Gå til innhold

Finnes det et superenkelt messaging-program?


Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne å jobbe hjemmefra for en liten bedrift.. I dag fikk vi satt opp VPN, og det eneste som gjenstår nå er en grei løsning for at jeg kan kommunisere med kontoret.

 

Sånn som vi jobber er det viktig at jeg får sagt ifra til kontoret at jeg jobber på en bestemt fil, slik at de ikke åpner den samme filen. Så det jeg leter etter er et program som:

 

*gir deg muligheten til å sende meldinger over internett, f.eks. til en IP adresse

*er lite (størrelse på disk & i ram)

*ligger som et lite ikon ved siden av klokka og gjør ikke noe ut av seg bortsett fra når det kommer meldinger

*har en notify-funksjon à la Gmail-Notify, Outlooks mail-notification og Thunderbird's mail-notification

*mulighet til å svare på en melding

*skifter ikon når du har uleste meldinger

 

Finnes det et sånt program? Håper på bra tips..

 

Har lett i timesvis, men har ikke funnet noe.

Klarte imidlertid å snekre sammen en hjemmelaget løsning med Gmail-notify (les første reply).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klarte å lage min egen løsning, som egentlig er ganske nærme det jeg leter etter.

Først lagde jeg en egen Gmail-konto for kommunikasjon mellom meg og kontoret (hadde noen invites til overs). Så installerte jeg Gmail Notifier på PCene på kontoret, og satte de til å følge kontoen jeg nettopp har laget.

 

Da er det bare for meg å sende en mail (første minus: det er litt klumpete å sende mail for hver beskjed) til gmail-kontoen med den korte beskjeden (f.eks. "Åpner (en eller annen fil) nå.."). Gmail Notifier vil sjekke etter ny mail hvert 2. minutt (andre minus: de burde egentlig få beskjeden med én gang.. 2 minutter er mye når man redigerer en liten fil), og når den finner mailen min vil en liten boks fade inn i nedre venstre hjørne av skjermen med tittelen og de første linjene fra mailen.. etter noen sekunder fader den ut. For å se igjen, høyreklikker man ikonet ved siden av klokka og velger "Tell me again...".

 

For at Gmail Notifier skal slutte å fortelle om beskjeden, må man logge inn på Gmail-kontoen og lese mailen. (tredje minus. utdraget som vises er i vårt tilfelle hele meldingen, jeg sender jo aldri noen lange beskjeder. så de på kontoret har egentlig sett mailen allerede. men gmail vil selvsagt at du skal lese selve mailen før Gmail Notifier slutter å si at du har ulest mail.)

 

Det funker, men er litt mer tungvint enn det kunne ha vært.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...