Gå til innhold

Ny med overkloking


klb

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er ganske fersk når det gjelder overklokking. Hadde så smått tenkt å prøve ut dette en av de nærmest dagene. Lurer derfor på om noen har et par fine sider jeg kan lese først som ikke er alt for vanskelig å sette seg inn i når man er ny på området. Når det er sagt så vet jeg om dette med fsb, multipler, vcore osv, så jeg er ikke helt grønn.. Det jeg ikke er sikker på er hva som er den beste kombinasjonen av disse innstillingene til mitt system. :roll:

 

Jeg dette av utstyr:

 

AMD XP 2800+

TwinMOS PC3200 TwiSTER DDR 512MB

Asus A7N8X-E Deluxe

 

(Jeg har ikke noe super kjøling på min cpu. Har en cpu kjøler fra Titan som skal takle opp til 3200+. Vet ikke om det duger noe særlig til dette jeg.. )

 

På forhånd takk til alle som bryr seg. :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg leste alle nybegynner guidene der i går faktisk, burde kanskje nevnt det da.. :blush:

 

Men jeg er fortsatt ikke trygg på hva som er best for mitt oppsett siden en del av stoffet der var noe "gammelt". Er ikke se fryktelig keen på å svi noe heller.

 

(Skal ikke overklokke noe fryktelig, bare bittelitt sånn at jeg har kommet i gang.) :p

Lenke til kommentar

Du har nokså likt oppsett til det jeg har. Går ut fra at prosessoren din er en Barton. I så fall kan du kjøre FSB opp fra 333MHz til 400MHz. Da får du en pen økning som ikke krever så mye kjøling.

 

Personlig har jeg ikke overklokket RAM'en noe. Bare satt til "Aggressive" i BIOS.

Lenke til kommentar
Du har nokså likt oppsett til det jeg har. Går ut fra at prosessoren din er en Barton. I så fall kan du kjøre FSB opp fra 333MHz til 400MHz. Da får du en pen økning som ikke krever så mye kjøling.

 

Jeg lest en gang (tror det var her på forumet) at det ikke var lurt å øke fsb mer enn til 172 med en gang. Og gå 1 og 1 mhz opp derfra. Er dette sant eller bare bs?

Lenke til kommentar

å gå opp 1 og 1 MHz gjør man hvis man setter innstillingene til user defined. Jeg bare forandret på FSB fra 166MHz (333MHz) til 200MHz (400MHz), siden jeg ikke orket å prøve meg frem med ulike multiplier og volt osv. Min Barton 2500+ ble da "oppdaget" som en 3200+ og fikk standardinnstillingene til denne prosessoren.

Jeg bruker forøvrig en Mist Silent Twin http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MISTST1 for å kjøle den ned...

Lenke til kommentar

Jeg satt nå fsb til 172 og låste agp frequency til 66 mhz. Etter det jeg har forstått skal dette også låse pci til 33 mhz slik at jeg ikke får noe problemer med andre komponenter?

 

Skal prøve meg mer frem og se hvor langt jeg kommer før jeg feiger ut. :p Orker ikke å sitte her uten pc heller fordi jeg herpet hele dritten.. Hehe

Lenke til kommentar
Du har nokså likt oppsett til det jeg har. Går ut fra at prosessoren din er en Barton. I så fall kan du kjøre FSB opp fra 333MHz til 400MHz. Da får du en pen økning som ikke krever så mye kjøling.

 

Personlig har jeg ikke overklokket RAM'en noe. Bare satt til "Aggressive" i BIOS.

Prøver du å si at den lett kjører 2,5GHz og fremdeles har lav temp.?? Tror ikke det nei :no: Det at man kan klokke en 2500+ "lett" til 3200+ ved å skru FSB til 200MHz er i og for seg sant (mange greier det), men en 2800+ greier nok neppe FSB på 200MHz med "dårlig" luftkjøling siden den da vil kjøre på 2500MHz (12,5*200MHz) noe som vil kreve en ganske moderat spenningsøkning (vCore på 1,9-2,0V minst) som igjen fører til stor varmeproduksjon.

 

Å prøve seg oppover fra 172MHz FSB (CPU på 2150MHz) med små steg (3-4MHz om gangen) er ikke et dumt forslag :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...