Gå til innhold

lagring av redigert ftp-fil


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg kjører Mandrake Community Edition 10.0.

 

Jeg leier et web hotel med ftp tilgang. Det går fint an å åpne filer i f.eks. Kate editor rett fra ftp, men problemet er når jeg skal lagre endringer, så kommer det beskjed om at jeg ikke har tilgang til å lagre filen.

 

Er det noen som har tips på hvorfor dette skjer ? Blir ikke brukernavn og passord sendt med ftp-lagringen ?

Er det noen som vet om noe annet program som har mulighet for å editere ftp filer direkte ?

 

UFF... Fryktelig dårlig formulert noen av dette. Spør hvis dere ikke helt skjønner hva jeg mener.

 

/Kakkle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm...

 

Jeg tenkte på å åpne ftp filen fra tekstprogrammet, editere den, og lagre den igjen på ftp, uten å gå omveien å lagre den lokalt først, for så å laste den opp med en ftp klient.

 

Er dette mulig i g-Ftp. Forsøkte litt kjapt nettopp nå, og høyrekikket på en fil på serveren, og valgte rediger, men det virket som om fila ble lagret i lokalt en plass, under et annet navn. Fikk ihvertfall beskjed om at filen ikke fantes lengre da jeg prøvde å lagre endringene. Er det noen innstillinger ?

 

/Kakkle

Lenke til kommentar

Får fint til å åpne den, men det er lagring av filen som er problemet:

 

1 Åpner ftp folder tree i f.eks Kate

2 Navigerer meg fram til den filen jeg vil redigere

3 klikker på filen slik at den vises i tekstområdet.

4 gjør endringene i filen.

5 Lagrer direkte til ftp, ved å trykke på save knappen

 

Det er i punkt 5 det er problem. Får en feilmelding om at jeg ikke har rettigheter.

 

Derfor lurer jeg på om det finnes noen programmer som kan åpne filer fra ftp, redigere dem, og lagre dem igjen, uten å lagre lokalt først.

 

/Kakkle

Lenke til kommentar

Har prøvd å lagre filen lokalt først, og laste den opp med ftp klient (KBear, gFtp) etterpå. Det går helt fint. Problemet oppstår ikke bare i Kate editor, men også Bluefish og Quanta, f.eks. Merkelig egentlig. Mener å huske at det fungerte helt fint da jeg kjørte Suse8.1 for et års tid siden.

 

Mulig det hjelper å oppgradere KDE til 3.3.

 

Er det ingen som har hatt samme problem ? Hmm... Kan være min uvitenhet som åsså spiller meg et puss her... Har lett etter innstillinger i de forskjellige programmene, men har ikke funnet noe.

 

/Kakkle

Lenke til kommentar

Jeg bruker KDE 3.2, her funker det fint å lagre rett på min egen server.

Jeg, som Terrasque, lurer litt på om du ikke åpner som anonym bruker, men regner med at du måtte skrive bruker og passord for å få tilgang til fila.

Eventuellt kan det ha noe med ftp passive og active mode, jeg har ingenting som hindrer active mode med min egen server, mulig du trenger passive.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...