Gå til innhold

Canon EOS 20D eller Nikon D70?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har noen her inne en formening i hvilket kamera det er lurest å gå for av disse to? Prismessig ligger begge to innenfor det jeg sikter meg inn på, men jeg er usikker på hvor jeg får mest for pengene hen... :roll:

 

Ingen tvil om at begge deler er veldig bra kamera, spørsmålet for min del er hvilket kamera man vil få størst glede av i lengden (objektiv kompatibilitet, støyproblemer osv osv...)

 

Et annet spørsmål som er litt mer generellt, hvor stort er problemet med hotpixels på DSLR mhp. nattfotos kontra vanlige digitalkamera?

- Ble særs skuffet her om dagen når jeg hadde tatt en 8 sek eksponering på et nattbilde med mitt FZ10 (hadde kjørt manual modus og ikke nattfoto som gjerne fikser opp en del hotpixels) og opplevde når jeg skrudde opp kontrasten på bildet at det egentlig var spekket med hotpixels! Måtte sitte 1 time å klone bort hotpixlene før jeg kunne benytte bildet til utskrift, noe jeg ikke synes er akseptabelt. :(

Endret av znapper
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du råd, kjøp det beste.

 

Jeg tror med rimelig stor sikkerhet at man kan si at EOS 20D er et vesentlig bedre kamera enn D70.

 

I ren bildekvalitet er det sikkert ikke verdt prisforskjellen, med mindre du er avhengig av å kunne presentere forstørrelser i A3 eller liknende.

 

Dette er ikke bare et valg mellom to kameraer, men et valg mellom system.

 

Nikon har hatt best objektivutvalg tilpasset digitale speilrefleks, og de har også hatt en strategi om å holde seg til en cropfaktor på 1.5x. Det vil si at du kan bruke de samme objektivene på proffkameraer og amatørmodeller.

 

Det kan man ikke med Canon, i alle fall ikke med de nye EF-S objektivene.

 

Canon EOS 20D + 17-85 millimeteren + 580EX blitsen blir likevel en killerkombinasjon som jeg selv gjerne kunne tenkt meg. Men jeg har ikke 25 000 kroner å bruke på kamera akkurat nå.

 

Når det gjelder nattfotografering er speilrefleks vesentlig bedre enn kompakte kameraer. Forskjellen er som natt og dag ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...