Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

IP24 erfaringer poistive/negative?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei !

Ser at noen nevner at de må slå av opp og nedlastinger på PC`n

men er ikke nettopp det IP24 tilbyr en pakke løsning for QOS

slik at "traffic shaping" blir enklere....

Skal hente utstyret på posten imorgen , har fra før testet TELIO

men fikk ikke dette til å virke med QOS derfor IP 24

i tillegg koster det jo ikke noe abb. for å teste ut....

Er det noen som har noen erfaringer med QOS og traffic shaping?

 

hilsen

juveng :blush::blush:

Lenke til kommentar

Hei, jeg har forsøkt å bruke x-lite også, og jeg får til å ringe både ut og inn, men lydkvaliteten er dårlig i begge ender.... når jeg bruker den vanlige tlf er kvaliteten fin, men me x-lite dårlig altså... noen som har peiling på hva dette kan være? Har valhgt G6711u..

Det kan være omtrent 13531 forskjellige årsaker til det. Headsetet kan være dårlig, lydkortet kan være dårlig og X-lite er etter min mening slett ikke så veldig bra som mange vil ha den til og har er særlig problemer med jitter, forsinkelse og ekko. Jeg har bestilt en ip-telefon i dag, så jeg håper det blir bedre når jeg får den i morgen eller på lørdag.

Lenke til kommentar

Vil installasjonen bli enklere dersom jeg bestiller en IP-telefonen som IP24 tillbyr istedet for adapter? Noen som har denne og kan si noe om den, vil jeg f.eks kunne koble en trådløs enhet til IP-telefonen?

Håper noen kan svare meg på dette.

 

Edit: Så på Faq at en Analog telefon ikke kan kobles til IP-telefonen.

Endret av Scandim
Lenke til kommentar
Vil installasjonen bli enklere dersom jeg bestiller en IP-telefonen som IP24 tillbyr istedet for adapter? Noen som har denne og kan si noe om den, vil jeg f.eks kunne koble en trådløs enhet til IP-telefonen?

Håper noen kan svare meg på dette.

 

Edit: Så på Faq at en Analog telefon ikke kan kobles til IP-telefonen.

Tviler på at installasjonen blir enklere siden adapteret sender det samme signalet til routeren som adapteret.

 

Det er KUN analoge telefoner som fungerer på adapteret.

Lenke til kommentar

Uff, nytt problem, håper noen kan hjelpe....

 

Når adapter og iptelefon er koblet etter router sammen med pc(har ikke prøvd å koble før router) så mister jeg all hastighet på pc...Det ser ut som enten adapter eller iptelefon tar hele båndbredden..Jeg har 1,5 mb begge veier så det skulle jo i utgangspunktet være mer enn nok... Er det noen settings jeg glemmer å hake av i adaptere/iptelefon? Må jeg bruke netlimiter for å fikse dette? Har ikke lyst til det da DC hubber kaster meg ut....

 

Blir kjempeglad for innspill og forslag.....

Lenke til kommentar

Her kommer en komplett oppskrift på konfigurasjon av IP24 SP5001/S enhet. Har nå fått diverse svar fra både Micronet og IP24 og benytter seriell kabel for kommanoder (husk 9600, N, 8, 1 og ingen handshake på terminal oppsettet).

 

Koblingsmessig er det slik:

 

ADSLmodem -> SP5001 (Ip24 boks) -> DLink ruter

 

1) Logger inn, via seriel, på SP5001/S

2) Utfører følgende kommandoer:

 

ifaddr -nat 1 (ta på NAT)

ifaddr -lanip 192.168.10.1 (setter ip adresse på LAN porten til 192.168.10.1)

 

MERK: SP5001/S IKKE har innebygget DHCP server slik at den vil selv ikke dele ut IP adresser til pcer som kobles på LAN portene. Det betyr at du enten må ha en ruter med DHCP koblet bak denne, eller sette adresse manuelt)

 

ifaddr -dhcp 1 (for de med ADSL som gir direkte IP adresse, f.eks Bluecom/Tele2)

ifaddr -dhcp 0 (for de med ADSL som benytter PPPOE (Telenor))

 

ifaddr -ipsharing 0 (slå av, denne benyttes ikke i Proxy oppsettet til IP24, ref Micronet)

 

ifaddr -dns 1 168.95.1.1 (default DNS server til Micronet, kan også benytte andre)

 

 

Dersom du kjører PPPOE (som meg) må du også gi inn følgende kommandoer.

