Gå til innhold

Trening til gutt 14 :P


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ved vektøvelser: Bruk vekter som veier mye og løft heller færre ganger.

 

Pass på å få i deg mye proteiner, karbohydrater og faktisk fett.

Tunge vekter få reps og få sett gir kun større muskler, ikke styrke.

Er du ute etter styrke anbefales mange sett, rep og lettere vekter.

 

Ja, det er også viktig å få i seg fett.

Sunt fett, that is. Tran anbefales.

Musklene blir også mer langstrakte med mange reps og få kg på vektene. De blir m.a.o ikke større av flere kg, de blir høyere, men også kortere.

Endret av superseven
Lenke til kommentar
Begynn og jogg

Jeg har ødelagt meg selv på det. Og kun i løpet av et halvt år. Jogget for mye på hardt underlag. :(

 

ATi-Radeon: Her er det snakk om muskulatur og beinbygning, den er IKKE utvokst i en alder av 14-15. :)

MAn slutter ikke å vokse i høyden før man er 18, og når man har sluttet å vokse i høyden vil man fortsette å bli kraftigere til man blir ca 20 år +-.

Lenke til kommentar
Tunge vekter få reps og få sett gir kun større muskler, ikke styrke.

Er du ute etter styrke anbefales mange sett, rep og lettere vekter.

 

Ja, det er også viktig å få i seg fett.

Sunt fett, that is. Tran anbefales.

*Sukk* er alltid noen som skal spre disse usannhetene om hvordan man blir sterk, og det rare er at de som sier at man blir sterk av mange repitisjoner og lette vekter vanligvis er rimelig uerfarne vektløftere og slettens ikke noe sterk.

Der jeg trener er der en god del sterke folk, og kun en av dem trener med mer enn 6 reps i benk.

 

Han bolet seg såpass at huden sprakk av muskelveksten så derfor gir jeg ikke det faktum at han er oppe i 10reps til tider æren for at han er råsterk.

 

En ting å huske på før man trener styrke er at man bør ha trent et par år og allerede være noenlunde sterk, noe sekstenåringene i denne tråden garantert ikke er.

 

Angående kosthold så irriterer det meg en del hvor mye viktigheten av dette blir hauset opp, kosthold er viktig for folk som har trent en stund og har nådd et visst nivå. Nybegynnere som går på kreatin og proteinkurer er bare patetisk og trist. Kaste vekk pengene sine på den måten....

 

Det dere burde gjøre er å sørge for å uføre øvelsen riktig og sette opp et program der dere tar for dere en stor muskelgruppe hver treningsdag og ikke minst trene hardt!

Endret av Lore
Lenke til kommentar

Skal drive med mye heavy vekt løfting og trening av hele kroppen om du skal bruke kreatin.

Kjøp heller proteinshake eller lignende, spis mye proteinrik mat.

:)

 

btw: det med jogging, ikke begynn og jogg. 20-30minutter etter trening kan være greit. Men kroppen kvitter seg med muskler for å klare å løpe lettere, så derfor er det ikke så bra med for mye jogging hvis du driver med styrke trening.

Endret av Chris88
Lenke til kommentar
Skal drive med mye heavy vekt løfting og trening av hele kroppen om du skal bruke kreatin.

Kjøp heller proteinshake eller lignende, spis mye proteinrik mat.

:)

 

btw: det med jogging, ikke begynn og jogg. 20-30minutter etter trening kan være greit. Men kroppen kvitter seg med muskler for å klare å løpe lettere, så derfor er det ikke så bra med for mye jogging hvis du driver med styrke trening.

riktig-

 

Til dere som sier få rep ,mange kg og motsatt..

Musklen må ha en økende belastning.

i RYP programmet er det satt opp med

1uke 15 rep x2/3 sett

2uker 10 rep x2/3 sett

og 3uker 5rep x 2/3 sett

 

og etter hver trening øker vektene

 

regn ut her

og se selv.

 

du skal skrive inn de vektene du klarer å løfte maks 10rep med.

 

da vil muskelen vokse etter hver trening

hele tiden økende belastning.

og når 6uker er ferdig og kroppen ikke klarer løfte mer

tar man 1uke fri fra trening og øker vektene i kalkulatoren litt

og så starter på nytt igjen.

 

i det prog er det styrke og muskelvekst

siden det er noen uker med mange rep og lette vekter

og noen uker med på rep og tunge vekter

la oss si at du tar 200 kg i knebøy 10 ganger

da tar du i uke 6 280 kg 5 rep.

