Gå til innhold

Er raskt minne verdt pengene?


lille_balder

Anbefalte innlegg

Til de som er interessert, sjekk ut!

 

Satt og surfet på forskjellige hardwaresider i dag, og kom over denne artikkelen fra

ExtremeTech.com: Does RAM Latency Matter?

 

Der tar de for seg minne med forskjellige innstillinger på P4 og Athlon 64 systemer for å se om de ekstra pengene man bruker på raskt minne er verdt innsatsen.

Man får også en rask innføring i hva CAS – tRCD – tRP – tRAS betyr og gjør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Konklusjonen av den artikkelen er jo at hvis man bare skal ha en enkel maskin å bruke, så er det ingen vits. Men det er jo en del her som er entusiaster da. Og i den anledning vil vi jo ha det lille ekstra. Da vil jo vi mene at det er verdt prisen. Jeg er i hvert fall meget fornøyd med mine minnebrikker (sjekk profil).

Lenke til kommentar

For meg har lave tilgangstider veldig mye å si.

Jeg er AMD og overklokkingsfantast.

Kjører med BH-5 minne på oc-maskinen min atm.

 

Som sagt er det ultimate av raskt minne unødvendig på en "vanlig" pc for en "vanlig" bruker. De vil ikke merke noe forskjell i det hele tatt...

Men entusiastene må jo ha det beste. :p

Lenke til kommentar

syns ikke det er verdt prisen ekstra. noen syns det, andre ikke. skiller 2-4% med raske timmings og tregere timmings som Cl3.

 

så hvis du ikke er en sånn som overklokker og vil presse ut absolutt alt av ytelse du kan få. vill jeg heller kjøpt mengde minne f.eks 2x 1GB ram M/ Cl3 enn 2 x 512mb Cl2.0/cl2.5.

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar
Men entusiastene må jo ha det beste. :p

Er man entusiast, tar man det man har og klemmer ut all saft, til siste dråpe uansett om det er billige komponenter eller ikke.

Det er vel det som er poenget med overklokking, å få billig eller medium maskinvare til å gå minst like godt eller bedre enn avskrekkende dyrt utstyr ;)

Det er det som er moroa med datamaskiner :p

Lenke til kommentar
Joda, sant det.

Men med billig minne kommer man ikke langt.

Og skal man "ekstremoverklokke" kommer man lengre med dyrere ting. ;)

Da er man tilbake til utgangspunktet; er det verdt det?

Skaffer man seg et nøye utvalgt hovedkort som har de riktige verktøyene i BIOS, kan man få medium priset minne til å yte godt med riktige instillinger, og heller legge penger i litt større mengde minne.

På den måten kan man få en effektiv maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...