Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Vil koble våres hus ilag med en kompis(TP)hvordan?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

jeg og en kompis har lyst å koble maskinene sammen,var å testa med Wlan igår,men de vanlige antennene var for svake fant vi ut. men er det mulig å strekke kabel??må jo gå å strekke lengre en de påståtte 100m,visst man kjører på 10mbit hastige? er 100m luftlinje ca. så blir endel mer visst vi skal strekke kabel. Håper på hjelp! :love:

Endret av Rusher
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kabel skal funke greit det (etter mine erfaringer). De 100m kan du ta med en klype salt (kommer ann paa omgivelsene).

En kamerat og meg hadde samme problem, vi bodde et godt stykke ifra hverandre, og imellom oss hadde vi en liten hei, vi bodde paa tvers av heia, saa det var et godt stykke unna fra hverandre ja.

Det vi gjorde var aa plassere en switch paa han sin side. strakk en 220m lang TP kabel, kobla det rett inn i mitt nettverks kort, og det funka. Hel til den dagen da naboen kutta ned et tre som sleit nettverks kabelen, og trodde at ved aa knytte kabelen isammen ville fikse det.... :no:

Saa saa langt har jeg aldri hatt noe problem med aa strekke en TP kabel mer enn 100m. De hundre meterene det er snakk om er en "garanti-grense" men strengt tatt saa betyr ikke det at det er det lengste som du kan opperere ett nettverk paa.

Har du penger saa ville jeg ha kjopt en kveil med Cat5e (etter den lengden du trenger, gi litt ekstra pga av strekk i kabel. Eventuelt krymping pga vaer og vinn).

Ikke glem aa kjop en kabel klemmer, du faar den billig paa clas olsohn og Biltema (Biltema er billigst tror jeg), kjop en pakk med plugger i tilfelle du klemmer litt feil.

BTW: Du har ikke tenkt paa aa bytte antenne da? Mulig det blir litt dyrere, eventuelt flytte wlan utstyret til en bedre plass, hoyere opp, f.eks under moena paa huset. Har du fri sikt fra et av rommene i huset til det andre huset, saa er dette en grei losning.

Frankie
Singapore Endret av frank_jarle
Lenke til kommentar

Dersom du unngår knappe bøyer på kabelen og lar den ligge så beint som mulig vil dette hjelpe litt på. Og dersom du gjør som du sier at du kjører på 10mbit vil dette også hjelpe litt.

 

Dersom dette er noe du har lyst skal funke i mer enn et lite år så vil jeg anbefale at du kjøper skikkelig utendørskabel. Og det blir kanske nesten like dyrt som å kjøpe skikkelig entenner til trådløs- utstyr... But then again, du får KANSKJE lavere ping.

Lenke til kommentar

TP-kabel over lange avstander som 200m er ikke noe problem som regel, når du ikke har noen nevneverdige elekromagnetiske støykilder på strekningen. Jo lengre kabelen er, jo svakere blir signalet, så du vil få flere packet som må sendes omigjen. med andre ord kan du få litt redusert maks-hastighet, men ellers sansynligvis lite problemer.

 

Wlan er også fullt mulig, men du bør nok ha "directional" antenner, som sender signalet sterkere i en spesiell retning, i stedet for å sende like sterkt i alle retninger. Da skal du, med litt kraftig signal, være i stand til å dekke 100 meter fint, så lenge det ikke er noen store solide hindringer mellom (som flere hus for eksempel).

 

Om det bare er flat natur fra hus1 til hus2 så funker kabel helt greit. Det er den billigste løsningen, og så lenge du ikke har noen grunn til å tro at kabelen vil bli tuklet med/herpet av unger for eks. så er det ingen grunn til å ikke bruke det, borsett fra mulige praktiske problemer med å få ledningen inn i selve huset. Pappa blir neppe glad for at du borrer hull i veggen f.eks. men som regel finnes det en mulighet :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Ja vet ikke helt hva jeg skal,hvor får jeg kjøpt en hel hau med kabel?? ca pris?? en skikkelig utendørsantenne koster jo fort over 1000kr,å jeg vil jo få mer stabilt å bedre hastighet med kabel,så jeg tror jeg vil gå for kabel. visst ingen vet om noen greie antenner til en grei penge?

