Gå til innhold

instilling for best mulig "actionbilder"


Anbefalte innlegg

Noen som har noen råd for beste mulige instillinger til bilder av ting i fart?

 

Tok noen bilder i helga av litt downhillsykling, men de fleste bildene er uklare pga for lang lukkertid. Nå ble det et par vellykkede bilder pga akkurat dette også. (god fartsfølelse i bildet) Problemet da er jo å klare å følge syklisten, så ikke han blir alt for uskarp også.

 

Vil gjerne ha råd til instilling av alt fra valg på instillingshjulet, til ISO-verdier, og kanskje teknikk?

 

Bruke TV, og stille lavest mulig lukkertid, og så høy ISO-instilling så det blir lyst nok?

 

[space]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
' date='06/09/2004 : 10:49'] Noen som har noen råd for beste mulige instillinger til bilder av ting i fart?

 

Tok noen bilder i helga av litt downhillsykling, men de fleste bildene er uklare pga for lang lukkertid. Nå ble det et par vellykkede bilder pga akkurat dette også. (god fartsfølelse i bildet) Problemet da er jo å klare å følge syklisten, så ikke han blir alt for uskarp også.

 

Vil gjerne ha råd til instilling av alt fra valg på instillingshjulet, til ISO-verdier, og kanskje teknikk?

 

Bruke TV, og stille lavest mulig lukkertid, og så høy ISO-instilling så det blir lyst nok?

 

[space]

Er ikke helt sikker på hva du er ute etter , men hvis det er "panorering" du er ute etter slik at motivet er skarpt og bakgrunn "fartsfylt" kan du begynne med å prøve og stille programhjulet på løperen.

Da vil vel din 300D velge "følgefokus" , 400ISO , serieopptak og en egnet rask lukkertid.

Vet at det er mange som nekter å bruke automatikken :yes: , men man kan lære mye av det , ved å se på bildedataene etterpå.

Senere kan du perfeksjonere med å velge lukkertider som du vil , og prøve deg fram.

Har du stativ med bevegelig "hode" så prøv det.

Det kommer litt an på objektivet også , og jeg ville ikke "zoomet" for mye inn , da motivet blir vanskeligere å holde innenfor bildet.

Jeg ville prøvd å holde "syklisten" så nøyaktig som mulig på samme sted i bildet mens du følger syklisten nedover mens du knipser i vei på full hastighet.

Da skal syklisten bli skarp og bakgrunnen "fartsfylt".

Håper dette funker for deg.

Lykke til. :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk for hjelp.

 

Hva hvis jeg vil ha knivskarpe bilder av objektet som er i fart også?

 

Prøvde meg på TV instillingen og laveste lukkertid jeg kunne sette. Problemet var at det begynte å bli mørkt, men med blits ble det ok, selv om det da ikke gikk å ta seriebilder. Blitsen bruker vel for lang tid til å lades opp.

 

Får prøve mer ved bedre lysforhold i helga.

 

[space]

Lenke til kommentar

For å fryse motivet vil du som regel ha kortest mulig lukkertid. Derfor er det jo greit å bruke en høy iso-innstilling. Det kommer jo an på hvilket utstyr du har (digitalt eller analogt? Hvis digitalt, speilrefleks eller ikke? osv), men du vil sikkert kunne få gode resultater med 800 iso.

 

Når det gjelder f.eks terrengsykling vil jeg tro at du vil ha bilder som både gir følelse av action og bevegelse. Dette vil du klare best om du bruker blitz. For at du skal få bildet slik du vil, bør du sette blitzen på "bakre lukkergardin". Det vil si at den blinker helt på slutten av eksponeringen (mot først som standard).

 

 

Tatt i en helt annen setting, men teknikken er jo den samme:

 

tojenter.jpg

(analog 800iso, 24mm linse, blender 2.8, lukker sannsynligvis 1/30 sek, blitz synkronisert på bakre lukkergardin og justert ned 2 blendere)

 

 

Et motiv i rask bevegelse er ofte litt vanskelig å fokusere. Derfor vil du få best bilder dersom du bruker en vidvinkel. Vidvinkellinser har stor dybdeskarphet, slik at du har mere å gå på ang. skarphet. Med en vidvinkel vil du stå nærmest mulig motivet, så du må jo passe på å holde inn magen; )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...