Gå til innhold

8 ms LCD-skjermer i september


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1: Jeg skjønte ingenting av det du skrev der. Hvorfor skal "vi regne 10ms for sort til hvit også"? Og resten av regnestykket ditt henger jeg ikke med på. Det er da ingen sammenheng mellom oppfriskingsfrekvens og responstid... :dontgetit:

Oppfrisking er noe som skjer med en bestemt hastighet. F.eks 100ganger per sekund (=100Hz = 10ms per syklus)

 

Responstid er hvor raskt fargen endrer seg fra det ene ytterpunktet på fargeskalaen til det andre ytterpunktet. Øivind Dale sier dette er ca 2ms for CRT-skjermer.

 

Når bildet oppdateres hvert 10. millisekund og det tar ca 2 ms for å endre fargen så må jo de siste 8 millisekundene før neste bilde kommer være en slags "holdetid" for den gitte fargen. Når holdetiden på 8ms er over så kommer neste oppfrisking og dermed neste syklus med 2ms med fargeendring og 8ms holdetid på fargen.

 

Det er altså en sammenheng mellom oppfriskingstid og responstid:

Oppfriskingstid = responstid + holdetid

Det er selvfølgelig ønskelig at skjermen reagerer så raskt at holdetiden på korrekt farge blir lengst mulig før neste bilde kommer.

 

Grunnen til at "vi må regne 10ms for sort til hvit også" er at bildet er avhengig av ny oppfrisking for å kunne endre fargen. Tenk deg at skjermen er helt sort i utgangspunktet og at skjermkortet sender signal om at en bestemt pixel skal være hvit. Da tar det et 2ms før den blir hvit, og så holdes hvitfargen i 8ms. Etter holdetiden sender skjermkortet ut ny oppfrisking og da får skjermen beskjed om å endre fargen i den pixelen til sort. Så tar det 2ms før pixelen blir sort og deretter 8ms holdetid på sort. Det tar altså 10ms for syklusen sort->hvit (inkl holdetid) og så 10ms for syklusen hvit->sort (inkl holdetid). Totalt sett 20ms for syklusen sort->hvit->sort inkludert holdetider.

Lenke til kommentar
Det er altså en sammenheng mellom oppfriskingstid og responstid:

Oppfriskingstid = responstid + holdetid

Ja, da forstår jeg hva du sier, men det blir jo feil. Likningen din må jo bli slik:

 

Holdetid = Oppfriskingstid - Responstid

 

Responstiden er satt; den kan ikke endres. Det kan derimot oppfriskingstiden. Holdetiden er bare et resultat av disse to andre verdiene. Men for å si det i klartekst: Man kan ikke regne ut oppfriskingstid ved å si at man har en bestemt holdetid. Man kan si at man må ha en bestemt oppfriskingstid for å oppnå en bestemt holdetid, men ikke motsatt.

 

Du kan ikke sette holdetiden noen steder, bare oppfriskingstid (i form av Hz). Hvis du setter Hz på skjermen til 100, får du oppfriskingstid på 10 ms, og med 2 ms responstid, får du 8 ms holdetid. Hvis du setter Hz til 85, får du oppfriskingstid på 11,7 ms, og med 2 ms responstid får du 9,7 ms holdetid. Du kan ikke sette holdetid, og se hva slags Hz du får...

 

La meg ta et eksempel fra elektronikkens verden. Der har du formelen:

 

Effekt = Strøm * Spenning

 

En venn av meg mente at man kunne skru opp spenningen, og så brukte kretsen mindre strøm, og leverte fremdeles samme effekt. Men man kan ikke regulere strømmen på denne måten. Hva skjer hvis du skrur opp spenningen på en liten lyspære? Jo, den lyser kraftigere (altså høyere effekt), hvilket vil si at strømmen er den samme. Strømmen bestemmes av andre ting, dvs. den elektriske motstanden i kretsen. Du kan selvfølgelig øke motstanden og spenningen og oppnå samme effekt fordi strømmen da blir lavere, men du justerer ikke bare strømmen helt uten videre...

 

Uten at det er en direkte sammenheng mellom likningene her, er poenget mitt det at ikke alle deler i en likning kan justeres. Noen er faste eller bestemt av andre ting.

 

Og så forstår jeg ikke hvorfor du tar med sort->hvit->sort med i bildet her. Hva har det med saken å gjøre? Man kan ikke bruke en sort->hvit->sort syklus til å beregne Hz med, det er motsatt. Man vite Hz for å beregne sort->hvit->sort syklus.

 

Og når du sier at LCD skjermer har 8 ms sort->hvit->sort syklus, så tar du alvorlig feil. Det er responstiden bare. Du kan ikke bruke denne tiden til å beregne "hastigheten" på skjermen, målt i Hz, for de har ingenting med hverandre å gjøre.

 

Himmel, nå har jeg skrivd mye... :wow:;)

Lenke til kommentar
Det er altså en sammenheng mellom oppfriskingstid og responstid:

Oppfriskingstid = responstid + holdetid

Ja, da forstår jeg hva du sier, men det blir jo feil. Likningen din må jo bli slik:

 

Holdetid = Oppfriskingstid - Responstid

 

Responstiden er satt; den kan ikke endres. Det kan derimot oppfriskingstiden. Holdetiden er bare et resultat av disse to andre verdiene. Men for å si det i klartekst: Man kan ikke regne ut oppfriskingstid ved å si at man har en bestemt holdetid. Man kan si at man må ha en bestemt oppfriskingstid for å oppnå en bestemt holdetid, men ikke motsatt.

Joda, du har helt rett i det. Ligningen er egentlig nøyaktig den samme (bare snudd i en litt mer logisk rekkefølge).

 

La meg ta et eksempel fra elektronikkens verden. Der har du formelen:

 

Effekt = Strøm * Spenning

 

En venn av meg mente at man kunne skru opp spenningen, og så brukte kretsen mindre strøm, og leverte fremdeles samme effekt. Men man kan ikke regulere strømmen på denne måten. Hva skjer hvis du skrur opp spenningen på en liten lyspære? Jo, den lyser kraftigere (altså høyere effekt), hvilket vil si at strømmen er den samme. Strømmen bestemmes av andre ting, dvs. den elektriske motstanden i kretsen. Du kan selvfølgelig øke motstanden og spenningen og oppnå samme effekt fordi strømmen da blir lavere, men du justerer ikke bare strømmen helt uten videre...

Jeg fant noe å plukke på: Dette stemmer ikke. Hvis man øker spenninga til en lyspære så vil både effekt og strøm øke. Hvis man f.eks dobler spenninga så dobles også strømmen. Motstanden er fast og ligninga U=R*I må være i balanse:

1V = 1Ohm * 1A

2V = 1Ohm * 2A

 

Effekten er: P=U*I

1W = 1V * 1A

4W = 2V * 2A

Altså 4 ganger så høy som før doblinga av spenninga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...