Gå til innhold

Når jeg skal slå av PC'n i Win2k...


Anbefalte innlegg

Jeg bruker Win2000, og når jeg skal "shut down", så slår ikke maskina seg av automatisk. Jeg må vente til

det står "Windows is now ready to be shut down" (eller noe lignende). Hvis jeg nå trykker av/på-

knappen, skjer det ingenting. Så, for å få slått av

PC'n, må jeg holde inne av/på-knappen i ca. 4 sek.

Jeg husker at i Win98 slo den alltid av seg automatisk.

 

Finnes det noen løsning på dette?

 

Hilsen B.R.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke så mye bios som har skylda her (med mindre den aldri har oppført seg dah!) Mest sannsynlig er det en eller annen driver som henger og windows sitter og venter på en timeout som aldri kommer.

Typisk windows.

Dersom OSet ditt har begynnt med dette relativt nylig, tenk tilbake til hva du har installert eller oppgradert drivere til og fjern det - bare for å sjekke om det er der problemet er. Prøv så enten en nyere, eller eldre, driver.

Lenke til kommentar

Problemet har ikke startet nå nylig, det har vært der

helt siden jeg installerte Win2000. Det var som sagt

ikke et problem under Win98.

 

Det virker som om den er i ferd med å slå seg av

automatisk (jeg hører et klikk liksom), skjermen blir

svart i noen tiendeler av et sekund, og så kommer

skjermbildet med "Windows is now ready to be shut

down" opp.

 

Det er godt mulig det kan være noen BIOS-/power-

instillinger, men hva vet jeg ikke.

 

B.R.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt akkurat samme problemet, med et abit bp6 hovekort. Det som er problemet er at Win2k tror at hovedkortet ditt ikke støtter ACPI. ACPI brukes for å styre f.eks. nettopp å slå av pc'en automatisk. Nå er det litt vanskelig for meg å vite om hovedkortet ditt støtter ACPI, men jeg regner med det. Gjør følgende:

 

(punkt 1. bør bli gjort. Du kan godt hoppe over 2., men hvis maskinen henger seg etter at du har gjort punkt 3., må du gjøre punkt, og da i tillegg punkt 3. igjen. :smile:)

 

1. Sjekk at ACPI og APM er enable'a i bios. (kan godt hende at de kan være disable'a oxo, men for å være på den sikre siden.)

 

2. Flash bios'en til en nyere versjon. Sjekk gjerne om det er noen konfrontasjoner med din bios-versjon og win2k. Kan nesten garantere deg at det finnes diskusjoner rundt om kring der noen har tatt opp problemet med ditt hovedkort! Bare let litt...

 

3. Som jeg sa over her tror Win2k at hovedkortet ditt ikke støtter ACPI. Nå må du bare si til Win2k at det faktisk gjør det. (KAN hende du må flashe[oppgradere] bios for å få dette til...) Det du gjør er at du må installere win2k på nytt. Etter at "ms-dos versjonen av windows" er ferdig, og du har restarta, så må du passe på. Mens det står at win2k søker etter raid og scsi kontrollere, trykker du på F5. Trykk gjerne mange ganger, så du er sikker på at win2k har oppfatta det, men som jeg skrev, du skal trykke på F5, og ikke F6, som det står der. (F6 er for å installere scsi eller raid manuelt, hvis jeg ikke husker feil.) Da får du opp en liste. Her velger du ACPI -PC. (i stedet for acpi, så står det her hva forkortelsen står for...). Hvis du har et hovedkort (som jeg hadde) som kjører to (eller flere) prosessorer, så må du velge det øverste valget på lista, som er Multiprosessor Acpi-pc.

 

Bare spør igjen hvis det er noe du lurer på...

Lenke til kommentar

Jeg tror også det vil hjelpe å flashe bios, det hjalp for meg og det har vært løsningen for mange andre også..

 

Jeg husker ikke om jeg var nødt til å installere OSet på nytt, men han over virker ganske sikker på at du må det så det er nok riktig.

 

Selve BIOS oppdateringen er ikke noe spes. å bekymre seg over det eneste er:

 

- Ikke bruk ødelagte disketter

- Sørg for at du har skrudd på BIOS oppdatering(i BIOS)

- IKKE få strøm brudd

 

 

Mvh,

Roger

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Quote:


On 2001-11-08 09:49, Instigator skrev:

Jeg har hatt akkurat samme problemet, med et abit bp6 hovekort. Det som er problemet er at Win2k tror at hovedkortet ditt ikke støtter ACPI. ACPI brukes for å styre f.eks. nettopp å slå av pc'en automatisk. Nå er det litt vanskelig for meg å vite om hovedkortet ditt støtter ACPI, men jeg regner med det. Gjør følgende:


(punkt 1. bør bli gjort. Du kan godt hoppe over 2., men hvis maskinen henger seg etter at du har gjort punkt 3., må du gjøre punkt, og da i tillegg punkt 3. igjen. :smile:)


1. Sjekk at ACPI og APM er enable'a i bios. (kan godt hende at de kan være disable'a oxo, men for å være på den sikre siden.)


2. Flash bios'en til en nyere versjon. Sjekk gjerne om det er noen konfrontasjoner med din bios-versjon og win2k. Kan nesten garantere deg at det finnes diskusjoner rundt om kring der noen har tatt opp problemet med ditt hovedkort! Bare let litt...


3. Som jeg sa over her tror Win2k at hovedkortet ditt ikke støtter ACPI. Nå må du bare si til Win2k at det faktisk gjør det. (KAN hende du må flashe[oppgradere] bios for å få dette til...) Det du gjør er at du må installere win2k på nytt. Etter at "ms-dos versjonen av windows" er ferdig, og du har restarta, så må du passe på. Mens det står at win2k søker etter raid og scsi kontrollere, trykker du på F5. Trykk gjerne mange ganger, så du er sikker på at win2k har oppfatta det, men som jeg skrev, du skal trykke på F5, og ikke F6, som det står der. (F6 er for å installere scsi eller raid manuelt, hvis jeg ikke husker feil.) Da får du opp en liste. Her velger du ACPI -PC. (i stedet for acpi, så står det her hva forkortelsen står for...). Hvis du har et hovedkort (som jeg hadde) som kjører to (eller flere) prosessorer, så må du velge det øverste valget på lista, som er Multiprosessor Acpi-pc.


Bare spør igjen hvis det er noe du lurer på...


 

Hvis man har behov for å trykke både F5 og F6, har vi muligheter for det? Uten F6 finner installasjonen ikke disken som henger på ATA100 kontrollerkortet i PCI slotten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...