Lenke til kommentar
[quote name='okidoki' date='06/09/2004 : 21:40'] Dersom du unngår knappe bøyer på kabelen og lar den ligge så beint som mulig vil dette hjelpe litt på. Og dersom du gjør som du sier at du kjører på 10mbit vil dette også hjelpe litt.

Dersom dette er noe du har lyst skal funke i mer enn et lite år så vil jeg anbefale at du kjøper skikkelig utendørskabel. Og det blir kanske nesten like dyrt som å kjøpe skikkelig entenner til trådløs- utstyr... But then again, du får KANSKJE lavere ping. [/quote]
Faar jeg lov til aa snakke av erfaring???

Man trenger strengt tatt ikke noen utendors kabel, en standard TP kabel som blir hengt opp i traer, festet med strips (ikke laas kabelen helt, da kan den ikke gli igjennom stripset). kan gjerne henge ute i et par aar ute i ett par aar iten problemer. Det som er problematisk er mekanisk slitasje fra naar kabelen gnir seg mot et tre eller to.

Dette kan loses ved aa broke "elektro ror" det som elektrikeren legger inn i huset imellom veggen, hvor strom kabelen skal gaa (skjonner?). Ta 20cm stykke, lag et kutt paa langs slik at man kan tre TP kabelen inn, teip den godt slik at det er plastik roret som vil ta seg av gnagingen og ikke kabelen.


Frankie
Singapore
Lenke til kommentar
Ser elfa selger 304m tromler for 750kr ca...noe som ikke er galt,tror jeg skal kjøpe meg en slik jeg,Wlan tror jeg kommer til å slite når vintern setter inn her i vinter,å det snyr tett. de antennene koster jo 1500kr for litt trykk i,ca halve prisen av kabeltromlen.

Bare meg gijen her... :)

 

Har du mulighet til aa beskrive omgivelsen der du bor (imellom der du bor og der naboen din bor), hvordan er sikten til naboen din, eventuelt fra ditt rom til han's rom (eller hvor dere har plassert PC'ene deres).

Du trenger ikke nodvendigvis aa gaa for en dyr utendors antenne. Lag en selv som nevnt ovenfor.

 

Men det kan virke som om at kabel vil bli det billigste, jeg ser naa at Komplett selger kabler i bulk 300m noe som burde vere mer enn nok.

 

Installasjonskabel UTP CAT5E 300m boks AWG24, uten plugger, grå 750kroner

 

og

Installasjonskabel UTP CAT6 300m boks AWG23, uten plugger, grå 1100kroner

 

Ikke gaa for noe daarligere enn Cat5E, har du penger til det saa er kanskje Cat6 et bedre valg. Da den har stotte for hoyere frekvensomraade enn Cat5 og Cat5E. husker jeg ikke feil saa er vel Cat6 bedre ogsaa naar det gjelder elektro magnetisk felt (am i correct?).

 

Glemte aa sporre deg om noe. Er det noe vei mellom deg og naboen som du maa legge kabelen over? Tenker paa kommunal vei. Hvis det er det saa kan du glemme aa legge en kabel i lufte over til naboen din. Derimot bor dere ved siden av hverandre eller har et par naboer imellom, saa kan du jo fint sporre naboen din om du faar lov til aa strekke en kabel over tomta til han eller henne.

 

Gaa for traadlost hvis du har en vei aa krysse :)

 

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar
Ja vet ikke helt hva jeg skal,hvor får jeg kjøpt en hel hau med kabel?? ca pris?? en skikkelig utendørsantenne koster jo fort over 1000kr,å jeg vil jo få mer stabilt å bedre hastighet med kabel,så jeg tror jeg vil gå for kabel. visst ingen vet om noen greie antenner til en grei penge?

