Gå til innhold

Trenger hjelp til egenlaget viftestyring.


Anbefalte innlegg

Hei jeg trenger som sagt litt hjelp med en viftestyring som jeg skal montere inn i en 5,25 slot.

 

jeg fant denne på bit-tech.net, hvorfor er motstanden satt etter dioden?(er det en motstand?)

Noen som vet hvor i trondheim jeg kan skaffe meg et potmeter?

Hvilke motstander trenger jeg til diodene, satser på noen 3,6v blå jeg har liggende.

fan-bus-vi.jpg

Endret av Howard_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil noen av disse funke?

På bit-tech.net står det at jeg trenger 50 ohm..

The RheoBus with LED Indicator

This is a fairly simple design.

A dail/knob controls the fan speed.

A 50Ohm Potentiometer is best, unless you are controling a really crucial fan, such as your CPU, 20ohm is better for this job as it reduces the risk of the fan stalling.

An LED indicator ermains illuminated and brighteds/fades accordingly when the fan speed is adjusted

Hammar.no

Lenke til kommentar
Hei jeg trenger som sagt litt hjelp med en viftestyring som jeg skal montere inn i en 5,25 slot.

 

jeg fant denne på bit-tech.net, hvorfor er motstanden satt etter dioden?(er det en motstand?)

Noen som vet hvor i trondheim jeg kan skaffe meg et potmeter?

Hvilke motstander trenger jeg til diodene, satser på noen 3,6v blå jeg har liggende.

fan-bus-vi.jpg

heftigt pot.meter du må ha, skal kjøre mange watt gjennom den. Dem fleste pot.meter går for 0.1-0.5 w, koster flesk for meir...

Lenke til kommentar

Dette så ut som en "for enkel" viftestyring. Hvor mange watt du kan ha på denne avhenger sterkt av potmetrene.

 

Få heller inn en motstand før basis på en transistor, emitter til jord, collector til minus på viften. Da kjører du ned negative siden gjennom transistoren. -Tror jeg :roll:

Dette er en løsning som selvfølgelig er vanskeligre, særlig når det kommer til valg av transistorer, men du kan laste med mye større effekt.

Lenke til kommentar
Dette så ut som en "for enkel" viftestyring. Hvor mange watt du kan ha på denne avhenger sterkt av potmetrene.

 

Få heller inn en motstand før basis på en transistor, emitter til jord, collector til minus på viften. Da kjører du ned negative siden gjennom transistoren. -Tror jeg :roll:

Dette er en løsning som selvfølgelig er vanskeligre, særlig når det kommer til valg av transistorer, men du kan laste med mye større effekt.

hmm... forklar nærmere,hva trenger jeg av deler?

Kan en del praktiske ting, men er helt grønn når det gjelder teori på slike ting. :blush:

Lenke til kommentar

#¤&%" jeg var jo i oslo i går for f#¤&.

(Måtte bare få det ut)

prisen blir jo dobbel så høy med frakt fra elfa, noen som sender pakker som a post? Eller henting/butikk i trondheim?

 

Knotter, noen som vet om noen rimelige, f.eks på ikea eller lignende?

Endret av Howard_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...