Gå til innhold

Kløver vaseline for tollere og overklokkere?


Anborn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes mange som fraråder bruk av vanlig vaselin, for den inneholder en del andre ting i tillegg. Når den blir varm, blir den veldig tyntflytende og kan rett og slett renne ut av sokkelen, mens den også kan tørke og sprekke.

 

Kjøp noe skikkelig hvis du skal være trygg, og gi vaselinen din til en toller.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-03 00:13, Anborn skrev:

Skal montere peltier i nærmeste framtid. Har forstått av man må isolere nede i hulla som "pinnene" på CPU går ned i.

Kan jeg bruke kløver vaseline? Den fører vel ikke signaler eller strøm?


Anborn


 

Vanlig kløver vaselin, som blir brukt på alle mulige deler av menneskroppen(?) inneholder ladningsbærere. Altså den leder strøm.. Hvis du skulle smurt noe vaselingreier nedi socket ( noe som virker absurd for meg ) så få tak i syrefri vaselin.

 

Må advare dere mot å smøre slikt dritt nedi en socket. En ting er at syrefri vaselin har en relativt høy elektrisk isoleringsevne, en annen ting er hvordan syrefri vaselin oppfører seg under svært høye frekvenser. Dere har sikkert vært borti dc spenning og 50Hz ac fra stikkontakten. 2000 milioner Hz er noe HELT annet, vaselin/whatever vil føre strøm og kan medføre kortslutting/forkortet levetid på komponenter. Dette er kondensator teori, kunnskap ned til grunnkurs elektro nivå.

Lenke til kommentar

Vel... vaselin er blitt brukt med hell til dette formålet over hele planeten, det funker fint her hos meg også... ingen problemer med hverken HK eller CPU.

Her er det snakk om såpass lave strømmer at det skulle nok ikke by på problemer, men selvsagt, der finnes unntak for enhver regel.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-03 23:20, Journeyer skrev:

Vel... vaselin er blitt brukt med hell til dette formålet over hele planeten, det funker fint her hos meg også... ingen problemer med hverken HK eller CPU.

Her er det snakk om såpass lave strømmer at det skulle nok ikke by på problemer, men selvsagt, der finnes unntak for enhver regel.



¨

Hvis det har blitt 'dokumentert' at det fungerer er det vel ingen problem å bruke det. Men jeg er skeptisk til dette. Vet ikke nøyaktig hva smeltepunktet til vaselin er, men den bør ligge på mer enn 50C...

lave strømmer har ingenting å si. ved høye frekvenser blir det kortslutning mellom punktene (samme måte som likestrøm går gjennom en leder). Tenk på vekselstrøm som går gjennom en kondensator...

Jeg vil ikke tro at CPUen opererer med dens indre frekvens (2000 mill. Hz) mellom CPU-pinnene.

Men hvis noen har prøvd det og det fungerer så er det bevist at det kan brukes...Ikke mye å krangle om dette...

Lenke til kommentar

Quote:


SirHartge skrev (2002-05-04 11:19):

Batteripolfett er vel en form for god gammeldags grease..(?)



 

Ja det er noe slikt, men grunnen til at dette brukes på batteripoler er jo at du får god kontakt (dvs. det leder strøm) så jeg vil ikke anbefalle å bruke dette i socket'en

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-05 04:28, John_^ skrev:

Ja det er noe slikt, men grunnen til at dette brukes på batteripoler er jo at du får god kontakt (dvs. det leder strøm) så jeg vil ikke anbefalle å bruke dette i socket'en


 

Nei, der tror jeg du tar feil!

Det er ikke på batteripolene for og lede strøm, men for og forhindre korrosjon. Vaselin brukes jo også ofte der hvis du ikke har noe annet.

Du har forresten alle slags typer vertøykasse på boks-sprayer som også er fint og bruke på koblinger, batterier osv. Det "lager" god kontakt, fordi det forhindre korrosjon og irr, men det motvirker også all form for krypstrøm... Står på boksen.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-05 22:10, Arctic skrev:

Quote:


On 2002-05-05 04:28, John_^ skrev:

Ja det er noe slikt, men grunnen til at dette brukes på batteripoler er jo at du får god kontakt (dvs. det leder strøm) så jeg vil ikke anbefalle å bruke dette i socket'en


 

Nei, der tror jeg du tar feil!

Det er ikke på batteripolene for og lede strøm, men for og forhindre korrosjon. Vaselin brukes jo også ofte der hvis du ikke har noe annet.

Du har forresten alle slags typer vertøykasse på boks-sprayer som også er fint og bruke på koblinger, batterier osv. Det "lager" god kontakt, fordi det forhindre korrosjon og irr, men det motvirker også all form for krypstrøm... Står på boksen.

