Gå til innhold

hvordan partisjonerer man i winXP?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvordan partisjonerer man i winXP? uten å bruke programmer som partision(?) magic 8. har leste om hvordan man kormmer inn i diskbehandling men hva skal jeg gjøre der inne? fatter ikke helt det...

Hvis det er en disk du ikke skal ha operativsystemet på så kan du enkelt gå inn i kontrollpanel->administrative verktøy->Datamaskinbehandling->Diskbehandling

 

Her kan du opprette partisjoner og slette de igjen akkurat som det passer deg, og formatere partisjonene ;)

 

Sveinl.

Lenke til kommentar

I Diskbehandlin så ser du navnet på de forskjellige lagringskomponentene øverst i høyre rute og under finner du det samme med grafisk oppsett!

 

Finn der navnet til den HDDen du vil formatere står høyreklikk på ruten! Der skal det stå!

 

Edit: Det går imidlertid ikke ann å partisjonere her hvis HDDen har innhold (tror jeg), med Partition Magic derimot går dette ann!

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

ok, tror jeg begynner å fatte. Så når man trykker formater så skal det gå ann å velge sånn at man kan dele hardisken. og hvor stor den delte disken skal være. eller tar jeg helt feil nå? så når man har delt den så er det bare å flytte windows mappa over til den andre disken hvor jeg skal ha den. eller er jeg helt på jordet nå?

 

EDIT: pcen er helt ny når dette skal gjøres!

Endret av Kissa4ever
Lenke til kommentar

Så når man trykker formater så skal det gå ann å velge sånn at man kan dele hardisken. ---> Nei, tror da ikke det...

 

Så når man har delt den så er det bare å flytte windows mappa over til den andre disken hvor jeg skal ha den ---> Det går vel ikke ann å flytte Windows mappa...

Lenke til kommentar
det er bare en disk. som jeg skal dele i to. En del til windows(ca 5-10gb) og den andre til diverse. skal ikke ha to disker. bare dele en i to deler.

Den delinga må du nok gjøre før du legger inn windows, har du først formatert hele disken i ett så kan du ikke dele den etterpå uten Partion Magic eller annet 3.parts programvare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...