Gå til innhold

Ustabile møkka maskin.


godspeed

Anbefalte innlegg

Etter et par år som en stabil pc fant pc'en min ut at den skulle begynne å slå seg av i hytt og pine. Eneste bevis på at pc'en nylig hadde vært i live var et blinkende power lys på kabinettet.

For å få på pc'en igjen må strømmen kobles ut til blinkinga slutter for så å plugge strømmen tilbake og slå på pc'en igjen. Da virker alt perfekt. Ivertfall mellom et kvarter og to timer før neste gang den slår seg av.

 

Har prøvd å koble ut hdd, pci kort, ram, forskjellige instillinger i bios, sjekket temp på cpu, ikke starte o.s. osv osv men til ingen nytte. Slår seg av uansett.... :no:

 

Kan nevne at maskinen min består av Asus A7V 133 h.k., 1,3 athlon, 512 sdram + div kort.

Takknemlig for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Hva er det du/dere gjør med PC'n når dette skjer?

Spiller?

Jeg søkte akkurat litt på nettet.. og det eneste jeg fant vedrørende de symptomene du beskriver *kan* tyde på ett "gåent" skjermkort..

Er det noen "beep" (lyd fra evt. intern høyttaler) når dette skjer?

Lenke til kommentar

Dette hørest kanskje VELDIG rart ut, men prøv å bytt tastatur! :hmm:

Min nye pc hadde akkurat samme symptomene som din pc, og da jeg TILFELDIGVIS hadde et annet tastatur slo den seg ikke av lenger. (da den hadde slått seg at måtte slå av og på strømmen bak på strømforsyningen for at den sku slå seg på igjen)

 

Bare et forslag. Verdt et forsøk :D

Lenke til kommentar
Hva er det du/dere gjør med PC'n når dette skjer?

Spiller?

Jeg søkte akkurat litt på nettet.. og det eneste jeg fant vedrørende de symptomene du beskriver *kan* tyde på ett "gåent" skjermkort..

Er det noen "beep" (lyd fra evt. intern høyttaler) når dette skjer?

Hei og takk for svar!

Uansett hva jeg gjør så slår maskinen seg av. Startet kun bios en gang og selv da slo maskinen seg av. Så dette utelukker de fleste software problem.

Er ikke noe lyd. Kun blinking fra power lyset.

 

Skal prøve med et annet skjermkort om problemet fortsetter...

Lenke til kommentar
Dette hørest kanskje VELDIG rart ut, men prøv å bytt tastatur!  :hmm:

Min nye pc hadde akkurat samme symptomene som din pc, og da jeg TILFELDIGVIS hadde et annet tastatur slo den seg ikke av lenger.  (da den hadde slått seg at måtte slå av og på strømmen bak på strømforsyningen for at den sku slå seg på igjen)

 

Bare et forslag. Verdt et forsøk  :D

Sitter og skriver på et annet tastatur nå. :)

 

Skal gi beskjed om dette virker...

Lenke til kommentar

Er pc'n inaktiv når den tryner? Det at power-led blinker tyder på no dvalemodus eller ventemodus eller no sånt crap. Hvis bios ikke har på strømsparing og OS har (eller omvendt) så vil du kunne få problemer med å "vekke" pc'en igjen og da er eneste måten å komme inn igjen å nappe strømkabelen og starte på nytt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Er pc'n inaktiv når den tryner? Det at power-led blinker tyder på no dvalemodus eller ventemodus eller no sånt crap. Hvis bios ikke har på strømsparing og OS har (eller omvendt) så vil du kunne få problemer med å "vekke" pc'en igjen og da er eneste måten å komme inn igjen å nappe strømkabelen og starte på nytt.

Tror jeg heller mot denne teorien jeg også..

Mener jeg hadde samme problem på en annen (eldre) PC..ifb. at jeg skulle teste ut dvalemodus...

Den gikk i dvale ja, men ikke mulig å starte uten "kaldstart"..

Ting som tyder på at det er noen som ved ett uhell enten har "tuklet" i Bios eller Win?? mht. "Power save"...

Lenke til kommentar
Er pc'n inaktiv når den tryner? Det at power-led blinker tyder på no dvalemodus eller ventemodus eller no sånt crap. Hvis bios ikke har på strømsparing og OS har (eller omvendt) så vil du kunne få problemer med å "vekke" pc'en igjen og da er eneste måten å komme inn igjen å nappe strømkabelen og starte på nytt.

Pc'en slår seg av uansett hva jeg gjør.. Slår seg av under spill, mens jeg hører musikk, gjør lekser, gjør ingenting, slår seg av uansett.. :cry:

 

Mitt siste forsøk har vært å koble alt ut. Eneste som va igjen var hovedkort, cpu og strømforsyning. Klikket til og med da!

 

Skal teste med annen strømforsyning nå. Slår den seg av da tror jeg ett nytt hovedkort, prosessor og ram snart er under bestilling....

Lenke til kommentar
Eg må prøve meg:

 

I windows er det en sånn funksjon som gjør at når maskinen henger, så restarter den med en gang. Hvis du slår av denne funksjonen så vil du kanskje få opp en blåskjerm der det kanskje står at en driver tuller seg..

 

Verdt et forsøk?

Tror ikke dette er problemet iom maskinen slår seg av uansett om Windows er startet eller ikke...

Lenke til kommentar
Det er godt mulig at det er strømforsyninga.

Hadde samme problemet ei god stund sjølve, så bestilte eg ny strømforsyning, og siden det har den funka heilt fint :D

Etter mye stress, testing, bytting av deler o.l. har jeg nå fått inn en annen strømforsyning. Og dermed virker pc'en min helt perfekt igjen :thumbs: Så da var det bare den HEL#¤:realmad: #¤% strømforsyningen som var ødelagt hele tiden...

 

Takk for all hjelp! :thumbup:

 

Btw, hvor lenge holder en 250 Watts gammel strømforsyning på en 1,3 Athlon med 2 hdd, 2 cdrom, GF3 ti200 + div pci kort? Den andre som røk var en 300 Watt PSU fra Chieftec.. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...