Gå til innhold

XP3000 og MSI KT3Ultra2 vil ikkje samarbeide

oleredv

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Sit her og køyrer XP3000 på ein hastighet som er et stykke under det den skal vere. Får rett og slett ikkje starta maskina når eg køyrer FSB på 166 mhz, kom då som regel inn i windows og med ein gong alt var lasta inn så restarta pc'en berre. Mellom 150 og 160 så ville ikkje maskina starte i det heile tatt, med reseting av bios som einaste utvei. Difor køyrer eg no FSB på 150 (1,95 ghz) som er det høgaste eg har komt med vanlig oppstart.

Som nemnt i topic så er hk et MSI KT3 ultra med siste bios som dei påstår skal takle opp til XP3000. Temperaturen no ligg på ca 52 grader på cpu og rundt 35 i toweret. Kan det vere at det er temperaturproblem??

Endret av oleredv
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg tror faktisk du tar feil. Det er ikke MSI KT3 Ultra som kan kjøre på 166 MHz bus med nyeste BIOS, det er MSI KT3 Ultra2. Slik har ihvertfall jeg forstått det. Jeg beklager hvis det er feil.

Og nei; det er nok ikke et temperaturproblem. AMD-prosessorer tåler såvidt jeg husker temperaturer rundt 90 grader celsius, så du er plassert langt inne i den trygge sonen, temperatur-messig.

Endret av SvovelSyre
Skrevet (endret)

Hva har du av minne da? Kan jo være minnet som ikke takler 166FSB. Hvilken vcore står som default i bios da?

*Edit*

Ser at du har 2700 ram, som burde duge

Endret av C4STOR
Skrevet

Hei, sitter selv og kjører en 3000+ på et KT3-ULTRa-ARU.

Ingen problem i det hele tatt det, systemet er fjellstabilt (Og jeg vet mange som gjlør dette)

Høres ut som om du har et problem enten med RAM (som ikke takler hastigheten, eller timings ved den hastigheten du prøver på.) Eller rett og slett for svak strømforsyning.,

Har du noe det står TwinMOS på i systemet ditt, kast det ut og sett inn noe som er verdt å ha der. Har selv gjort litt for mye feilsøking både hos meg og andre pgs. twinmos produkter.... er ikke verdt papiret regningen er skrevet på engang...

:)

Poster du med litt mer data om maskinen din( RAM timings, merke, PSU osv..)

Fredrik

Skrevet

Er nok kun twinmos ram i systemet her ja. Alle sammen er PC2700. To brikker på 256 mb og ei på 512, alle med CL2.5. Strømforsyninga er ei Chieftec på 360 W.

Hovudkortet er eit KT3 Ultra2 og ikkje Ultra som eg skreiv i topic først... beklagar dette... :blush:

Skrevet (endret)

Da ville jeg tatt ut de to 256MB brikkene, og startet maskinen, på FSB 166 (Du må gjøre enten eller, ikke sett den til 158 el.l. det er ikke dividere for dette på kortet.)

Startet den stabilt nå? Hvis den er bedre, men forstsatt ustabil, øk spenningen til RAM til 2.8 V., og prøv igjen.

Vil nesten garantere at det er twinmos minnet ditt som gjør dette. Har du tilgang på Corsair for å teste så gjør det. :)

Endret av frejoh
Gjest Slettet+6132
Skrevet
Vil nesten garantere at det er twinmos minnet ditt som gjør dette. Har du tilgang på Corsair for å teste så gjør det. :)

Er du nå så sikker på dette da?

Har selv Twinmos DDR400 i den PC'n jeg sitter på nå.. Epox EP-8Krai (Via KT600) med Barton 2500+@3200+. Funker fjellstabilt..

Har Twinmos Dual DDR400 i min MSI 875P Neo-FISR.. Disse er klokket til DDR460 (FSB230) uten problem..

Men kanskje jeg bare har vært heldig.. :p

Skrevet (endret)

Har vært gjennom et sant h******te av problemer, helt likt det som beskrives her, er derfor jeg føler meg sikker på at det er minnet hans.

Men selvfølgelig, en del twinmos minne virker jo, og om du har kjøpt de litt mer påkostede utgavene så tror jeg de er bedre.

Det skal sies at MSI kort aldri har likt twinmos heller.

Var ikke meningen å høres så bastant ut - men vil gjerne at trådstarter prøver å ha i bare en brikke, evnt. øke volt her.

Har en Twinmos 512 MB PD3200 brikke liggende her selv, den booter ikke engang på PC2700 med laveste timings uten å sette spenning til 2.8 volt. da krasjer den bare to ganger daglig (ca.) :)

Ble lei, kjøpte Corsair XMS 3200XL - :dribble: Har jeg hatt problemer etter det? nope....kjører nå min 3000+ på 2,4GHz @185FSB timings 2-2-2-5 Ultra.

