Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Hva er egentlig forskjellen på Rock. Hard rock, Metal og Heavy metal??

8796392[/snapback]

Hard - hardere - enda hardere og hardest ;)

Kan ofte også trekke paraleller mellom hvor mye/hard guitar bruk det er i gruppa...

Edit: Det er slik jeg har forstått det så ikke skyt meg om jeg tar feil...

Endret av P-in-P
Skrevet
Hva heter miljø på engelsk. Altså dårlig miljø for ungdommer...

(ikke miljø som i klima osv)

8796680[/snapback]

fra tritrans + pluss spansk:

# Engelsk:

adjacence, environment, environmental, environs, surroundings

# Spansk:

alrededores, ambiente, medioambiental, ruedo

# Norsk:

miljø

Skrevet (endret)
Juni eller Oktober.

8796606[/snapback]

arg, så lenge? satser på at jeg får til juni, får igjen 1500 nok... :D

stemmer det at binders er norsk?

8796626[/snapback]

Lenge? Det er Juni nå ;)

Binders er norsk oppfinnelse ja, samme med påhengsmotor, ostehøvel, sprayboks, festeordningen til sykkel for hunder, barnesykkelhjelmer, bevegelsesmekanisme for dukker, sammenleggbar rockering, sykkelstativ, six-pack (Holderen), sykkelparkeringshus, tripp trapp stolen osv ;)

http://no.wikipedia.org/wiki/Binders

Endret av DemoniZer
Skrevet
Det er ihvertfall samme rot som glukose (sukker). I og med at det er et sukkeralkohol, så virker det nokså logisk. Har ikke klart å finne hvor roten til ordet stammer fra, men kanskje noen andre vet det?

8796213[/snapback]

Pga. den søte smaken fikk det et navn som falt utenfor den ordinære nomenklaturen:

Den er oppdaget av svensken Carl Wilhelm Scheele i 1779. Han kalte det glycerol, etter det greske ordet glukos (γλυκός), som betyr søt.

Skrevet

Snedig eller ei - jeg får ikke lagd ny tråd av en eller annen merksnodig grunn - så måtte ty til denne: :)

Hvis du nå har gjort unna første år på vgs - skal du da bekrefte i sommer på vigo.no at man vil fortsette på den samme skolen, eller medregner man på vgs at personen "automatisk" er med når man har søkt i vinter på vigo og valgt studieretning?

Evig takknemlig for svar!

Skrevet
Jeg matte soke pa nytt ihvertfall.Men det er jo lenge siden? :O

(eller kanskje det er den nye reformen?)

8796995[/snapback]

Ja, man må søke. Det gjorde jeg i vinter. Det jeg lurte på var om man på vgs måtte i sommer bekrefte at man vil takke ja til plassen på skolen, sånn som i 10-ende? Må man inn på vigo.no og bekrefte ja? Hvis det er tilfelle: Jeg har ikke samlet på lappen om passord/brukernavn fra brevet vi fikk i vinter...

Edit: Tusen takk for svar, DemoniZer! :)

Ennå evig takknemlig for flere svar :)

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...