Gå til innhold

Nye disker, OK oppsett?

Roncon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver å kjøper inn deler jeg håper skal bli en kongePC. Nå er tiden kommet til harddisker og her ble jeg i tvil.

Tenkte meg en WD Raptor 73 GB som OS disk, mange her anbefaler det.

Så 2 stk Hitachi Deskstar 7k250 250GB i RAID 1. Kjøper dem så stor at jeg kan safe filene mine.

Er dette er fornuftig oppsett på diskene ? , ønsker en ”ekspertuttalelse” før jeg svir av så mye på disker.

Ser Hitachi kommer godt ut i tester men har ingen erfaring med de selv.

Andre forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du oppnår kun bedre sikkerhet med en ekstern disk om du:

- Tar backup veldig ofte

- Tar med deg disken til et annet sted enn den andre maskina.

For alt untatt brann, strømsjokk, vann, etc. (e.g. stedsavhengige skader), så er R1 bedre, iom at du har en konstant duplisering av dataene.

Skrevet
Du oppnår kun bedre sikkerhet med en ekstern disk om du:

- Tar backup veldig ofte

- Tar med deg disken til et annet sted enn den andre maskina.

For alt untatt brann, strømsjokk, vann, etc. (e.g. stedsavhengige skader), så er R1 bedre, iom at du har en konstant duplisering av dataene.

Du glemte en ting. Tenk deg at en dårlig/ødelagt PSU crasher raidet, da mister du alt. Dersom du har en ekstern disk vil dette ikke skje. Synkronisering med ekstern disk kan gjøres hver dag. Ekstern disk plasseres selvsagt i ditt brannsikre hvelv :)

Skrevet
Du glemte en ting. Tenk deg at en dårlig/ødelagt PSU crasher raidet, da mister du alt. Dersom du har en ekstern disk vil dette ikke skje. Synkronisering med ekstern disk kan gjøres hver dag. Ekstern disk plasseres selvsagt i ditt brannsikre hvelv :)

Da kjøper du heller ny PSU som ikke sier

PANG!

Skrevet

Såehhhh... Du mener at PSU og strømsjokk er to uavhengige hendelser?

Du har rett i at et PSU-kræsj kan tenkes å kræsje raidet, men det er relativt lite sannsynlig. (Jeg har uansett dekket det med "stedsavhengige skader"-klausulen min) ;)

Spørsmålet er egentlig hva som er best i praksis.

Selv liker jeg distribuert backup i sanntid til geografiske atskilte systemer, men det er kanskje litt mye å forlange. :)

Skrevet
Såehhhh... Du mener at PSU og strømsjokk er to uavhengige hendelser?

Du har rett i at et PSU-kræsj kan tenkes å kræsje raidet, men det er relativt lite sannsynlig. (Jeg har uansett dekket det med "stedsavhengige skader"-klausulen min) ;)

Spørsmålet er egentlig hva som er best i praksis.

Selv liker jeg distribuert backup i sanntid til geografiske atskilte systemer, men det er kanskje litt mye å forlange. :)

Jeg stoler aldri på backup-løsninger montert i samme kabinett. Data kopieres alltid til annen maskin. Viktige data kopieres over til DVD-R og lagres på annet geografisk sted. Ganske utrolig at mange forskere/musikere drar rundt med alt sitt arbeid på en laptop uten backupløsninger.

Skrevet

Jeg tror kanskje vi får mer ut av diskusjonen om vi skiller litt på datasikkerhet og backup.

Backup tolker jeg som ikke-sanntids replikering av data (og her er jeg helt enig med deg at man tar med seg backup-mediet et annet sted enn primær-mediet).

Datasikkerhet er et rimelig mye videre fenomen, men i denne sammenhengen så er det backup vs. sanntids-sikring av data vi snakker om. Hva man bør velge mellom av

- Raid 1

- Singel disk + flyttbart medium

kommer helt an på hva slags sikring man ønsker. Jeg tror ikke sjansen for at huset brenner ned/elva flommer over/lynet slår ned (BTW: jeg bruker en UPS, så denne tar jo unna for en del av dette, give or take maskin-interne problemer, som du nevnte) er veldig store, så jeg kjører Raid 5 på alt mitt. Dette med unntak av data jeg ikke kan replikere "lett", så som bilder tatt med digitalkamera, dokumenter etc, som jeg i tillegg brenner ut og tar med på jobben.

Skrevet
Jeg tror kanskje vi får mer ut av diskusjonen om vi skiller litt på datasikkerhet og backup.

Backup tolker jeg som ikke-sanntids replikering av data (og her er jeg helt enig med deg at man tar med seg backup-mediet et annet sted enn primær-mediet).

Datasikkerhet er et rimelig mye videre fenomen, men i denne sammenhengen så er det backup vs. sanntids-sikring av data vi snakker om. Hva man bør velge mellom av

- Raid 1

- Singel disk + flyttbart medium

kommer helt an på hva slags sikring man ønsker. Jeg tror ikke sjansen for at huset brenner ned/elva flommer over/lynet slår ned (BTW: jeg bruker en UPS, så denne tar jo unna for en del av dette, give or take maskin-interne problemer, som du nevnte) er veldig store, så jeg kjører Raid 5 på alt mitt. Dette med unntak av data jeg ikke kan replikere "lett", så som bilder tatt med digitalkamera, dokumenter etc, som jeg i tillegg brenner ut og tar med på jobben.

Jeg kjører bare et raid0 i hovedmaskinen min. De er montert på en highpoint-kontroller, en kontroller som jeg ikke har så altfor stor tillit til. Av den grunn er all informasjon replikert på serveren min der jeg kjører raid5 med 3ware-kontroller. Jeg er enig i at raid1 tilbyr ekstra sikkerhet = sanntidssikring. Men uten ekstra backup ville jeg ikke sovet godt om natten :)

Hva blir konklusjonen: Kjøre 2x250 GB i raid1 og ta ekstra backup av verdifulle data? Blir jo en dyrere løsning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...