Gå til innhold

Nytt headset. Anbefalinger?


Anbefalte innlegg

,04/09/2004 : 22:06] Nå står det mellom: Beyerdynamic DTX900, Sennheiser HD555, HD595 eller HD590.

 

Hva skal jeg velge? har de noen fordeler/ulemper?

Hvis jeg kunne valgt mellom de du nevner, hadde det stått mellom DTX900 og HD595.

 

HD595 er kanskje litt mer "korrekt" og balansert, men er også litt snill og høflig. Dog ikke så ille som mange andre Sennheisere. En litt mørkt lydtype.

 

Beyer DTX900 rocker hardere, men har vel et litt mindre lydbilde og en litt mindre detaljert mellomtone enn HD595. Ganske lys og direkte. Det er mer bass i DTX900, noe som kan funke bedre på iPod'en. Beyeren er også mer lettdreven.

 

Komfortmessig vinner HD595, mye pga. de store putene som ikke presser mot ørebrusken. Jeg hadde ingen problemer med å bruke DTX900 lenge uten å bli sliten, det hjelper at den er ganske lett. Tar man med det estetiske, så er nok HD595 en mer elegant og penere hodetelefon. Ikke at det burde være så viktig, da. :-)

 

Ser man på helheten og valuta for pengene, velger jeg DTX900, men det er ganske jevnt. DTX900 er også ganske mye lettere å drive for iPod'en, og klokkene kan vris, slik at den kan legges flatt.

 

 

De to andre når ikke opp her. HD555 er grei nok, men er i en annen klasse. Den er ganske mørk og det mangler en god del detaljer. Til prisen er den veldig bra, dog.

HD590 er en gammel hodetelefon fra en modellserie som har fått mye dårlig kritikk opp gjennom årene. Den er seriøst forbikjørt av HD595, og er ikke verdt 1.500,- lenger.

 

 

Når jeg nevner tungdreven, mener jeg at volumet blir for lavt hvis man plugger en hodetelefon rett i en iPod. Man trenger en forsterker med mer guffe, rett og slett. Fra et lydkort er det bedre. De som er nevnt hittil, skal gå helt greit fra et lydkort, spesielt HD595 og DTX900.

 

EDIT: Du nevner også Beyer DT440. Denne er også svært bra, og på nivå med HD595. Den har et stort fint lydbilde, og bassen er på nivå med DTX900, muligens litt snillere og mer balansert. Lettdrevet og sammenleggbar. Burde passe deg veldig godt. Merk at den er litt større og tyngre enn de to andre.

Endret av JensL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
,04/09/2004 : 22:37] Takk for enda et godt svar JensL. Jeg tror jeg vil gå for DTX900.

 

Det jeg stusser over nå er om mitt onboard lydkort (ASUS P4C800-E Deluxe)

vil duge til dette headsette?

 

mvh: ergo

 

edit: skrivefeil

Jeg tror DTX900 vil passe deg veldig godt, ja. Godt valg.

 

Onboard lydkort er ofte utsatt for mer støy og andre elektriske uhumskheter, men ASUS lager jo stort sett bra greier. Prøv deg litt fram.

Det er nok noe av det første du burde oppgradere etter du har fått hodetelefonene.

 

Kanskje en HeadRoom BitHead hadde vært noe? ;-)

Endret av JensL
Lenke til kommentar
Hei jeg bruker selv Grado RS 325, og tar lyden fra sound blaster platinium.Skulle kansje brukt en separat DA converter og forsterker men det funker greit som det er. Ta en tur til hi fi senteret og hør på de når du er i Oslo da vel.

Jepp, Grado SR325 skal være bra greier.

 

Men...

 

Grado SR325 koster 4.495,- hos Hifi-Center kjeden her i Norge.

Headroom i USA tar veil.pris, som er $295. I norske kroner PLUSS mva, blir det ca. 2.500,-. En "viss" forskjell, altså.

 

Men da er det vel bare å shoppe fra USA?

Nope, Grado Labs nekter alle amerikanske forhandlere å selge til andre land.

 

Grado er sikkert bra, men ikke til de prisene de forlanger på eksportmarkedet.

