Gå til innhold

et harddisk problem.


Magsf

Anbefalte innlegg

For noen måneder siden så installerte jeg en ny harddisk i pcen min. Men det som skjedde var et jeg kobla den feil (tror jeg). Så den andre harddisken ble sletta og ødelagt. Men jeg måtte ikke skifte noe med koblinga på den andre harddisken for etterpå så funka den fint. Så, hvorfor skjedde dette? Skal kjøpe meg en ny harddisk nå, og vil helst forhindre dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres "utrolig" ut (i ordets rette forstand) at den andre harddisken skulle bli "sletta og ødelagt" av at du koblet inn en til. Det som -kan- ha skjedd var at når du satte inn den nye disken så opplevde du et driveletter-bytte (om du hadde flere enn én partisjon på den originale disken) som rotet til filreferanser/snarveier osv. Var det det som skjedde?

 

Kan du si litt mer om i hvilken grad den originale harddisken din ble "sletta og ødelagt"?

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar

En harddisk er faktisk ganske hardfør, og derfor tviler jeg på at du har klart å ødelegge den mens du monterte disk nummer 2. Er sikkert noe tull med jumperene, eller så er det skjedd noe tull med partisjonstabellen til disken. Uansett er det bare å formatere den i de fleste tilfeller, så er den som ny.

Lenke til kommentar

hmm. Altså det som skjedde var at jeg hadde en harddisk fra før av med 2 partisjoner. Så kobla jeg til den nye harddisken. Da slo pcen seg på som vanlig men når jeg var inni windows kom det plutselig sånn at den slette filer fra den gamle harddisken. Og etter dette så har ikke den harddisken lenger funka. Men den nye funker fint. Kan hende jeg dulta borte den gamle, er ikke helt sikkert egentlig.

Lenke til kommentar

Det skal være umulig

helt umulig,

med mindre du har et program som sletter filer automatisk.

en datamaskin gjør ikke noe før brukern sier hva maskinen skal gjøre.

 

det du gjør nå, hvis du har fortsatt denne gamle hardisken, er å sjekke om alle kontaktene sitter som de skal, du kan også sjekke om noen av pinnene på hard disken er bøyde eller knekte.

også sjekker du at den nye disken er slave og den gamle er på master.

så bør du også sjekke i biosen om den finner harddiskene, står det masse rare tegn og greier, er det mest sannsynelig pluggen det er problemer med.

Endret av Mr-Zin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...