 

 

Ok jeg tenkte nok litt feil. Man bruker jo dette for å unngå korrosjon og irr, men jeg vil fortsatt ikke tro at det ikke leder strøm i det heletatt. Det høres i alle fall veldig dumt ut å smøre på noe isolerende på en batteripol.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-05 04:28, John_^ skrev:


Ok jeg tenkte nok litt feil. Man bruker jo dette for å unngå korrosjon og irr, men jeg vil fortsatt ikke tro at det ikke leder strøm i det heletatt. Det høres i alle fall veldig dumt ut å smøre på noe isolerende på en batteripol.


 

I en slags teori så stemmer det helt sikkert veldig fint. Men ikke i min teori, så jeg står fortsatt på mitt hehe :wink:

Og mens vi venter på noen som faktisk vet dette, så kom jeg på noe...

Hvis vi legger en liten dæsj vaselin eller polfett or whatever på bordet, og setter 12 volt eller mer i det, samtidig som vi setter mulitimeteret på den laveste måleskalen, i samme guffa, så bør man jo få et utslag hvis det leder strøm? Evt. prøver og kjøre en pol igjennom det, og se om man for strøm i den "andre enden".

Eller er jeg helt på jorde nå?

Lenke til kommentar

Quote:


Arctic skrev (2002-05-06 04:41):


Quote:


On 2002-05-05 04:28, John_^ skrev:


Ok jeg tenkte nok litt feil. Man bruker jo dette for å unngå korrosjon og irr, men jeg vil fortsatt ikke tro at det ikke leder strøm i det heletatt. Det høres i alle fall veldig dumt ut å smøre på noe isolerende på en batteripol.


 

I en slags teori så stemmer det helt sikkert veldig fint. Men ikke i min teori, så jeg står fortsatt på mitt hehe :wink:

Og mens vi venter på noen som faktisk vet dette, så kom jeg på noe...

Hvis vi legger en liten dæsj vaselin eller polfett or whatever på bordet, og setter 12 volt eller mer i det, samtidig som vi setter mulitimeteret på den laveste måleskalen, i samme guffa, så bør man jo få et utslag hvis det leder strøm? Evt. prøver og kjøre en pol igjennom det, og se om man for strøm i den "andre enden".

Eller er jeg helt på jorde nå?

 

Ikke for å kritisere, men det er mye lettere å måle motstanden igjennom (stille multimeteret på ohm).

Jeg har ikke prøvd for jeg har ikke polfett.

 

Min teori er at vaselin ikke er ledende, mens polfett er ledende.

Lenke til kommentar

Har drevet med vedlikehold av batteribanker på en båt som elektriker, der polene og polskoene ble rengjort og smurt inn med syrefri vaselin.

 

Syrefri vaselin leder relativt lite strøm, altså den har svært få ladningbærere.

 

Hva er penget med å bruke syrefri vaselin på poler ?

Jo, som tidligere nevnt så reduseres krypestrømmer gjennom syresøl, dritt etc. og oksygen i luften kommer ikke i kontakt med metallet slik at isolerende oksider dannes ( forhindrer høyere overgangsmotstand ). Eventuell syre i vaselin vil også oksidere metallet...... Sier seg selv. Ganske logisk... :grin:

 

Er polskoen av kopper uten syrefri vaselin, så ser man fort at den blir grønn etter en stund, dette er oksid som forhindrer evnen til å lede strøm.. prøv selv :smile:

Lenke til kommentar

Som fotballspiller liker jeg å smøre inn skoene etter kamp eller trening. Vaselin har blitt brukt på varme sommer dager. Det jeg har erfart er at vaselin blir veldig flytende. Det renner nesten ut av boksen om det blir varmt. jeg vil tippe at 30 grader er nok. har ikke prøvd med termometer, men vaselin blir rennende fort. Om noen har gulvvarmen på fullt kan de sette en vaselinboks der, da ser man hvor rennende den blir. t_T

 

[ Denne Melding var redigert av: GaLiHaLen på 2002-05-06 23:30 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-06 22:12, John_^ skrev:


Ikke for å kritisere, men det er mye lettere å måle motstanden igjennom (stille multimeteret på ohm).

Jeg har ikke prøvd for jeg har ikke polfett.



 

Selvfølgelig har jeg målt motstanden, da det var _veldig_ enkelt og rigge til. Gjorde det det i går rett før jeg skrev innlegget :smile: Og selv med 1 mm i mellom pinnene, så var det ikke noe utslag. (i polfett)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...