Lenke til kommentar
Hei jeg bruker selv Grado RS 325, og tar lyden fra sound blaster platinium.Skulle kansje brukt en separat DA converter og forsterker men det funker greit som det er. Ta en tur til hi fi senteret og hør på de når du er i Oslo da vel.

Jepp, Grado SR325 skal være bra greier.

 

Men...

 

Grado SR325 koster 4.495,- hos Hifi-Center kjeden her i Norge.

Headroom i USA tar veil.pris, som er $295. I norske kroner PLUSS mva, blir det ca. 2.500,-. En "viss" forskjell, altså.

 

Men da er det vel bare å shoppe fra USA?

Nope, Grado Labs nekter alle amerikanske forhandlere å selge til andre land.

 

Grado er sikkert bra, men ikke til de prisene de forlanger på eksportmarkedet.

Det var litt i overkant av budsjette mitt ihvertfall. Det blir nok DTX900. evt. senn HD595 eller DT 440.

 

Mvh: ergo

Lenke til kommentar
så kansje hvis du spør pent får lov til å høre på Audio Pysic Avanti  eller Burmeister anlegget til 1,3 mill  :dribble:

:wow::wow::wow::wow:

 

Hvor mange watt er det på?

Hehe...antakeligvis mindre watt enn et 5.1-sett fra Logitech... ;)

 

Menneh...Burmester er sikleverdig.

 

Hørte en gang på et anlegg hos Hifiklubben som kosta rundt 400.000,-, tror jeg.

Det var de dyreste B&W høyttalerne, og bøttevis med TACT og monoblokker etc. Dævven...da hørte man hva hifi virkelig er.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å kjøpe et lukket headset fordi jeg drar endel på LAN osv.

 

Jeg hadde nesten bestemt meg for DTX900 men har nå lyst på et lukket et

 

Hva vil dere anbefale av lukkede headset i prisklassen 1000-1500kr? (nevn gjerne headset utenfor den prisklassen også)

 

Ja, jeg vet at jeg ikke er flink til å bestemme meg :hmm:

Endret av [ergo]
Lenke til kommentar
' date='05/09/2004 : 00:30'] Jeg vurderer å kjøpe et lukket headset fordi jeg drar endel på LAN osv.

 

Jeg hadde nesten bestemt meg for DTX900 men har nå lyst på et lukket et

 

Hva vil dere anbefale av lukkede headset i prisklassen 1000-1500kr? (nevn gjerne headset utenfor den prisklassen også)

 

Ja, jeg vet at jeg ikke er flink til å bestemme meg :hmm:

Jasså, lukkede nå? ;)

 

Joda, i denne prisklassen finnes det noe å velge i.

 

Sennheiser HD280 Pro

Isolerer 32 dB, rene hørselsvernet, men låter allikevel veldig bra. Lettdrevne og sammenleggbare. Bra deal for penga.

 

Sennheiser HD25-SP1

Ganske små og diskrete. Lettdrevne og svært solide. Mye tøff bass. Putene kan kanskje trykke litt mot ørene. Isolerer svært godt, størrelsen tatt i betraktning.

 

Beyerdynamic DT250-80

Solide, diskrete, lettdrevne, behagelige og tøffe. Flott lyd med bra trøkk i bassen. Putene er ganske store, antakeligvis ikke store nok til å ligge helt rundt ørene, men de burde ikke presse mot ørebrusken. Jeg trivdes godt med disse.

 

Beyerdynamic DT770 Pro

Disse har jeg selv, og liker dem godt. De er ikke nødvendigvis superbalanserte, men de har den tøffeste bassen av dem alle. Man trenger dog en forsterker for å utnytte den godt nok.

 

Beyerdynamic DT660

Rett og slett en av de beste lukkede hodetelefonene, men koster ca. 2.000,-. Ganske store og tunge, men behagelige å ha på. I tillegg drives den lett av bærbare saker og er sammeleggbare.

 

Litt mer å velge i, altså. :p

Lenke til kommentar
,05/09/2004 : 00:30] Jeg vurderer å kjøpe et lukket headset fordi jeg drar endel på LAN osv.

