Gå til innhold

lurer på mye...S-video/composite (PC-TV)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Dette spm. er sikkert stilt 100 ganger før, men det jeg leste forklarte egentlig ikke det jeg lurer på...

 

Hvor dårlig blir bildekvaliteten hvis jeg kobler S-video fra laptop til en "billig"-TV (ca 3000,-) tenkte å kjøpe en scart med s-video tilkobling, men jeg syns det er SVINDYRT med 180,-NOK for en scartkontakt, og siden dette kun er til lek så vet jeg ikke om det er verdt det....

 

-Funker det å se film via s-video?

 

(så på et koblingsskjema for scartkontakt, det er kanskje litt å spare ved å gjøre det selv, men med mine "ti tommeltotter"..... :D )

 

Finns det overgang fra S-video til Composite ? blir det full kræsj det kanskje ?!

 

(er ikke så alt for mange scartuttak på tv'n skjønner dere...)

 

Tips mottas med stor takk!

 

-Kjetil

Endret av Gunnesmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du drar en vanlig S-video-kabel mellom PC og TV, blir resultatet det samme som om du drar en S-video-Scart-kabel (forutsatt at kvaliteten på ledningen er den samme).

 

Overgang fra S-video til kompositt vil degradere signalet, ettersom kompositt er en dårligere overføringsform enn s-video.

 

Funker det å se film via s-video?

Ja. Dette blir det beste valget, ettersom skjermkortet ditt kun har kompositt- og s-video-utganger.

 

Kan forøvrig vise til disse artiklene:

 

Koble PC til TV

Tilkoblingsguide - Inn/Utganger

Tilkoblingsguide - Kabler

Lenke til kommentar

Som sedsberg sier, så er Biltema et flott sted å kjøpe billige kabler. Spørsmålet er hva du egentlig trenger. Hvis du har en billig TV så støtter antakelig den ikke s-video og da trenger du en adapter i tillegg.

 

Når det gjelder bildekvalitet, så er det forskjell på s-video og kompositt. Men det kommer mye an på TV hvor stor forskjellen blir i praksis.

 

PC på TV funker greit til film og tildels spill, men ikke til Windows (p.g.a. for dårlig oppløsning).

Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar!

 

Behovet er nok ikke så stort, men det kan være greit og få sett filmer med bra kvalitet på tv'n fremfor på datan...

 

Det er ikke s-video på tv'n, så da må jeg vel ha en scartkontakt med tilkobling for

s-video....

(da må jeg bare finne en biltemabutikk)

Lenke til kommentar
Det er ikke s-video på tv'n, så da må jeg vel ha en scartkontakt med tilkobling for

s-video....

Hvis du ikke har s-videokontakt på TV, så må du sjekke om den støtter s-video på scart. Når du sier at du har billig TV og den ikke har separat s-videokontakt, vil jeg tippe at det er ca 95% sjanse for at den ikke støtter s-video på scart. Derfor trenger du sansynligvis en "s-video til kompositt"-adapter i tillegg.

Lenke til kommentar
Det er ikke s-video på tv'n, så da må jeg vel ha en scartkontakt med tilkobling for

s-video....

Hvis du ikke har s-videokontakt på TV, så må du sjekke om den støtter s-video på scart. Når du sier at du har billig TV og den ikke har separat s-videokontakt, vil jeg tippe at det er ca 95% sjanse for at den ikke støtter s-video på scart. Derfor trenger du sansynligvis en "s-video til kompositt"-adapter i tillegg.

 

Hei igjen!

 

Det ser ut til Mr D har rett, på min Philips-TV står det følgende om scart-

tilkoblingene:

 

EXT1: audio/video inn/ut og RGB inngang

EXT2: audio/video inn/ut og S-VHS inngang

 

Da lurer jeg på hvordan dette s-video til kompositt adapteret ser t jeg, så jeg vet hva jeg skal se etter...

Endret av Gunnesmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...