 

pppoe -id [email protected] (brukernavn)

pppoe -pwd passord (passord)

pppoe -dev 1 (ta på PPPOE)

pppoe -reboot 1 (reboot enhet dersom PPPOE kobles ned fra server)

 

 

 

For alle:

commit (lagre oppsett)

reboot (restart)

 

 

Når enhet har restartet får jeg følgende status på kommandoene "ifaddr -print" og "pppoe -print"

 

usr/config$ ifaddr -print

 

Internet address information

LAN IP address : 192.168.10.1

WAN IP address :

Subnet mask :

Default gateway :

NAT enabled : ON

DHCP startup : OFF

SNTP : mode=1

server 168.95.195.12

time zone : GMT+2

cycle=1024 mins

 

IPSharing : no IPSharing device.

 

Primary DNS Server : 168.95.1.1

Secondary DNS Server : 168.95.1.1

 

EMS IP Address : 192.168.1.1

EMS User ID : vwusr

EMS Password : vwusr

EMS cycle time : 0

 

 

 

usr/config$ pppoe -print

 

PPPoE adapter information

Device : Enabled

Status : Ready

User name : [email protected]

Password : *******

Reboot : Yes

IP address : 83.108.163.93

Destination : 83.108.160.0

DNS primary : 168.95.1.1

Subnet Mask : 255.255.255.255

Authenticate : PAP

Protocol : TCP/IP

Device : PPP/PPPoE

 

 

 

 

Når det gjelder oppsett på ruter som er koblet bak SP5001/S har jeg definert denne med statisk IP. SP5001/S har IP adresse 192.168.10.1 på LAN porten og jeg ga derfor min D-Link 192.168.10.2 på WAN porten. Default GW på D-Link er definert som 192.168.10.1 (LAN porten på SP5001/S) og DNS på D-Link satte jeg til Telenors DNS servere.

 

Videre konfigurerte jeg DHCP på D-Link til å gi ut 192.168.0.100-199 på alle som koblet til denne via LAN eller WLAN.

 

 

Merk: Ved hjelp av dette oppsett får du NAT på NAT. Det betyr i praksis ingenting hvis du ikke kjører noen servere som du skal dele med andre. SP5001 har ingen innebygget firewall eller andre ting, og sendes alt rått gjennom. Men dersom du har en WEB server som du skal dele ut, kan du ikke benytte dette. SP5001/S vil ikke vist hvor trafikk på port 80 skulle rutes hen, og en får ingen forbindelse.

 

Alternativ dersom du ikke ønsker å kjøre NAT på NAT, er å sette opp en egen DHCP server rett på SP5001 boksen (på LAN port-segmentet). Da kan alle få adresser i området 192.168.10.x som er definert som NAT området til SP5001 boksen i dette oppsettet. Men det kunne ikke min D-Link ruter så derfor ble det slik.

 

Fordelen er at jeg kan benytte meg av QoS funksjonen i SP5001. Det betyr at det alltid skal være nok båndbredde til telefoni.

 

 

En alternativ måte hadde vært å sette opp min D-Link ruter som en switch og gi alle pc-ene faste adresser. Da kunne alle vært i IP området 192.168.10.x og det ville ikke vært behov for NAT på NAT. Jeg får se om jeg får noen problemer fremover.....

 

Håper dette kan være til innspill for noen.

Lenke til kommentar
Min erfaring med IP24:(Advarsel - lang post)

Lørdag: Mottok adapter (1-ports) ca. 2 måneder etter at jeg bestilte. Gikk på posten for å hente pakken, men måtte gå tomhendt hjem igjen ettersom det ikke var oppgitt noe sted når jeg bestilte at adapter kom i postoppkrav. (150,- ekstra - som jeg selvfølgelig ikke hadde med meg).

Tirsdag: Fikk hentet ut adapteret og dro hjem for å koble det opp, men oppdaget at jeg trengte en krysset nettverkskabel for å få alt satt opp. (denne kunne vel vært inkludert i pakken, evt. så burde det stått i bekreftelsesmail at krysset kabel måtte skaffes av kunde?)

Onsdag:Kjøpte krysset kabel og koblet opp router, adapter, telefon og pc. Internett fungerte greit gjennom adapter, men kun opptattsignal i telefon. Ringte Kenneth på support som måtte sjekke et par ting, men lovte å ringe meg opp igjen.

