Gå til innhold

Hva er automatisk lukketid?


Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt Sony Cybershot P100.

 

1)

Jeg eksprimenterte med lengre lukketid i den manuelle modusen. Da jeg skrudde tilbake på den automatiske modusen var fortsatt lukketiden lang. (Skal ikke den automatiske modusen være upåvirket av endringer man gjør i den manuelle modusen??)

Hva er den fabrikerte lukketiden i automodusen? (Hvis det finnes noen standard lukketid...)

 

2)

Selv om jeg har satt lukketiden til det jeg tror er auto (40), er den ofte lang når jeg ikke bruker blits, slik at bildet gjerne blir ufokusert. Jeg vil gjerne også kunne ta fokuserte bilder uten blits. Må jeg virkelig velge raskere lukketid i den manuelle modusen, eller skal det funke å ta bra bilder uten blits også i automodusen?

 

Håper noen forsto dette, og at noen har noen bra svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du tar bilder i dårlig belysning, vil du måtte bruke lang lukkertid hvis du ikke vil skru opp lysfølsomheten (høyere isoverdi, mer støy) eller bruke blitz.

Dette vil den innebygde lysmåleren oppdage, og den vil gi lang lukkertid hvis det trengs.

 

Da er et stativ eneste utvei for å garantere skarpe bilder, hvis du skal ta bilder av bevegelige motiver er vel blitz strengt tatt nødvendig.

 

Mvh

Kjetil Høiby

Lenke til kommentar

ok.

j har vel forstått det nå etter å ha lest tidligere innlegg her på forumet.

 

men.

j kommer fortsatt ikke til å bruke stativ når jeg vil ta øyeblikksbilder innendørs i normal belysning.

 

derfor lurer jeg på.

går det virkelig ikke an å ta bra bilder i normal belysning innendørs uten blits?

er det noen som i slike omgivelser har en anbefalt innstilling når det gjelder lukketid/blenderåpning/EV +/-

 

eller.

er kanskje det beste å bruke blits men å justere blitsen ned?

 

yes.

håper fortsatt på svar : :w00t:

Lenke til kommentar

har selv p100

 

som nevnt vil lukkertiden økes i svakere lys (som vanlig innelys) i automodus, noe som gjør at håndholdte bilder kan bli noe uskarpe. Jeg synes likevel at jeg får til skarpe bilder i uten blits i innelys, men da av objekter som er bare i langsom bevegelse, helst i ro.

 

ellers har jeg god erfaring med å stille blitsen til "sl-modus" (trykk pil opp til "sl" står ved siden av blitstegnet). I manuell og halvmanuell (P-modus) synes jeg innebilder av ansikter har fordel av dempet blits.

 

Sølve

Endret av OperaUser
Lenke til kommentar
går det virkelig ikke an å ta bra bilder i normal belysning innendørs uten blits?

 

Hva som menes med normal belysning varierer enormt. I den nedre delen av skalaen må man ha et dyrt kamera med en dyr linse for å ta bilder på frihånd uten kunstig belysning. I bedre belysning som f.eks. kontorbelysning så burde det gå med ditt kamera.

 

Du kan ofte komme lang med å holde en plastbit eller papirbit foran blitzen. Det er lurt å eksperimentere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...