Gå til innhold

rpm installering og kompilering av source

JBlack

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rpm legger inn programmer som er .rpm-filer. Du bruker ikke det til å kompilere og installere f.eks. en tarball...

Det er vel mulig å legge inn kilden med rpm, såkalte srpm-filer, men nå beveger jeg meg på gyngende grunn, så jeg skal ikke si noe særlig mer om saken ;)

Skrevet

omd u har en binærpakke av rpm (.ix86.rpm) så kan du installere v.h.a. av kommandoen "rpm -Uvh filnavn.rpm"

Å kompilere en source rpm (.src.rpm) så må du inn med rpm -b (build) og noe greier. Aldri satt meg inn i det så kan ikke uttale meg der

Om du har en .tar.gz pakke som du skal kjøre ./configure;make; make install på så kan du lage en RPM-pakke av det, men det er mye jobb, og heller ikke det har jeg giddi å satt meg inn i, men det går i hvertfall ut på å lage en SPECS-fil som inneholder forskjellige kommandoer som skal kjøres for å lage fila (eks: ./configure;make; make install), og diverse informasjon som pakkenavn, beskrivelse etc.

Skrevet (endret)

Jeg har søkt på nett, funnet mye om hvordan man bygger pakker, og til slutt en greit forklarende side:

Installing source RPM's på linuxnovice.org

However! Det funker ikke. Opsjonene som brukes, bl.a -bb og --rebuild eksisterer ikke for min RPM. Ikke -b som nevnes ovenfor heller for den saks skyld. :hmm:

Edit: Problem solved! Det som står på nevnte URL fungerer om man erstatter rpm kommandoen med rpmbuild.

F.x:

rpmbuild --rebuild pakke.src.rpm

:thumbup:

Årsaken til at man ønsker å gjøre dette er at det ikke er alltid en pakke finnes for riktig arkitektur. Jeg har installert Fedora Core 2 for 64 bits prosessorer (AMD64), og de vanlige binær-pakkene er ofte avhengig av andre pakker som er i 32bit versjoner. Og siden disse ikke er installert på systemet, så velger jeg å forsøke å kompilere pakken på nytt fra rpm'er som inneholder kildekode. (Ble det forståelig.)

Endret av JBlack

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...