Gå til innhold

RAID og ytelse?


C.T.

Anbefalte innlegg

Sliter litt med å få oversikt over RAID. Har lest http://www.hardware.no/guider/raid/index2.html - men er litt usikker på den praktiske ytelsesforbedringen her.

 

Kan jeg f.eks. sette to raptorer i SATA RAID og få sinnsyk ytelse? Hvor mye vil ytelse øke? Dette er med tanke på dedikert diskplass for å f.eks. redigere video. Vil det f.eks. være helt unødvendig og sløsing av ressurser å sette de i RAID, og istedet sette to Hitachidisker i RAID istedet? - eller bedre å droppe RAID og ha en singel raptor?

 

Leste en gammel guide hvor det var nevnt mellom 30 og 60% forbedring - men dette har vel forbedret seg litt iløpet av to år eller?

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjører to Seagate 7200.7 120 gig disker i RAID 0 nå, er skuffa over ytelsen må jeg si, min erfaring etter det er at for vanlig databruk er to separate disker med sine egne partisjoner best tror jeg, så jeg tar å reformatere om ikke lenge. Tror at å ha OS på begynnelsen av den ene disken og swapfile på begynnelsen av den andre disken kan gi bedre ytelse enn å kjøre diskene i RAID 0, men det kan andre svare bedre på enn jeg. Men det kommer seff an på hva du bruker diskene dine til.

Endret av CannibalCorpse
Lenke til kommentar

Raid vil gi en liten ytelses forbedring, men vist du er en vanlig bruker(spillfanatiker) vil du ikke merke stort. Men for de som driver med litt bildereg, filmreg. og 3d animasjon vil de kunne merke litt mer ytelses forandringer. Dette vil du først og frems merke i lavere søke tid på disken.

 

 

Men dette bygger jo alt på hvordan du setter opp diskene i raid.

 

 

 

Alle nyere HK har vel akseptable kontrollere.

Lenke til kommentar
Raid vil gi en liten ytelses forbedring, men vist du er en vanlig bruker(spillfanatiker) vil du ikke merke stort. Men for de som driver med litt bildereg, filmreg. og 3d animasjon vil de kunne merke litt mer ytelses forandringer. Dette vil du først og frems merke i lavere søke tid på disken.

 

 

Men dette bygger jo alt på hvordan du setter opp diskene i raid.

 

 

 

Alle nyere HK har vel akseptable kontrollere.

Det er ikke riktig Powerade. For det første må jeg spesifisere HVILKEN raid-type det er snakk om her, og i dette tilfellet velger jeg og tro det er raid-0 på grunnlag av utsagnene dine. Det som ikke stemmer her er det du sier om søketiden. I et raid-0 system øker søketiden som et resultat at det er to disker dataene skal hentes ut ifra. Fordelene ligger vel heller i høyere overføringshasitighter siden flere disker tar seg av arbeidsmengden og avbelaster hverandre.

 

Kvalitet/ytelse varierer fra raid-kontroller til raid-kontroller, men man kan også tweake raid-array'et sitt ved å etc. finne seg frem til best stripe-size. Dette vil unasett ikke ha så mye å si, så mange lar d være.

Lenke til kommentar

Ja tenker på litt forskjellige ting, maskinen vil være en slags multimaskin som kommer til å stå litt som server, jobbe med store bilder i Photoshop og endel kopiering av filer etc.

 

Jeg tenker på RAID 0 - og ta regelmessig backup av viktige ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...