Gå til innhold

(Update 17/10!) Nytt prosjekt: iCat


Anbefalte innlegg

Heisann...

 

Omsider kommer jeg med en worklog, etter mye om og men. Har lenge tenkt på å ha en ny server her i huset ettersom jeg driver å lærer meg windows server 2003 på jobben.

 

Kriteriene er som følger:

  • Rask nok til windows server 2003
  • Stille
  • Vannavkjølt
  • Ha en nyttefunksjon...

Joda, det skulle da gå bra det men hva slags nyttig vil da en server gjøre ? :shrug:

 

Det var da min kjære katt kom tuslende inn på rommet at ideen om kombinert katteseng og server hadde vært tingen :innocent:

 

Katta liker seg på rommet, på rommet har jeg pc'er o.l. Katta liker varme ting, pc'er er varme ;) *pling* Hvorfor ikke la vannkjølinga gi fra seg litt varme over til der katta skal ligge? Det hadde den vel likt :)

 

Liten skisse over hvordan det kommer til å se ut (JA, det er ett hastverksarbeide det der):

002.jpg

 

Navnet iCat kom jeg forresten på når jeg så den nye iMac'en ble lansert her for ikke lenge siden ;) Så vet dere det...

 

Materialer som skal bli brukt er i hovedsak 12mm sponplater, kanskje ikke så mye å rope hurra for men det duger vel :) Skal lage en sketchup-sak av detta a.s.a.p.!

 

Bilder er det ikke flust med for øyeblikket men har da tatt ett av hardwaren som skal inn i maskina:

thumb_001.jpg

  • Pentium III 450MHz
  • 384MB ram
  • 30GB WD disk
  • Chaintech 440BX hovedkort
  • nVidia Vanta skjermkort
  • SMC nettkort
  • 52X cd-rom

Ang. vannkjølinga vil jeg lage blokkene selv... må bare ta noen telefoner til uka så ordner nok det seg ;)

 

Håper på å begynne i morgen, mandag 6/9, på dette prosjektet med å skjære ut i hk-brettet o.l.

 

Bare kjør på med deres meninger, håper dette blir så vellykket som jeg tror det blir ;)

Endret av Typhon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9018234

AX: Implementere et kloakksystem i pc'en da vettu ;) F.eks bruke 120mm vifte til å suse fornødighetene avgårde i noe ala et tubesystem. Eller bruke vannkjølinga som flushfunksjon (!). Hadde vært geniaaaalt!

Lenke til kommentar

Joda, avløpssytem hadde vært tingen det :)

 

Menmen... må vel lage det sånn at det ikke blir så vanskelig å holde rent neddi "kassa". Hygiene er viktig vet dere :p

 

Holder det med en metallplate som radiator da? Skal overføre varme fra maskina til den plata så katta kan kose seg litt der :thumbup:

Lenke til kommentar

Ingen update i kveld når det gjelder bilder :no:

 

Men fikk tatt non mål av diverse da, kommet litt lenger ;)

 

Dybde innvendig blir 32cm hvertfall. Det er helt sikkert :)

 

Update allikevel:

thumb_003.jpg

 

Dette er sånn cirka det kommer til å se ut når det gjelder plassering av komponenter i kassa. cd-rom kommer ut på siden, blir lettere for meg når jeg skal ha den der jeg vil ha den ;)

Endret av Typhon
Lenke til kommentar

Ok fellas, tid for en bitteliten update igjen ;)

 

Har ikke rukket å gjøre mye i det siste, men har avsatt tid til dette prosjektet i morgen så får gjort endel da :)

 

Innvendige mål blir:

Dybde: 35cm

Bredde: 45cm

Høyde: 16cm

 

Skjærer ut bunnplate først i morgen, borre ut noen hull til "hd-racken" o.s.v.

 

Siden jeg skal lage vannblokker selv kommer jeg til å basere dette på aluminium siden det er det jeg har og dette systemet kommer ikke til å utvikle så utrolig mye varme :p

 

Kommer med massevis av bilder i morgen, det lover jeg :)

 

Ha en ellers riktig god natt!

Lenke til kommentar

Jessda, skulle lage ferdig non plater til kassa men pappa hadde faktisk _kasta_ resten av platene :thumbdown:

 

Det er vel dette man kaller treg start, er det ikke?

 

Men aldri så gæli' at det ikke er godt for noe; fadern har endel avkapp av kryssfinèr som er av passe størrelse på "lager" :D Så håper jeg at det ligger no sirkelsag og litt annet der så jeg kan skjære ferdig alle platene i morgen og begynne å snekkre ;)

 

Disse platene er forresten 14mm, ikke 12 som jeg hadde som utgangspunkt. Dette vil vel føre til at kabinettet blir litt stivere regner jeg med, noe som ikke gjør meg noe :)

Lenke til kommentar

Update:

thumb_004.jpg

thumb_005.jpg

thumb_006.jpg

Har nå fått skjært ut det jeg skal ha av plater hvertfall. Må bare tilpasse og finpusse de så de passer bra sammen. Neste steg er jo å skjære hull til hk og psu slik at de titter frem på baksiden :) Må nesten bli en gang til uka det da, sammen med kapping av hk plate. Har ikke tid i helga :mad:

 

Menneh, stay tuned pps! :w00t:

Endret av Typhon
Lenke til kommentar

Update:

 

Ikke mye har skjedd siden sist, utenom endel tenking o.l.

 

Funnet ut at kassa skal støydempes og lakke hk-brettet matt svart. Dette vil bli mest stilig synes jeg ;)

 

Men hva med utsiden? :ermm: Er så utrolig i tvil hva jeg skal gjøre med den, male eller hva skal jeg... Noen med non artige ideer? :whistle:

 

Håper jeg får kuttet mye av hk-brettet og målt opp hvor jeg skal kutte for at det skal synes bak. Da er jo så mye gjort :)

 

P.S: kommer selvfølgelig noen bilder!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...