Gå til innhold

Utfasing av AMD socket A, tidsperspektiv?


Nettulf

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vurderer å bytte ut flere prosessorer på noen socket A hovedkort, og ser at både pris og tilgjengelighet på en del prosessorer er i ferd med å endre seg.

 

Flere modeller finner jeg ikke lengre, og prisene på flere av de har også gått opp.

 

Finner ikke XP2600+ Througbred(266 Buss) og XP 3000+ Barton(400 buss), så de flere steder for bare kort tid siden.

Og de som ligger rundt XP3000+ har økt i pris med en del.

 

Tyder dette på at de er i ferd med å fases ut, eller er det bare et tilfeldig sving i markedet?

Kunne tenke meg å vente for å se om prisen gikk ned igjen, men hvis det er fare for at de forsvinner får jeg kjøpe nå.

 

Noen som vet hvordan planene er?

 

Gidder ikke bytte til et nytt socket 754 hovedkort og Athlon 64 prosessor nå, den sokkelen forsvinner vel kjapt.

 

Nettulf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har forstått det slik at XP3200+ er den kraftigste som vil komme på Socket A.

Og siden XP3000+ ser ut til å være utgått allerede, er jeg redd for at denne siste også vil forsvinne snart.

Og da må jeg bytte hele greiene hvis jeg skal oppgradere.....

 

Ingen som vet noe om hvordan tilgangen på Socket A prosessorer vil være fremover?

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Om du skal oppgradere prosessor på et socket-A hovedkort, vil jeg anbefale XP-Mobile 2400+ 35w på ITButikken til kr. 836,-

 

Det er et meget godt kjøp, oppmot å kjøpe en XP 3200+ 2.2GHz 400MHz FSB til over 1500 spenn...

 

Den klokker også meget godt, min kjører jeg nå på 2.2 GHz @ 1.65v og tempen ligger på 44 grader... Dette er med en røten Taisol kjøler beregnet på XP 2200+ -> :cool:

 

Klarer å kjøre den på 12.5 x 200 @ 1.75v og noenogfemti grader, men er overbevist om at den klarer høyere frekvenser, må bare foreta en "pin-mod" først for å kunne stille mp høyere... ;)

Lenke til kommentar

Socket A fases ikke ut med de første årene .

Ny prosessor serie for den derimot (sempron) medfører i værste fall at hk må ha bios støtte/oppdatering for de.

Sempron på socket A , skal konkurrere med P4 celeron markedet .

Samtidig er det kuttet produksjon av de laveste athlon xp prosessorene.

Athlon XP 2800+, 3000+ and 3200+ er fremdeles i produksjon .

(samt Athlon xp mobile)

Duron prosessor socket A cpu'er vil forsvinne til fordel for semproner.

 

Diskutert her:

http://forums.amd.com/index.php?showtopic=22612

Lenke til kommentar

Så da kan jeg anta at 2800+, 3000+ og 3200+ blir lagervare en stund igjen fremover da.

Men 3000+ finnes bare i en butikk i prisguiden, så det ser ikke lovende ut?

 

Og de eldre Througbred som gikk opp til 2600+ på 266buss kan jeg regne med er snart borte?

Finner ikke Througbred 2600+ lengre, noen som vet om et sted de har, forresten?

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Sempron socket A er dårligere enn xp Barton.

Kjernen er basert på t-bred og den har 256k L2 cache og 333mhz fsb.

Det er arvtageren til Duron og skal konkurrere i lavbusjeddts segmentet med P4 Celeron som sagt.

 

På Socket 754 er Sempron med disablet 64bits støtte

samme reduserte L2 cache som for socket A .

 

...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...