De fleste seriøse webshopper og databutikker selger TP-kabel på meterpris. Avhengig av hvilke forhold som er utendørs så kan det gå fint å la den ligge uten beskyttelse i flere år. Hvis det for eksempel er bare flat mark mellom husene. Det største problemet er egentig andre mennesker, spesielt unger, som kan kome til å ødelegge kabelen. Enten med vilje eller ved uhell.

 

Om du derimot ikek tror at det vil være noe problem, så tåler vanlig TP-kabel helt fint å ligge ute, selv i fiktig jord osv.

 

Vil du ha noe helt sikkert, så graver du det ned i plastikk-rør. Slikt selges billig på bygg-vare forhandlere, men det vil jo selvfølgelig koste noe. Du må nesten bare vurdere forholdene der du bor.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

det er fri sikt,men ellers så må var planen å strekke kablen langs grøfta bort,så må den krysse en vei,vi tenkte å grave den nedi under bakken. å videre bort igjennom ugresset. så er vi med huset. ja trådløst ville vært enklest,men så kommer jo prisen som største ulempe. den orginale senderen på AP holdt ikke.

Lenke til kommentar
det er fri sikt,men ellers så må var planen å strekke kablen langs grøfta bort,så må den krysse en vei,vi tenkte å grave den nedi under bakken. å videre bort igjennom ugresset. så er vi med huset. ja trådløst ville vært enklest,men så kommer jo prisen som største ulempe. den orginale senderen på AP holdt ikke.

Grave den under veien.....er dette en grusvei i et bittelite nabolag eller er det asfalt vei? Hvis det er asfalt vei kan du bare glemme aa legge den under, mest sannsynligvis saa er det kommunale kabler og royr under der fra for av, kommer kommunen og skal grave og og finner ut at du har lagt en kabel der saa blir den sikkert kuttet tvert av...

. Hvor lang avstand er det snakk om?

 

I den linker som ble nevnt ovenfor her, saa ble det brukt en USB-adapter traadlost nettverk, da det er billig (ca 450kroner), dette betyr at du kan strekke boksen bort til vindue og la den henge utforbi, har den mulighet til det kan du kjope en billig billig ekstern antenne (vet ikke hvor mye det koster i Norge) her i Singapore kan du kjope en minni ekstern antenne til mindre enn 200 kroner.

 

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar
Dersom du unngår knappe bøyer på kabelen og lar den ligge så beint som mulig vil dette hjelpe litt på. Og dersom du gjør som du sier at du kjører på 10mbit vil dette også hjelpe litt.

 

Dersom dette er noe du har lyst skal funke i mer enn et lite år så vil jeg anbefale at du kjøper skikkelig utendørskabel. Og det blir kanske nesten like dyrt som å kjøpe skikkelig entenner til trådløs- utstyr... But then again, du får KANSKJE lavere ping.

Eg kan også snakke av erfaring.

Har no hatt kabel bort til naboen i mange år no. (huskar ikkje heilt, men han hadde ei p2 266 mhz maskin med voodoo 2 kort i i starten, så kjøpte han seg ei duron 800 mhz maskin, var rundt dei tider)

 

Kabelen har fønka knall den. Eineste problemet var kontaktene i enden, hadde ein defekt som mekka ein del krøll! Sett dei på skikklig i allefall.

 

Kabelen ligger ute, på nedsida av eit gjerde, i gras, gjennom eit røyr i vegen (som det renn MASSE vann i, rant over vegen i vinter)

 

Vi fikk eit probelm med kabelen, og valge og strekke 25 meter opp på nytt, også satte vi ein switch i eit hus.

 

Det var mekanisk svikt pga vannet som gjorde at kabelen gav seg der, var muligens litt stram. Det totale strekket var på over 160 meter i starten, og det varte i fleire år.

 

Kabelen kjøpte eg av skulen, gjikk på vgs, elektronikk på den tida.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...