg billig-ram.. kan helst sikkert klokke mye lengre med dyrt "high-end" minne.

Hvor langt du kan klokke er noe du må finne ut sjøl.. hva andre har klart er ikke annet enn en antydning om hva som er mulig.. Klokker du "hardt" må det ekstremkjøling til..

 

Edit:

En "klokkevennlig" Bios med mange muligheter til "tukling" er også ett "must"

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Jeg har en Pentium 4 1.6Ghz og vil gjerne overklokke litt. Er litt usikker på avkjølingen. Hvor mye kan jeg klokke?

Tja.. Hvis det er en såkalt Northwood (altså de med 512MB L2 cache) og ckipsettet takler 133MHz FSB (såkalt 533FSB) så tipper jeg du kan få den opp i 2133MHz ganske lett. Kanskje opp mot 2,4GHz også.

 

Sett ned ram-hastigheten så mye som mulig. Ta overklokkingen av FSB/CPU pent, i små steg med både MHz og spenning. Kontroller stabiliteten med f.eks SuperPi og sjekk temperaturen etter et par minutter med dette programmet. Hvis det kræsjer så kan du øke spenningen et hakk til og prøve igjen på samme MHz. Om alt går bra (stabilitet og temperatur) så kan du klokke opp hastigheta litt til. Når du til slutt nærmer deg 60°C så kan du anse deg for ferdig med å teste yttergrensene, og sette ned hastigheten litt for å være sikrere på at PC'n er stabil selv på varme dager.

 

Til slutt kan du øke minnehastigheten til du finner ut hva som er stabilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...