Gå til innhold

Vanskelig valg av zoom-objektiv...


Anbefalte innlegg

Mens jeg holder på å leite etter et passende objektiv til mitt kommende Canon 20D, har jeg kommet over et par interesante alternativer det hadde vært artig å satt opp mot hverandre:

1. Canon EF 17-40 f/4L USM(6900kr)

2. Canon EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM (5899kr)

3. Sigma 17-35mm F/2.8-4 EX Aspherical HSM (4690kr)

4. Sigma Zoom 18-50 F2.8 DC EX (4819kr)

5. Tamron SP AF 17-35mm F/2.8-4 Di LD Aspherical (IF) (4990kr)

 

Er det noen som har erfaringer med flere av disse objektivene? Noen anbefallinger?

Vil de to andre objektivene ha store fordeler ved å ha lavere F-verdier, eller har ikke dette så mye å si?

 

Det ser ut for at alle disse objektivene er tilgjengelig i norske nettbutikker i skrivende stund, så det kunne kanskje vært en glimrende idè å lage en slik shootout? Jeg tror det er mange, ikke bare i Norge, som ville ha stor interesse av en slik test

 

Kanskje noe for akam.no?

 

Edit: fant et nytt Sigmaobjektiv som ikke stod i produktguiden; Sigma Zoom 18-50 F2.8 DC EX

Endret av bluescreen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mens jeg holder på å leite etter et passende objektiv til mitt kommende Canon 20D, har jeg kommet over et par interesante alternativer det hadde vært artig å satt opp mot hverandre:

1. Canon EF 17-40 f/4L USM(6900kr)

2. Canon EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM (5899kr)

3. Sigma 17-35mm F/2.8-4 EX Aspherical HSM (4690kr)

4. Sigma Zoom 18-50 F2.8 DC EX (4819kr)

5. Tamron SP AF 17-35mm F/2.8-4 Di LD Aspherical (IF) (4990kr)

 

Er det noen som har erfaringer med flere av disse objektivene? Noen anbefallinger?

Vil de to andre objektivene ha store fordeler ved å ha lavere F-verdier, eller har ikke dette så mye å si ?

Hei....

Blandt disse objektivene du nevner har jeg bare erfaring med EF 17-40mm f4 L USM , og de erfaringene er bare gode.

Det er skarpt over hele "registeret" så langt mine øyne ser.

Det virker meget solid og har en hurtig fokusering.

Etter min mening så har ikke det så mye å si om største blender er f4 , fordi jeg som oftest bruker et vidvinkelobjektiv til landskapsbilder der jeg trenger stor dybdeskarphet , og derfor skjelden bruker så stor blender som f4 eller større(f2,8). :)

Men skal du bruke det mye inne vil du nok trenge en "ekstern" blits eller kjøre opp ISO verdien som går utmerket an på 10D/20D. ;)

Det eneste negative jeg har merket med mitt 17-40 , er at den innebygde blitsen lager en liten sort bue nederst i bilde på 17-19mm på innendørs blits bilder.

Det er ikke sikkert det vil skje på 20D da innebygde blitsen der ser ut til å gå høyere opp fra kamera , men jeg vil alikevel råde deg til å skaffe en ekstern blits , det skal jeg....

Håper dette hjelper deg i det vanskelige valget.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Jeg har studert et par bilder tatt med Canons EF-S 17-85, og det virker som om denne er tidenes CA-versting... Men det gjennstår å se når det endelige produktet har vært til testing...

 

17-40 f/4L ser ikke så værst ut, men er litt dyr...

 

Jeg tror jeg kommer til å utsette innkjøpet av 20D til litt godt utpå seinhøsten, når det har kommet litt flere tester med forskjellige objektiver o.l.

 

:)

Lenke til kommentar

Det er også en ting til du bør vurdere; kjøper du linser i EF-S-serien kan de IKKE brukes på et kamera med full størrelse på sensoren. Objektiver i EF-serien kan brukes uansett sensorstørrelse.

 

Personlig kjøper jeg kun EF, den dagen jeg oppgraderer til et kamera med fullstørrelse på sensor, kan jeg "ta med" linsene videre.

Lenke til kommentar

Hvis du kjenner noen som har disse objektivene så bør du prøve dem. Av de du har listet opp har jeg kun 17-40L men den er kjempebra! Skarp på alle blenderåpningene jeg har tatt bilder på.

 

Støtter det med EF kontra EF-S. Jeg kommer nok til å bytte til 20D etter hvert men ikke 100% sikker, så jeg vil ikke låse meg i kameravalg ved å kjøpe objektiver som kun går på noen få kamera-hus.

 

I tillegg har jeg akkurat skaffet meg et filmbasert kamerahus og det støtter overhodet ikke EF-S.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...