Og det på et HK som ble lansert sammen med 1400+!

:)

edit: leif, gå hjem sa jeg.

Endret av frejoh
Skrevet (endret)
Da ville jeg tatt ut de to 256MB brikkene, og startet maskinen, på FSB 166 (Du må gjøre enten eller, ikke sett den til 158 el.l. det er ikke dividere for dette på kortet.)

Startet den stabilt nå? Hvis den er bedre, men forstsatt ustabil, øk spenningen til RAM til 2.8 V., og prøv igjen.

No har eg tatt ut begge 256 mb brikkene og dermed starta maskina lett som berre det på 166 mhz fsb. Så det er tydelig at det var rammen som var problemet. Det ser altså ut til at eg må til å skifte ut den også...... :(

Endret av oleredv
Gjest Slettet+6132
Skrevet

No har eg tatt ut begge 256 mb brikkene og dermed starta maskina lett som berre det på 166 mhz fsb. Så det er tydelig at det var rammen som var problemet. Det ser altså ut til at eg må til å skifte ut den også...... :(

Det var fint at du fant ut av dette!

Frejoh:

Topp support får en si :thumbup:

Ja, det er ofte lite lurt å blande ulike typer brikker med RAM..selv fra samme produsent..

Har selv også "hørt mye dr***" om Twinmos, men har som tidligere nevnt ikke hatt problem med Twinmos. MEN, jeg blander av prinsipp *aldri* brikker av forskjellig type i HK..Kanskje derfor det går bra.. :p

Skrevet

Takker så masse til frejoh ja.... :w00t: Har også funne ut at problemet er når det kjem fleire brikker i. Har prøvd alle brikkene kvar for seg og då virkar alt som det skal.

Spørsmålet no er jo om eg skal tørre å gå for to brikker på 512 mb eller ei på 1024. Syntes at corsair var noke dyrt då..... :whistle:

Skrevet

Prøvd å kjøre 512MB brikken sammen med en på 256MB? Har lest mange tilfeller der problemene begynner straks man fyller alle minneplassene.

Kan jo ihvertfall være verdt ett forsøk - 768MB burde holde i massevis, og du sparer dermed ett lass av penger på nye brikker.

Skrevet
Prøvd å kjøre 512MB brikken sammen med en på 256MB? Har lest mange tilfeller der problemene begynner straks man fyller alle minneplassene.

Kan jo ihvertfall være verdt ett forsøk - 768MB burde holde i massevis, og du sparer dermed ett lass av penger på nye brikker.

Prøvde med 768 og det ville desverre ikkje fungere..... :no:

Skrevet

Godt du fant utav det da :)

Det er såklart et spørsmål om penger når du vurderer minne - men synes du det er SÅ mye dyrere enn noe annet, når du vet 100% at minnet aldri holder deg tilbake? Dette kan kjøres på nye A64 systemer også, og det er det jeg har planer om i fremtiden. Men når jeg sier at systemet ditt kan kjøre 2-2-2-5 timings på 2.4 GHz.... Skal investere mye for å få merkbart bedre ytelse.

KT3-Ultra kortet er kjempebra, men gi det godt minne så du får utnyttet det :)

Bare min mening.

Fredrik :)

PS! Timings er viktig, ga en klart merkbar følelse av raskere respons. :)

Skrevet

Det tror jeg ikke du vil angre på.... :)

Tok vare på Twinmos brikkene for evnt. bruk i en liten filserver el.l. senere, da med f.eks. et ASUS kort.

Det er særlig MSI som ikke liker Twinmos, slik har det "alltid" vært.

Men Corsair er greit - det finnes ikke kort som ikke tar de! :)

Er du heldig så kan du kjøre 2-2-2-5 siden du bare kjører 166 FSB. Lykke til :)

Fredrik.

Skrevet

Må desverre dra denne tråden opp igjen...... :dontgetit:

Sit her no med to stk Corsair Value S PC3200 brikker på 512 mb, og problemet er framleis det samme. Med begge i vil ikkje maskina starte opp. Med berre ei fungerer alt fint.

Begynner å bli rimelig oppgitt etterkvart..... :ermm:

Skrevet

Prøvd å boote opp med bare den ene brikken, sette spenningen (VDIMM, DDR-RAM voltage eller hva det nå kalles) til 2.8 V, slå av maskinen, sette inn brikke nr. 2 og så prøve en boot?

Hvis ikke, prøv det :)

F.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...