Torsdag: Ikke hørt noe fra support, ringer igjen, kommer frem på 4 eller 5 forsøk, (ved å trykke 3 for andre henvendelser - ikke support, har aldri kommet igjennom når jeg har tastet 2 for teknisk/support) snakker med Kenneth igjen, og han mumler noe om at nummeret muligens ikke var aktivisert. Han må sjekke et par ting og lover å ringe meg tilbake samme dag.

Fredag: ingen lyd fra Kenneth eller noen andre på support, begynner å bli litt irritert... Ringer support, men kommer kun til "leave a message...". Småforbannet nå, hater at folk ikke holder løfter. Ringer salgsavdelingen og snakker med en meget hjelpsom fyr som er veldig forståelsesfull og hjelpsom så langt som mulig. Han mener også at det virker som om nummer ikke er aktivisert. På spørsmål om dette kan være så veldig komplisert sier han at det tar 2 minutter å aktivisere en kunde, kun et tastetrykk på serveren (det var hans ord.) Han gir meg en personlig garanti for at noen på support skal ta kontakt på mandag mellom 8-16.

Mandag: ikke så irritert lenger nå, venter på at noen skal ringe, som de selvfølgelig ikke gjør. Begynner å bli drittlei ip24 og vurderer å sende adapter i retur og fortsette å bare bruke mobil.

Tirsdag:sparker alt som har med iptelefon å gjøre inn under skrivebordet for å slippe å irritere meg mer over dritten.

Fredag:drar frem adapter/kabler/telefon igjen og gjør et nytt forsøk på å koble opp, med samme resultat. Ringer til support (#3 - andre henvendelser) og får svar med en gang, og denne gangen kom jeg til en meget hyggelig, hjelpsom og oppegående dame. som lover at hun skal ta saken og se til at min henvendelse havner øverst i haugen på supportavd. Hun lover at de skal se på saken så snart som mulig og komme med en tilbakemelding (sigh - hørt den før ja...). Jeg ber om svar i løpet av dagen, noe hun er ærlig nok til å innrømme at hun ikke kan love, men at hun skal gjøre sitt beste.

Senere samme kveld oppdager jeg 3 tapte anrop fra 7411****, som jeg regner med er ip24. overraskende. kanskje noe har blitt gjort? Jeg tester telefon, men fortsatt bare opptattsignal....

Lørdag:tester telefonen mens jeg forteller alle som er på fest hos meg nøyaktig hva jeg syns om ip24 (for å forsikre meg om at ingen jeg kjenner skal gjøre samme feil som meg å velge ip24) - og er det ikke typisk, da fungerte telefonen problemfritt....

Lydkvaliteten er upåklagelig, har ikke hatt tid til å teste så mye, men så langt virker det bedre enn forventet.

Totalt sett en av de dårligste erfaringene jeg har hatt med en leverandør, virker ikke som om de tar kundene seriøst i det hele tatt. - Bortsett fra dama som rydda opp til slutt - takk for god hjelp forressten -, hadde det ikke vært for at hun tok tak i saken så hadde de fått adapteret i retur på mandag (i går).

Til andre som vurderer ip24 vil jeg si at det kanskje vil lønne seg å vente til de blir kvitt "barnesykdommene", eller evt. velge en annen litt mer etablert leverandør for å unngå å måtte bruke masse tid og energi på å få rettet opp noe som burde vært klart fra begynnelsen.

Når de klarer å oppdatere nettsidene med noen guider/faq/informasjon så kan det vel tyde på at de begynner å få orden i sakene?

nå venter jeg bare på mobilregningen, ikke billig å ringe 815 nr fra netcom...

Hvis teknisk ansvarlig Kenneth Eriksen på ip24.no leser dette: SKJERPINGS! dette er for dårlig, ikke si at du skal ringe tilbake hvis du ikke har tenkt å gjøre det, -og to uker/alt for mange telefonsamtaler før dere klarer å aktivisere en kunde som burde vært aktivisert før dere sendte ut utstyret? det er for dårlig! :no:
Lenke til kommentar

Jeg bestillte utstyr fra Ip24, og ca 2 mnd etter kom utstyret. Det har funket meget bra. Har adapter med QoS. Viss du har IP24 boks med QoS, så er det viktig at denne kobles direkte til ADSL /SDSL routeren. Så kan en koble en router videre. Eks. en trådløs router. Alt fungerer meget bra. Meget bra lyd og ingen ekko. Ingen problem. Det er bare en ting jeg må teste ut mere når jeg kommer hjem. Det er telefaksen. Av en eller annen grunn, så ville den ikke sende faks med IP24. Skal finne ut av dette. Er sikkert bare en bagatell.