 

Jeg hadde nesten bestemt meg for DTX900 men har nå lyst på et lukket et

 

Hva vil dere anbefale av lukkede headset i prisklassen 1000-1500kr? (nevn gjerne headset utenfor den prisklassen også)

 

Ja, jeg vet at jeg ikke er flink til å bestemme meg  :hmm:

Jasså, lukkede nå? ;)

 

Joda, i denne prisklassen finnes det noe å velge i.

 

Sennheiser HD280 Pro

Isolerer 32 dB, rene hørselsvernet, men låter allikevel veldig bra. Lettdrevne og sammenleggbare. Bra deal for penga.

 

Sennheiser HD25-SP1

Ganske små og diskrete. Lettdrevne og svært solide. Mye tøff bass. Putene kan kanskje trykke litt mot ørene. Isolerer svært godt, størrelsen tatt i betraktning.

 

Beyerdynamic DT250-80

Solide, diskrete, lettdrevne, behagelige og tøffe. Flott lyd med bra trøkk i bassen. Putene er ganske store, antakeligvis ikke store nok til å ligge helt rundt ørene, men de burde ikke presse mot ørebrusken. Jeg trivdes godt med disse.

 

Beyerdynamic DT770 Pro

Disse har jeg selv, og liker dem godt. De er ikke nødvendigvis superbalanserte, men de har den tøffeste bassen av dem alle. Man trenger dog en forsterker for å utnytte den godt nok.

 

Beyerdynamic DT660

Rett og slett en av de beste lukkede hodetelefonene, men koster ca. 2.000,-. Ganske store og tunge, men behagelige å ha på. I tillegg drives den lett av bærbare saker og er sammeleggbare.

 

Litt mer å velge i, altså. :p

Ja, nå ble det plutselig mye mer å velge i.

 

Jo mer det er å velge i, jo vanskeligere blir det å bestemme seg :)

 

Hvis du skulle sammenligne DTX900 og Sennheiser HD280 Pro?

 

Jeg tror ikke jeg er så audiofil at jeg vil komme for nærme 2000 kr :p

Lenke til kommentar
' date='05/09/2004 : 01:04'] Litt mer å velge i, altså. :p

Ja, nå ble det plutselig mye mer å velge i.

 

Jo mer det er å velge i, jo vanskeligere blir det å bestemme seg :)

 

Hvis du skulle sammenligne DTX900 og Sennheiser HD280 Pro?

 

Jeg tror ikke jeg er så audiofil at jeg vil komme for nærme 2000 kr :p

Jepp, det blir ikke noe lettere å bestemme seg... :p

 

Hmm....DTX900 mot HD280 Pro?

Litt vanskelig, egentlig. Jeg synes begge to gir enormt mye for pengene, både lyd- og konstruksjonsmessig. Begge funker fint til bærbare spillere.

 

HD280'en klemmer nok litt hardere mot skallen for å oppnå den gode isolasjonen, men jeg hadde ingen problemer med å dem på i mange timer. Veluren på putene til DTX900 føles mykere mot huden, men putene ligger altså mot ørene.

 

Hvis jeg KUN skulle vurdere lyden, tror jeg at DTX900 ville bli foretrukket. Jeg har ikke fått sammenliknet disse direkte, så jeg er ikke helt sikker. DTX900 er muligens litt morsommere, mye pga. en litt artigere mellombass som gir et tøft trykk på de rette stedene. HD280 går nok dypere og er mer korrekt.

 

Hvilken du velger at disse to kommer mest an på om du trenger en lukket hodetelefon eller ikke. Det ER veldig praktisk til sitt bruk.

Lenke til kommentar

eg veit ikkje dei siste prisande men viss du skal ha bra luket så hadde eg ikkje vore i tvil AKG K271(ca 1500 - 2000kr). det er knall bra studio hodetelefoner. noko av det bste. det einaste betre eg har hørt er eit sett med strax(5000-6000kr) hodetelefoner. men der snaker man gryn også da. akg har også mange andre bra hodetelefoner som akg k 301 og akg k 171 og selfølgeligen akg k501 min favoritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...