Gå til innhold

GTK warning _


Anbefalte innlegg

Etter å ha gjennomført en oppgradering av suse 9.1 med "apt-get dist-upgrade"

fikk jeg problemer med å kjøre synaptic. Oppgraderingen avinstallerte bl.a mange av progremmene mine f.eks Xmms, den oppgraderte synaptic og det ble installert pakke( r) med navn gtk (vet ikke om jeg hadde versjoner av denne fra før).

 

Når jeg klikker på synaptic i menyen skjer ingenting, når jeg skriver synaptic i root-konsollet, får jeg denne feilmeldinga

(synaptic:9938): Gtk-WARNING **: cannot open display:
(nummeret varierer fra gang til gang)

 

Har søkt litt på nettet, men finner ingenting

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter å ha gjennomført en oppgradering av suse 9.1 med "apt-get dist-upgrade"

fikk jeg problemer med å kjøre synaptic. Oppgraderingen avinstallerte bl.a mange av progremmene mine f.eks Xmms, den oppgraderte synaptic og det ble installert pakke( r) med navn gtk (vet ikke om jeg hadde versjoner av denne fra før).

 

Når jeg klikker på synaptic i menyen skjer ingenting, når jeg skriver synaptic i root-konsollet, får jeg denne feilmeldinga

(synaptic:9938): Gtk-WARNING **: cannot open display:
(nummeret varierer fra gang til gang)

 

Har søkt litt på nettet, men finner ingenting

Hvis x-klienten eies av en annen bruker vil du få problemer med å åpne vinduer som ikke eies av denne brukeren med mindre du har gitt tillatelse til det. Programmet xhost kan brukes til dette.

 

xhost +peanut

gir alle forbindelser fra peanut tillatelse til å (mis)bruke x-serveren

Lenke til kommentar
Nå har jeg reinstallert skjermkort-driveren, +noe andre saker som er litt relatert til grafikk og kde.

Når får jeg følgende feilmelding for synaptic

Xlib: connection to ":0.0" refused by server

Xlib: Invalid MIT-MAGIC-COOKIE-1 key

Problemet er fortsatt det samme: Brukeren har ikke tilgang til X. Dette kan løses via xhost eller så can du bruke en "magic cookie". Jeg husker ikke helt kommandoen for sistnevnte, men tror det var xauth. Du må altså finne en (lang) hexstreng med denne kommandoen hos den brukeren du ønsker skal få tilgang. Deretter er du nødt til å legge denne hexstrengen til xauth til brukeren som eier x-sesjonen. (det skal være greit å lete seg frem på google nå)

Lenke til kommentar

Uansett hva jeg skriver med xhost så får jeg "unable to open display",

 

Etter denne oppgraderingen som jeg gjorde, har ikke 3d-driverne mine virket heller.

Jeg kommer ikke inn på grafikk-instillingene fordi jeg ikke har XFREE86.

Hvordan får jeg til 3d med xorg? Tror det har virket før.

OPPDATERING: 3d virker igjen, jeg hadde ikke restartet etter installasjonen av xorg

 

Begynner å gå litt lei dette, er det mulig å automatisk installere alle pakker som er standard med apt-get?

Slik at jeg igjen kan få et system som virker som det skal. Når jeg oppdaterer nå får jeg bare oppgradert eksisterende pakker.

 

Har tenkt på en ting til, synaptic virket 100% før jeg oppdaterte den, er det mulig å installere den gamle igjen? Klarte å gjøre slikt med synaptic før, men det går jo ikke siden synaptic ikke virker.

Endret av Styggentorsken
Lenke til kommentar

Styggentorsken: Jeg vet ærlig talt alt for lite om autentisering mht. X og maskinvaren til å kunne utdype noe mer, så det kan jeg ikke svare på. Angående grafikkdriverne dine skriver du ikke engang hva slags grafikkort du har eller driver du (prøver) å bruke. Men husk på at mange installeringsskript tar forbehold om at du bruker XFree86, og derfor genererer filen /etc/X11/XF86Config(-4), mens konfigurasjonsfilen din heter x.org. Først og fremst kan du prøve å gi konfigurasjonsfilen et nytt navn. For eksempel hvis skriptet som satte opp konfigurasjonsfilen lagret innstillingene i /etc/X11/XF86Config:

 

mv /etc/X11/XF86Config /etc/X11/x.org # erstatt den "gamle" konfigurasjonsfilen
# Du er nødt til å være root for å utføre denne operasjonen

Deretter dreper du X-serveren med ctrl+alt+backspace. Ikke bli overrasket om noe går galt og du blir ønsket velkommen med en svart skjerm...

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg tør å prøve på det, jeg kan nok litt for lite om linux ennå.

driverne fungerer fin nå da (nvidia geforce 4 ti 4200)

Slik det ser ut nå er det bare synaptic og skjermbeskytterne som ikke virker.

 

Jer tror jeg bare skal klare meg uten synaptic en stund og håpe at det ordner seg ved neste oppdatering.

Lenke til kommentar
Tror ikke jeg tør å prøve på det, jeg kan nok litt for lite om linux ennå.

driverne fungerer fin nå da (nvidia geforce 4 ti 4200)

Slik det ser ut nå er det bare synaptic og skjermbeskytterne som ikke virker.

 

Jer tror jeg bare skal klare meg uten synaptic en stund og håpe at det ordner seg ved neste oppdatering.

Men fungerer 3d? Hvor høy fps får du i glxgears?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...