Lenke til kommentar

Hehe, flere som føyer seg inn i rekka gitt. Håper de snoker på tråden og lærer litt. Ser ut til at nesten alle har dårlig erfaring med kundeservice hos IP24....

 

Uansett, jeg prøver forumet igjen i stedet for kundeservice. Er det kun meg som opplever at båndbredden blir spist opp av enten adapter eller iptelefon?

 

Se innlegg litt lengre opp..Hadde blitt kjempeglad hvis noen har noe løsning på dette..Hvordan vil det virke inn hvis jeg bruker en switch til router og adapter? Jeg har tilgang til 2 faste ipadadresser, må jeg ha en egen til lbåde adapter og iptelefon eller kan jeg bruke samme? Kjempeglad for innspill her..

 

Ps. oysteinhermansen, du har kjempeinnlegg...bare synd jeg ikke forstår alt..hehe, blir litt for teknisk for meg..

Lenke til kommentar
Min erfaring med IP24:(Advarsel - lang post)

 

Lørdag: Mottok adapter (1-ports) ca. 2 måneder etter at jeg bestilte. Gikk på posten for å hente pakken, men måtte gå tomhendt hjem igjen ettersom det ikke var oppgitt noe sted når jeg bestilte at adapter kom i postoppkrav. (150,- ekstra - som jeg selvfølgelig ikke hadde med meg).

 

Tirsdag: Fikk hentet ut adapteret og dro hjem for å koble det opp, men oppdaget at jeg trengte en krysset nettverkskabel for å få alt satt opp. (denne kunne vel vært inkludert i pakken, evt. så burde det stått i bekreftelsesmail at krysset kabel måtte skaffes av kunde?)

 

Onsdag:Kjøpte krysset kabel og koblet opp router, adapter, telefon og pc. Internett fungerte greit gjennom adapter, men kun opptattsignal i telefon. Ringte Kenneth på support som måtte sjekke et par ting, men lovte å ringe meg opp igjen.

 

Torsdag: Ikke hørt noe fra support, ringer igjen, kommer frem på 4 eller 5 forsøk, (ved å trykke 3 for andre henvendelser - ikke support, har aldri kommet igjennom når jeg har tastet 2 for teknisk/support) snakker med Kenneth igjen, og han mumler noe om at nummeret muligens ikke var aktivisert. Han må sjekke et par ting og lover å ringe meg tilbake samme dag.

 

Fredag: ingen lyd fra Kenneth eller noen andre på support, begynner å bli litt irritert... Ringer support, men kommer kun til "leave a message...". Småforbannet nå, hater at folk ikke holder løfter. Ringer salgsavdelingen og snakker med en meget hjelpsom fyr som er veldig forståelsesfull og hjelpsom så langt som mulig. Han mener også at det virker som om nummer ikke er aktivisert. På spørsmål om dette kan være så veldig komplisert sier han at det tar 2 minutter å aktivisere en kunde, kun et tastetrykk på serveren (det var hans ord.) Han gir meg en personlig garanti for at noen på support skal ta kontakt på mandag mellom 8-16.

 

Mandag: ikke så irritert lenger nå, venter på at noen skal ringe, som de selvfølgelig ikke gjør. Begynner å bli drittlei ip24 og vurderer å sende adapter i retur og fortsette å bare bruke mobil.

 

Tirsdag:sparker alt som har med iptelefon å gjøre inn under skrivebordet for å slippe å irritere meg mer over dritten.

 

Fredag:drar frem adapter/kabler/telefon igjen og gjør et nytt forsøk på å koble opp, med samme resultat. Ringer til support (#3 - andre henvendelser) og får svar med en gang, og denne gangen kom jeg til en meget hyggelig, hjelpsom og oppegående dame. som lover at hun skal ta saken og se til at min henvendelse havner øverst i haugen på supportavd. Hun lover at de skal se på saken så snart som mulig og komme med en tilbakemelding (sigh - hørt den før ja...). Jeg ber om svar i løpet av dagen, noe hun er ærlig nok til å innrømme at hun ikke kan love, men at hun skal gjøre sitt beste.