Endret av FlexGym
Lenke til kommentar
Han bolet seg såpass at huden sprakk av muskelveksten så derfor gir jeg ikke det faktum at han er oppe i 10reps til tider æren for at han er råsterk.

Store muskler vil ikke nødvendigvis betyr styrke. Selv hadde jeg ganske små muskler for styrken min i før, men begynte å trene med større vekter. Da tapte jeg faktisk litt styrke.

Lenke til kommentar
Angående kosthold så irriterer det meg en del hvor mye viktigheten av dette blir hauset opp, kosthold er viktig for folk som har trent en stund og har nådd et visst nivå. Nybegynnere som går på kreatin og proteinkurer er bare patetisk og trist. Kaste vekk pengene sine på den måten....

 

Kroppen fungerer i grove trekke likt om du har trent i tre uker eller tre år. Det er ikke noe poeng å vente til til man er på et visst nivå før man tenker på hva som stappes inn i kjeften. Det er like greit å lære seg hvordan kroppen fungerer først som sist.

 

Nybegynnere som tar en ussel proteinshake, som sikkert ikke innholder mer enn 40-50 kcal etter trening og tror de bygger muskler av det, DET er patetisk.

Endret av Peterman
Lenke til kommentar

 

 

Nybegynnere som tar en ussel proteinshake, som sikkert ikke innholder mer enn 40-50 kcal etter trening og tror de bygger muskler av det, DET er patetisk.

:roll: 10 gram protein hadde det blitt.

Ja, jøss. Du virer som en oppegående fyr, tror du ser poenget mitt. En shake etter trening er ikke nok.

yes! Enig med Peterman

 

Selv de 40-60gram protein og 70-10gram karbohydrater

etter trening vil ikke gjøre store mirakeler om man ikke har ett kcal

overskudd fordelt over hele dagen.

40-44kcal pr kg kroppsvekt

for eks 80kg (80x44=3520kcal pr dag)

¨

Om man spiser mindre enn 40kcal x sin egen vekt pr dag

kan jeg garantere alle at de ikke en gang kommer til å vokse

2% av det man hadde gjort med kcal overskudd.

Heller tvert i mot ,gått ned i vekt.

 

Skal man bruke kosttilskudd må man gjøre det skikkelig.

Nok og riktig mat (eller eget ønske-mål) +kosttilskudd

 

ingen vits med skolebrød til frokost

grandiosa til middag

snikkers til kveldssmat

så tru at man blir stor av å ta en liten shake protein og kreatin.

Endret av FlexGym
Lenke til kommentar

Jeg går på et "10 ukers" powerbuilding-program!

 

jeg trener dette!!

Mandag: Rygg og biceps

Markløft 5 x 5

Chins eller nedtrekk 2 x 10

Foroverbøyd roing med stang 3 x 10

Stangcurls 5 x 10

 

Tirsdag: Bryst og triceps

Benkpress 5 x 5

Brede dips 2 x 10

Skrå flyes 2 x 10

Smal benkpress 5 x 10

 

Torsdag: Bein

Knebøy 5 x 5

Beinpress 2 x 10

Utfall i smithmaskin 2 x 10

Strake mark 5 x 10

Lårcurls 2 x 10

 

Fredag: Skuldre og legger

Militærpress 5 x 5

Sidehevninger 3 x 10

Stående tåhev 3 x 10-15

Sittende tåhev 3 x 10-15

 

I tillegg drikker jeg 4 protein shaker om dagen(6 de dagene j ike trener) + 2 gainer shaker(de dagene jeg trener,tar det før og etter trenning) , pluss at jeg går på en kreatinkur og glutamin peptid!

 

Jeg spiser mellom 6-7 måltider om dagen.

 

Frokost: havregryn + en proteinshake

Mellom måltid:Makaroni med baktpotet og kylling

lunsj:variere mellom ris,kylling,makaroni,biff,pasta,baktpotet+ grov brød og en shake

mellom måltid: makraoni med baktpotet

middag: går som ofte ris og kylling og en potet, men kan variere fra dag til dag, + en shake,tas ca 1-1,5 timer før trenning.

30 min. før trenning:en gainer

rett etter trenning: en gainer

middag 2:går som ofte ris og kylling og en potet, men kan variere fra dag til dag!

Kvelds: Shake + masse frukt og grønt

 

Pleier å "skjemme" meg litt bort på lørdager! :D

 

Men så har jeg også trent i 1,5 år, seriøst i kanskje 9 månder!

 

Alt dette har jeg fått lært av min gode venn Renè borghagen som skal stille til konkuranse om 3 uker, NM i fitness, han er bare 17 år :D takk bro!!

Endret av bassmania
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...