Gå til innhold

Radeon 9800 PRO/XT - Artifacts Løsning ?

Vargtass

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ser at forumet er fullt av folk som sliter med artifacts etter å ha flashet sitt Radeon 9800 PRO til XT. Noen har til og med akseptert en nedklokking :no:

Tenkte jeg skulle dele mine erfaringer om nettopp dette. Jeg slet også med artifacts, særlig i DOOM 3, selv med stock XT frekvenser (412/365). Byttet kjøler til Artic Silencer uten at dette hjalp særlig mye. Har siden den gang satt på en vannblokk på GPU, selv dette hjalp lite, kortet var fremdeles svært lite OC villig.

Etter å ha undersøkte kortet viste det seg at shimen rundt kjernen var ørlite grann høyere en selve kjernen (snakker her om max 0,5 mm). Dette gjorde selvføgelig at vannblokka ikke fikk ordentlig kontakt med kjernen. (så også på vannblokka at kontaktpunktene hadde vært shimen, og ikke kjernen da jeg tok den av.)

Tok defor en skarp kjøkkenkniv(!) og 'vippet ' shimen av kjernen. Satte på vannblokka igjen, og vips, kjernen kunne klokkes til 441 uten artifacts. Artifacts i spill er også helt borte.

Nå er nok ikke alle R9800 kortene helt like mht høyden på shimen, men mitt (Sapphire) var det svært lite lim mellom kjernen og shimen, enda stakk den opp over kjernen.

Tør våge den påstand at brorparten av R9800 eierne som sliter med artifacts kan bli kvitt dette ved å fjerne shimen på kortet. Se også på orginalkjøleren; den kommer med en liten nedsenkning akkurat over kjernen.

En par advarsler helt til slutt:

Garantien ryker (men det har den allerede gjort dersom org. kjøleren er tatt av..).

Det er potensielt meget farlig å fikle med kjernen, er man for hardhent kan man risikere at kortet 'tar kvelden' permanent.

Men, shimen min kom lett av, bruk eventuelt en hårføner på kjernen først (ikke til å slå,men varme opp.. ;)

Håper dette kan hjelpe noen.

Endret av roger_h99
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nettop derfor valgte jeg en vannblokk som gikk innenfor selve shimen, og fikk dermed 100% kontakt. Slapp dermed å ta av shimen, og klokker mitt 9800 pro til 470.

ac23335_base.jpg

Bilde av undersiden av AC vannblokk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...