 

Senere samme kveld oppdager jeg 3 tapte anrop fra 7411****, som jeg regner med er ip24. overraskende. kanskje noe har blitt gjort? Jeg tester telefon, men fortsatt bare opptattsignal....

 

Lørdag:tester telefonen mens jeg forteller alle som er på fest hos meg nøyaktig hva jeg syns om ip24 (for å forsikre meg om at ingen jeg kjenner skal gjøre samme feil som meg å velge ip24) - og er det ikke typisk, da fungerte telefonen problemfritt....

 

Lydkvaliteten er upåklagelig, har ikke hatt tid til å teste så mye, men så langt virker det bedre enn forventet.

 

Totalt sett en av de dårligste erfaringene jeg har hatt med en leverandør, virker ikke som om de tar kundene seriøst i det hele tatt. - Bortsett fra dama som rydda opp til slutt - takk for god hjelp forressten -, hadde det ikke vært for at hun tok tak i saken så hadde de fått adapteret i retur på mandag (i går).

 

Til andre som vurderer ip24 vil jeg si at det kanskje vil lønne seg å vente til de blir kvitt "barnesykdommene", eller evt. velge en annen litt mer etablert leverandør for å unngå å måtte bruke masse tid og energi på å få rettet opp noe som burde vært klart fra begynnelsen.

 

Når de klarer å oppdatere nettsidene med noen guider/faq/informasjon så kan det vel tyde på at de begynner å få orden i sakene?

 

nå venter jeg bare på mobilregningen, ikke billig å ringe 815 nr fra netcom...

 

Hvis teknisk ansvarlig Kenneth Eriksen på ip24.no leser dette: SKJERPINGS! dette er for dårlig, ikke si at du skal ringe tilbake hvis du ikke har tenkt å gjøre det, -og to uker/alt for mange telefonsamtaler før dere klarer å aktivisere en kunde som burde vært aktivisert før dere sendte ut utstyret? det er for dårlig! :no:

Lørdag: Mottok adapter (1-ports) ca. 2 måneder etter at jeg bestilte. Gikk på posten for å hente pakken, men måtte gå tomhendt hjem igjen ettersom det ikke var oppgitt noe sted når jeg bestilte at adapter kom i postoppkrav. (150,- ekstra - som jeg selvfølgelig ikke hadde med meg).

 

 

Man får vel vitterligen beskjed med hente lappen fra posten at det er postoppkrav?

Lenke til kommentar

Føyer meg inn i rekken, og kanvel bare henvise til historien over. Dette er nesten ordrett av hva jeg opplevde. Telefonen virker nå, men med dårlig lydkvalitet.

(Metall lyd, og susing). Dette ble lovet fra support at de skulle rydde opp i.

2 uker siden nå, men ingen ting har skjedd.

I tillegg skulle de ordne opp i sitt eget server rot, slik at Caller ID fungerte.

Dette har de heller ikke greid å ordne opp i.

Jeg må bare si at når folk spør meg om jeg kan anbefale IP telefoni, så må jeg si at de bør sitte på gjerdet en stund til og se at alle barnesykdommene forsvinner først, og heller velge seg IP telefoni når firmaene som driver med dette er litt mer etablert, og kan gi fullstendig support / kundeservice.

 

Når det gjelder hentelapper på posten og oppkravslapper fra posten, så er disse nesten like, og dersom man ikke forventer at adapteret kommer i oppkrav så er det heller ikke gitt at man legger merke til dette.

Jeg har snakket med flere som var misfornøyd med denne ordningen, og uansett er dette noe som burde komme fram i klartekst på bestillingssidene til IP24.

I tillegg burde dette informeres om i bekreftelses mailen til IP24.

 

Jeg vet at en lenke til denne tråden på forumet er sendt til ledelsen hos IP24.

Hvis dere leser dette så kanskje det er på tide å rydde opp ?

Jeg får oftere hjelp her på forumet enn på deres eget såkalte "SUPPORT/KUNDESERVICE".

 

Slik som jeg ser alle disse problemene, så vil jeg tro at dette gir grunnlag på både prisavslag, og evt heving av kjøp av tjenester.

Jeg er selv spent på om jeg blir fakturert for føste måned, da telefonen ikke fungerte i denne perioden ?!

