Gå til innhold

S-ATA kontroler problem


harald_

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en sånn her: Sunsway/ST Lab PCI S/ATA RAID 4P og en 200gb WD disk. Når jeg har satt inn kortet og pugget i disken stopper PCen etter den tabellen hvor det står listet opp masse info om all HW som er tilkoplet, og det står: "Verifying DMI data pool". Der blir den bare stående. Men, hvis jeg napper ut disken og starter opp går alt bra. Og maskina starter Win som vanlig. Og Hvis jeg setter i disken da kommer den opp på normalt vis.

 

Når disken tilkoblet fra oppstart kommer den opp med riktig navn og størelse i RAID oppsetts menyen

 

Det var ingen ny firmware på sidene til produsenten

 

Noen ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vere boot devices som står i feil rekkefølge ... i bios. Kabelen kan sitte løs.

Eller feil settings i raid kontrollern. ( den står ikke som boot disk osv??)

 

PS Kontrollern jeg snakka med deg om på fredag var high point og ikke silicon. Men har silicon også men den funker fint. Sjekk bios nøye , eventuelt prøv safe modus settings eller noe. Jeg ville også prøvd å resette cmos.

 

allt dette jeg har sagt kan produsere meldingen Verifying DMI data pool :) + vis disken er ødelagt. eller mbr er corrupted....

Endret av Pukerud
Lenke til kommentar

Jeg har hatt noe lignende problem med mine S-ATA disker, etter at jeg oppgraderte til winXP SP2. (Hadde også problemer med SP1 en tid tilbake, så jeg fikk aldri lagt inn den heller...)

 

Ihvertfall; har ikke funnet ut av problemene ennå, så jeg har ikke turt å legge inn Service pack 2 på nytt....

 

Men jeg har et tips som kunne kanskje funke.

 

I BIOS:

1st bootdevice: CD-ROM

2nd bootdevice: HDD-0

 

Disable alle andre boot-devicer, save BIOS og restart maskina...

 

Si ifra hvis det funker, så kanskje jeg prøver å legge inn SP2 på nytt... :yes:

Lenke til kommentar

Ok, dette er testet:

- resette cmos

- har sett etter safemodus innstilling i oppsett til raid kontrolern, men det var ikke noe der

- satt alle bootdevicene i bios til disablet og OS disken på S-ATA via en slik - da kom disken opp, men også en melding om at disken var uleselig. Da jeg satte den tilbake på P-ata boota den normalt.

- satt CD-rom som 1st. og HDD-0 som 2nd. og disablet den siste.

- satt CD-rom til 1st. SCSI til 2nd og HDD-0 til 3rd

 

alt uten noe fremgang

 

glemte å teste med safemodus i bios. Skal teste det og å sette 200gb disken i en annen maskin i morra/tirsdag

Lenke til kommentar

Hvilket hovedkort? Har det RAID? Kanskje h.kortets IDE-RAID kræsher med S-ATA RAID'en.

Et tungvint triks (men kanskje løsningen) kan være å boote med kùn S-ATA disken for å partisjonere og innstallere XP der. Så sett IDE-disken som slave og deretter boote med begge. Vil uansett være bedre å kjøre OS og programmer på S-ATA'en og bruke IDE disken til lagring.

Endret av Aztro_Merkur
Lenke til kommentar

Om maskinen henger seg når du har kontrolleren i PCI sporet og uten Disk er det kontrolleren det er noe galt med (det har jeg opplevd opptil flere ganger med Sunsway kontrollere). Dersom den bare henger når det er en disk koblet til kontrolleren kan det være andre ting, men jeg holder en knapp på at kontrolleren er f!"# opp.

 

Om du har kjørt en Bios Update i det siste, mens kontrolleren sto i har du det samme som jeg har; en stk feil flasha kontroller som det ikke er lett å finne Biosfil til... Dette grunnet onboard SATA Raid var samme chip som den på RAID kontrolleren (SIL3112 - (Nf7-S V2)). Så når jeg flashet hovedkortets bios (med ny bios til SATA kontrolleren) flashet jeg også PCI raid kontrolleren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...