Gå til innhold

hvillket hovedkort til AMD sempron?


Anbefalte innlegg

jeg har bestilt en amd sempron cpu 2500+ (socket A) og dette hk:

 

1.00 118267 Abit NF7 V2.0 Hovedkort for Socket A DDR

nForce2 Ultra400/MCP, ATX,USB2.0,LAN

 

Det jeg ikke er sikker på er om disse to går sammen....på informasjonssiden til hk står det at det er kompatibelt med amd Athlon, duron og athlon xp...det er et socket A hk så i teorien burde vel dette gå selvom cpu typen ikke er i beskrivelsen?

På informasjonssiden til cpuen står det at den går med EPOX hkèr.....mn når jeg sjekket info siden til epox hkene sto det ikke at de var kompatible med sempron.. :cry:

 

Er det slik at det kommer til å virke siden det er et socket A hk og en Socket A cpu...eller må jeg inn å ordne på bestillingen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har bestilt en amd sempron cpu 2500+ (socket A) og dette hk:

 

1.00 118267 Abit NF7 V2.0 Hovedkort for Socket A DDR

nForce2 Ultra400/MCP, ATX,USB2.0,LAN

 

Det jeg ikke er sikker på er om disse to går sammen....på informasjonssiden til hk står det at det er kompatibelt med amd Athlon, duron og athlon xp...det er et socket A hk så i teorien burde vel dette gå selvom cpu typen ikke er i beskrivelsen?

På informasjonssiden til cpuen står det at den går med EPOX hkèr.....mn når jeg sjekket info siden til epox hkene sto det ikke at de var kompatible med sempron.. :cry:

 

Er det slik at det kommer til å virke siden det er et socket A hk og en Socket A cpu...eller må jeg inn å ordne på bestillingen?

Sempron er amds nye "duron" cpu. Yter dårligere enn vanlig xp, pr ratina er lagt opp etter nyeste celeron. Hk vil takle cpuen, men den vil yte som en tb. cpu pga buss og 256 cache. Vil anbefale deg en xp i stedet på omtrent samme frekvens. Koster bare litt mer og er bedre.

Lenke til kommentar
Det koster 750 for sempron 2500+BOXED, mns athlon xp 2800 BOXEDkoster 1295 ...

det er nesten dobbelt så mye jo (har bestilt et oppsett fra komplett)

Det er ingen xp BOXED i mellom de ytelsesklassene, og jeg har ikke peiling på cpu vifter, så det tør jeg ikke begynne å tulle med...

Boxed viftene bråker og er ikke noe særlig. Søk på vifter på prisguiden og finn en billig vifte som støtter feks opp til xp3200+. En vanlig xp 2500 har dobbelt så mye cache og høyere frekvens enn en sempron xp2500, dvs den er en god del bedre. Boxed versjonen av denne er å få for rundt 800kr. Prøver bare å gi deg noen gode råd. Syns det er synd for deg om du ender opp med en dårligere cpu fordi tallene som amd har printa på cpuen viser mer enn på en barton. Se heller på frekvens og mengde cache. Sempron info ligger under: Sokkel: Socket A

L2 Cache: 256kB

Hastighet: 1750MHz

Funksjonalitet: 3DNow! Professional

FSB: 166MHz

Familie: Thoroughbred

-----------------------------------------------------------------------

Så en xp2500 barton:

Spesifikasjoner

Hastighet: 1833MHz

Familie: Barton

Sokkel: Socket A

FSB: 333MHz

Funksjonalitet: 3DNow! Professional

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du mener, mn jeg har en bestilling på komplett på et oppsett som jeg ikke vil forandre på( utenom eventuelt cpu)...og komplett har ikke xp 2500+...jeg kunne bestilt en xp2600+, men den koster 895 og trenger vifte i tillegg...og coolermaster viften e utsolgt..så deet betyr enda lengre ventetid :dontgetit: (kjenner ikke til de andre merkene så jeg ville holdt meg til dem)

Men det går jo an å oppgradere videre om ikke så altfor lenge :D ...har planer om å oppgradere til athlon 64 bit cpu neste gang....og abit hket med sempron er jo tross alt bedre enn det jeg har i dag :p ( ASUS slot a K7M 200mhz FSB

og AMD K7 550)....så jeg vil nok merke denne forbedringen :D ..kan til og med begynne å spille spill igjen...

men uansett...takk for svar....lærte en del om cpuer her ja :thumbup: ....så får eg velge litt mer fornuftig når eg en gang i fremtiden skal over på 64-bit system :)

Lenke til kommentar

Oki, men du er klar over at amd 64 er på helt andre plattformer enn socket a;) Er 754 og 939 som er det aktuelle der. Angående topic så er det et utmerket valg av hk til sempron. Har det samme hket og det er kjempestabilt.

 

Så på komplett nettopp og kunne se at sempron er det som er å oppdrive der. Men om du ikke låst på å kjøpe på komplett så er netshop en seriøs og god webshop som jeg har handlet på flere ganger. De har enda inne xp 2500+ barton:

 

AMD Athlon XP 2500+ 1.833MHz /333MHz kr 695 uten vifte, coolermaster er bråkete vifter om du ikke kjøper jet modellene deres, gå heller for thermaltake Volcano 11 eller 12. De takler:

- AMD XP opp til 3400+, socket a

- Socket A, 512KB cache Barton

 

I tillegg har de justerbare vifter med egen brakett og er i rein kobber, dette gir bedre kjøling enn boxed. De koster ca 225 og 300 alt etter om det er 11 eller 12 du velger, små forskjeller.

Endret av Onanias
Lenke til kommentar
Oki, men du er klar over at amd 64 er på helt andre plattformer enn socket a;) Er 754 og 939 som er det aktuelle der.

 

har fått med meg såpass ja :p

 

Men om du ikke låst på å kjøpe på komplett så er netshop en seriøs og god webshop som jeg har handlet på flere ganger. De har enda inne xp 2500+ barton:

 

har handlet på netshop jeg og :yes: , men har ikke fått varene enda da...(et H600B kabinett og en floppy)

 

hadde jeg ikke vært låst på komplet(enkelte av komponentene er ikke på netshop tror jeg) hadde jeg faktisk bestilt alt på netshop.....bestilte alle varene samme dag....netshop sendte varene 2 dager etterpå, mens komplett enda ikke har plukket ut bestillingen min.....

 

det så forresten ut som et fristende tilbud med den prosessoren....skal tenke på om jeg skal bestille den og bare fjerne sempron fra komplettordren :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...