 

SKJERP DERE !! :thumbdown:

Endret av FallenA
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at IP24 bør skjerpe seg på kundesupport, det de kanskje glemmer (eller ikke vet) er at den beste formen for markedsføring er person til person... og som vi ser av historiene ovenfor vil ikke alle anbefale IP24 - har trengs det skjerpings hvis IP24 vil henge med i kampen om IP-telefoni kundene.

 

Selv hadde jeg ikke så store forventningene til IP- telefoni, de fleste vet at dette er relativt ny teknologi, ikke minst når det gjelder telefoni hjemmefra. Så etter min mening kan vi ikke forlange at alt skal være 100% fra første dag. Det som er viktig er at tjenestene forbedres, og at vi etterhvert har noe som danker ut den vanlige fast- telefoni tjenesten som Telenor har gjort seg feite på i tiårer.

 

Jeg er stort sett fornøyd med tjenestene fra IP24, nummervisning fungerer fortsatt ikke, men dette regner jeg med er på plass snart. Og som sagt, kundesupporten må det gjøres noe med.

 

Hilsen optimistisk IP24 kunde.

Lenke til kommentar

ip24proff -(Orker ikke den lange quoten) Det var vel kansje ikke det største irritasjonsmomentet hans? Det bare føyde seg inn i rekka av frustrasjon......

 

 

Edit- Jeg sendte link i håp om forbedringer, sikkert flere som har gjort det.

 

Uansett er vel den beste kundeservicen, god kundeservice?

Endret av SweetD
Lenke til kommentar
Lørdag: Mottok adapter (1-ports) ca. 2 måneder etter at jeg bestilte. Gikk på posten for å hente pakken, men måtte gå tomhendt hjem igjen ettersom det ikke var oppgitt noe sted når jeg bestilte at adapter kom i postoppkrav. (150,- ekstra - som jeg selvfølgelig ikke hadde med meg).

Hmm, det står i salgsvilkårene til IP24 (som du må bekrefte at du har lest når du bestiller) at de sender utstyr i oppkrav. Dessuten står det jo også på hentelappen fra Posten, så du kan kanskje ikke skylde på IP24 for at du ikke har fått med deg akkurat det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-hhTID5kl

Ja, ja.... IP24....

 

Jeg har varierende erfaringer med IP24. De svinger fra helt utmerket service og til heller laber....

Største problemet er at det i alle fall er en kar der som ikke kan noe om nettverk..... og av en eller merkelig grunn er det nesten alltid han som tar telefonen når jeg ringer :ermm:

 

Til IP24 sitt forsvar; Ovenfor meg har de vært svært imøtekommende når det gjelder å ordne administrative ting og ta ting på sparket. De har alltid ordnet ting til mitt beste..... (Det hjelper med litt selvironi og generell humor når man snakker med folk på telefonen... :dribble: )

 

Det meste har ordnet seg, men ikke nødvendigvis med hjelp fra IP24. Det har tatt noen timer å lese dokumentasjon, samt å bruke prøve og feile metoden, men i dag fungerer nesten alt :thumbup:

Foruten de "vanlige" problemene har jeg noe smårusk i maskineriet...

 

Jeg har Telenor ADSL 1024/256. Modemet fra Topcom er konfigurert som en ruter og adapteren fra IP24 står rett etter Topcom ADSL modemet. Alt annet (Pc'er, rutere) kobles via adapteren fra IP24 for å sikre QOS funksjon lokalt i nettverket mitt.

 

Allikevel fungerer QOS heller så som så. Når jeg tester linjen min, "ser" jeg at IP-telefonen får 128kbps prioritet, men det hakker noe forferdelig for mottaker uansett. Har sendt en mail til support, men har ikke fått svar ennå....

 

Og så er det et litt mer irriterende problem; Hver eneste natt blir adapteret fra IP24 kastet ut av ADSL modemet.... Jeg må resette adapteret fra IP24.

 

Jeg har lest på forumet her at det kan være flere ting, men jeg er fortsatt litt usikker.

 

Bør jeg disable ruter funksjonen i ADSL modemet? I så fall antar jeg at jeg må sette opp PPoE innlogging i adapteret fra IP24....

Hva er egentlig den optimale løsningen?

 

 

EDIT: Jeg har nå prøvd å sette Topcom ADSL modemet til å fungere kun som et modem (endret fra PPPoE LLC til 1483 Bridged IP LLC ref online.no)

Da fungerer aboslutt ingenting... verken med eller uten PPoE innlogging fra adapter til IP24....

Trenger litt veiledning.... :hmm:

Endret av Slettet-hhTID5kl
Lenke til kommentar

Jaja.... Dette er min IP telefoni historie:

 

Fant ut at jeg bare måtte prøve dette. Barnesykdomer eller ei! Tidlig i vår var det kun Telio som hadde noe særlig så jeg bestilte fra dem. Etter er par mnd med mailing or ringing frem og tilbake ble jeg lei. Avbestilte uten å ha fått noe som helst. Ikke engang en dato for når jeg kunne få!!!

 

Ringte til IP24 og spurte dem rett ut om de hadde samme policy, og svaret var jo, selfølgelig, nei. De skulle ta vare på kundene sine (dette var 16.07.2004), men at det ville gå en stund før jeg fikk noe. August tror jeg ble nevnt.... Ringte dem en uke etter at jeg skulle hatt utstyret. Fikk til svar at de skulle sende meg alt samme dag. Det gikk nye uker... Ringte dem for ca 3 uker siden. Da fikk jeg til svar at de hadde prioritert de som ikke skulle porte nummert sitt. Greit nok. Jeg likte det ikke, men det var et ærlig svar. Samme fyr sa at de ville få inn flere telefoner uken etter (14 dager siden) og disse ville bli programmert og sendt videre asap. Har enda ikke fått noe. Ringte dem igjen i dag... 18 oktober.

Heligvis for dem så finnes det ikke så stygge ord i noe språk som kune forklart dem hvor forbannet jeg er!

 

Så nå skal jeg kaste meg over telefonen og se hva TeleVoIP sier. Sikkert samme dritten der også...

Opptatering: Får ikke annet en en telefonsvarer som legger på.... lol Dette MÅ jo være toppen!

 

Kan vel kanskje nevne at siden jeg jobber i IT bransjen så vil jeg jo selvfølgelig fortelle alle som spør, om hva jeg synes om Telio og IP24. Ser ingengrunn til å skyve det under en stol.

 

Sjekk denne før du bestiller fra Telio!

Advarer mot Telio

Endret av Yeahright
Lenke til kommentar

Det er egentlig utrolig barnslig av leverandørene å skylde på barnesykdommer og at kundene på regne med problemer med slik ny teknologi. IP-telefoni har vært vanlig i bedriftsmarkedet i åresvis og grunnen til at det ikke har blitt lansert for privatkunder før nå er vel at det ikke har vært en stor nok kundegruppe med bredbåndstilgang til Internett.

 

Men, når f.eks Telio tror de kan kjøre serverne sine (som fungerer som telefonsentraler) med gratis programvare i versjon 0.8.ettellerannet og levere billige adaptere fra Taiwan, tydeligvis uten noen som helst kvalitetskontroll til kundene sine, så er det jo ikke rart at ting ikke virker. Det er heller ikke så lett for Hvermannsen å sette opp et hjemmenettverk med ADSL-router for å få en IP-telefon til å virke. Mange routere har tydeligvis en ganske defekt NAT-implementasjon og selv om dette ikke er VoIP-leverandøren sin feil, så burde kanskje ikke Telio gi inntrykk av at det bare er å sette inn et par ledninger, løfte av røret og få summetone.

Lenke til kommentar
Lørdag: Mottok adapter (1-ports) ca. 2 måneder etter at jeg bestilte. Gikk på posten for å hente pakken, men måtte gå tomhendt hjem igjen ettersom det ikke var oppgitt noe sted når jeg bestilte at adapter kom i postoppkrav. (150,- ekstra - som jeg selvfølgelig ikke hadde med meg).

Hmm, det står i salgsvilkårene til IP24 (som du må bekrefte at du har lest når du bestiller) at de sender utstyr i oppkrav. Dessuten står det jo også på hentelappen fra Posten, så du kan kanskje ikke skylde på IP24 for at du ikke har fått med deg akkurat det?

Dette har du helt rett i, jeg burde lest både salgsvilkår og hentelappen fra posten litt bedre, ip24.no kan egentlig ikke klandres for at jeg er litt sløv, men litt mer informasjon i bekreftelse hadde ikke vært å forakte (totalpris + at krysset nettverkskabel er nødvendig).

 

Uansett så var ikke dette det største problemet. Når noen sier at de skal ringe meg tilbake så forventer jeg at de gjør det, Spesielt når det blir sagt 3 ganger av 2 ulike personer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...